Cine este Mohammad Murad, vedeta emisiunii „Imperiul Leilor”, de la Pro TV
Afaceristul Mohammad Murad, proprietarul lanțului de hoteluri Phoenicia, se află printre jurații emisiunii „Imperiul Leilor” de la Pro TV, un „talent show” cu antreprenori care sunt și investitori în afacerile pe care le aleg.
Mohammad Murad este un om de afaceri libanez, care a venit în România în 1982 pentru a studia medicina, dar a ajuns să conducă un adevărat imperiu hotelier, cu 15 hoteluri, Phoenicia Hotels, cu un business în valoare de 90 de milioane de euro. Deține, cumulat, peste 2.300 de camere în 20 de hoteluri.
Se descrie ca fiind calculat și analizează fiecare idee înainte de a o implementa, iar pentru el contează foarte mult antreprenorii și dacă are chimie cu omul din spatele unei anumite idei.
„Țin întotdeauna cont de valorile morale și cele materiale. Le păstrez și respect pe fiecare în parte, le folosesc în proporție corectă și țin întotdeauna la latura umană a celor din jurul meu. Eu am ajuns om de afaceri fără să-mi dau seama, dar am ținut pasul. Mă consider ca un pictor, îmi place să pictez afacerile așa încât să fie pe placul tuturor, iar asta e ceea ce aștept și de la concurenți”, a declarat Mohammad Murad, pentru Pro TV.
Hotel Lido, proiectul de suflet al lui Mohammad Murad
În urmă cu un an, hotelul Lido, clasificat la patru stele plus, a fost redeschis după nouă ani în care a stat cu obloanele trase. Renovarea sa a costat șase milioane de euro și lucrările au durat un an și jumătate, investiția aparținând lui Mohammad Murad, scrie newmoney.ro.
Acesta proiect s-a dovedit a fi unul de suflet pentru Mohammad Murad. „Când eram student și făceam practica la Colțea, treceam pe lângă Lido și admiram hotelul“, povestește Murad, mărturisind că se gândea încă din anii ’80 cum ar fi să aibă el o astfel de clădire.
Acesta a încheiat un contract de închiriere pe 15 ani, cu drept de cumpărare, cu moștenitorii fostului proprietar, doctorul Constantin Angelescu, demnitar român în perioada interbelică și primul ambasador în Statele Unite al României Mari.
Inaugurat în 1930, hotelul a fost administrat în anii ’90 de frații Păunescu. În 2010, moștenitorii doctorului Angelescu l-au câștigat în instanță, iar clădirea a stat închis, până s-a găsit un investitor care să îl renoveze.
Murad a redus de la 125 la 115 numărul camerelor, a înlocuit toate instalațiile vechi cu unele moderne, iar pentru a da impresia întoarcerii în perioada interbelică, a păstrat fațada și casa liftului, care amintesc de aerul Micului Paris. Numai că renovarea hotelului Lido nu este unica poveste de acest fel din cei peste 20 de ani de experiență ai lui Murad în industria ospitalității.
Mohammad Murad făcea primele investiții în hotelurile de pe litoralul românesc, în urmă cu aproape 25 de ani
În 1996, Mohammad Murad cumpăra un pachet de 51% din acțiunile hotelurilor Perla, Majestic și Select, în urma divizării societății Mamaia SA.
„A fost un proiect cu foarte multe discuții“, precizează Mohammad Murad, referindu-se și la faptul că nu a primit contractul de vânzare-cumpărare de la Mamaia SA. Era în plină perioadă de „nu ne vindem țara“, dar într-un final a reușit să obțină și documentele în cauză, cu ajutorul seniorului țărănist Ion Diaconescu, președinte al Convenției Democrate la acea vreme, care l-a ajutat în demersurile sale administrative. „Era un om modest, fără pretenții. În scurt timp, am ajuns omul lui de casă“, mărturisește omul de afaceri libanez, adăugând că îl omagiază anual pe fostul lider țărănist prin intermediul fundației Omenia.
Odată intrat în posesia actelor, a început și modernizarea celor trei hoteluri, dar treptat.
Mohammad Murat a introdus „bufetul suedez” pe litoralul românesc
Odată intrat în acest business, Murad a decis să introducă un serviciu pe care restaurantele românești de la malul Mării Negre nu-l aveau: bufetul suedez la micul dejun.
Primul test a avut loc în sezonul din 1998, la Hotel Perla, după ce directorul de atunci al hotelului respinsese ideea, avertizându-l că, astfel, riscă falimentul. Iar primul test a fost un eșec…
„Era o dimineață de luni, când am făcut primul bufet suedez. Eu stăteam la un aragaz în fața mesei și făceam omletă. Printre clienți, se afla un grup de mineri care veniseră la mare cu bilete obținute prin sindicat. Au protestat imediat ce au văzut mesele întinse”, își amintește omul de afaceri.
„Nu am plătit să venim la mare să ne servim singuri“, spuneau primii clienții puși față în față cu acest nou serviciu.
Ulterior, a încercat bufetul suedez și la prânz, tot la Hotel Perla. Aceștia au fost pașii premergători introducerii all inclusive, Murad fiind recunoscut ca primul hotelier care a implementat acest sistem pe litoralul românesc.
Omul de afaceri recunoaște că, pentru dezvoltarea businessului pe litoral, s-a inspirat din modelele similare din Liban, care este considerată țara arabă cu cele mai ridicate standarde în servicii, în special în alimentație publică.
Ceilalți investitori ai show-ului de pe Pro TV sunt Dragoș Petrescu (acționar City Grill), Daniela Marișcu (CEO și acționar al unei companii care construiește piscine), Cristian Onețiu (om de afaceri cu business-uri în valoare de peste 100 de milioane de euro), Monica Cadogan (fondatoarea Vivre).
Emisiunea a avut premiera pe 12 februarie, show-ul fiind difuzat în fiecare miercuri, la ora 20.30.
FOTO & VIDEO: Pro TV