Clasamentul celor mai EDUCATE țări din Europa. Pe ce loc se află țara noastră
Procentajul persoanelor cu studii superioare este cel mai ridicat în statele baltice și cele nordice, iar majoritatea o constituie femeile. România se află pe ultimul loc din UE în clasamentul numărului de persoane cu studii superioare.
Datele oficiale indică discrepanțe mari între statele UE în ce privește nivelul de educație. Aproape 30% dintre persoanele cu vârste între 25 și 74 de ani din Uniunea Europeană dețin o diplomă de învățământ superior, dar proporția diferă foarte mult de la țară la țară. Eurostat clasifică nivelurile educaționale în scăzut, mediu și înalt, iar în anul 2022, 31,8% dintre persoanele din categoria de vârstă 25-74 din UE aveau un nivel de educație superior.
În România, doar 17,4% dintre adulții cu vârste cuprinse între 25 și 74 de ani aveau studii superioare, puțin peste 60% aveau studii medii, iar aproape 22% nu aveau nici măcar studii liceale în anul 2022, conform datelor Eurostat. În schimb, în Irlanda, aproape jumătate din populație are studii superioare.
Nivelurile de educație sunt clasificate ca fiind scăzute (mai puțin de liceu), medii (liceu) sau înalte (studii universitare).
Cele mai educate state din UE
În statele baltice și cele din regiunea nordică, ponderea absolvenților de învățământ superior a fost peste media UE. Norvegia și Suedia au avut peste 45% absolvenți de facultate, în timp ce în Letonia procentul a fost de 44%. Celelalte state din regiune au avut, de asemenea, un număr mai mare decât media europeană în ceea ce privește persoanele cu studii superioare.
Conform datelor, în 2022 43,5% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 74 de ani din Marea Britanie aveau studii superioare, un procent mai mare decât cel al marilor state din UE. Dintre acestea, Franța a avut cea mai mare pondere, cu un procent de 38,2%, fiind urmată de Spania, cu 38%.
La coada clasamentului, Italia a înregistrat cel mai mic procent a absolvenților de învățământ superior, de doar 18,5% din populație, procent mai mic decât România. Și Germania a avut un procent sub media europeană, de 31,5%.
În patru state europene, peste 40% dintre locuitori aveau doar studii inferioare, iar în statele candidate la aderare în UE, ponderea populației cu studii superioare a fost semnificativ mai mică. Turcia s-a clasat pe ultimul loc, procentul populației cu un nivel de educație scăzut fiind de 61,8%.
Cele patru țări din UE unde procentul populației fără studii medii este de cel puțin 40% sunt Portugalia, Italia, Malta și Spania.
Numărul absolvenților de facultate, mai mare în rândul tinerilor
Datele Eurostat incică faptul că procentul absolvenților de învățământ superior în rândul tinerilor din UE a înregistrat creșteri semnificative. În 2022, mai mult de 40% din populația UE din categoria de vârstă 25-34 a absolvit o formă de învățământ superior, cu diferențe semnificative între țări. Acesta a variat de la 24,7% în România la 62,3% în Irlanda.
Procentul persoanelor cu studii superioare cu vârste cuprinse între 25 și 74 de ani a crescut de la 19,1% în 2004 la 31,8% în 2022, înregistrând creșteri semnificative.
Femeile din UE sunt mai educate decât bărbații
Dintre cele 35 de state europene ale căror date disponibile, femeile cu vârste între 25-34 de ani au avut o proporție mai ridicată de absolvenți de învățământ superior, în comparație cu bărbații.
În anul 2022, media femeilor cu studii superioare a fost de 47,6%, în timp ce a bărbaților a fost de doar 36,5%. În țările nordice și baltice, cu excepția Finlandei, s-a înregistrat cea mai mare discrepanță de gen, mai ales în Islanda, Slovenia și Slovacia. În schimb, cele mai mici decalaje între sexe au fost în Turcia, Elveția și Germania.
În România, doar 21% dintre bărbații din această grupă de vârstă aveau studii superioare, în timp ce 28,4% dintre femeile cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani aveau studii universitare.
Continuarea studiilor pe tot parcursul vieții este esențială pentru menținerea cunoștințelor și actualizarea competențelor. Conform Eurostat, aceasta acoperă toate formele de educație și formare, indiferent dacă sunt formale, non-formale sau informale, care au ca scop îmbunătățirea aptitudinile participanților.
În anul 2022, doar 11,9% dintre persoanele din categoriile de vârstă cuprinse între 25 și 64 de ani din UE au participat la activități de educație sau formare profesională, variind de la 1,7% în Bulgaria, la 36,2% în Suedia. În timp ce în țările nordice educația adulților a avut o pondere mai mare, statele balcanice au înregistrat procente mult mai scăzute în comparație cu media europeană.
Conform datelor Eurostat din 2022, în țara noastră, doar 5,4% dintre adulți au participat la cursuri de formare, relatează adevărul.ro.