Constantin Stroe, DACIA: „Autostrada Sibiu-Pitești trebuie tratată ca o problemă de securitate economică națională”
This browser does not support the video element.
Constantin Stroe, președintele Asociației Construcorilor de Automobile din România (ACAROM), este de părere că autostrada Sibiu-Pitești ar trebui tratată ca o problemă de securitate economică a României.
„Există un studiu al CESTRIN – Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică, din cadrul CANADR, care arată că dacă se optează pentru București-Brașov, cu bucata prin Comarnic, după 2020 transportul pe această autostradă se va bloca. Autostrada Pitești-Sibiu n-a fost un moft al Uniunii Europene, ci o opțiune a României, înainte de aderarea la UE. Suntem în fața unui studiu de fezabilitate contestat. E greu de făcut o previziune când se va alege un ofertant, dacă nu cumva mai apare altă contestație, alt blocaj”, a declarat Constantin Stroe la Gândul LIVE.
Mesaj pentru Ponta: „Îl rog pe domnul prim ministru să renunțe la interpretarea pe care a dat-o, cum că oamenii au ieșit în stradă ca să ceară salarii”
„Acești oameni câștigă bine, muncesc bine. Producția a crescut în ciuda crizei. Oamenii aceștia se gândesc în viitor, la locurile lor de muncă. Oamenii când au protestat au țintit trei probleme. Prima – prioritizarea la construcție a autostrăzii Sibiu-Pitești, a doua – problema regionalizării și revendicări de ordin social. N-au scandat cu răutate. Îl rog pe domnul prim ministru, care cunoaște foarte bine detaliile, să renunțe la interpretarea pe care a dat-o, cum că oamenii au ieșit în stradă ca să ceară salarii. Ne-au cerut și salarii. Dar cred că ar renunța la salarii numai să se dea drumul la acest șantier ( al autostrăzii Sibiu-Pitești n.n.)”, a spus Stroe.
Întrebat dacă, în opinia sa, în cazul în care autostrada Sibiu-Pitești nu va fi gata până în 2020, e posibil ca Dacia să piardă din producție, în favoarea uzinei din Maroc, Stroe a răspuns că în industria auto nu se iau decizii „de azi pe mâine”, ci există strategii pe termen lung.
„În industria de automobile nu se iau decizii pripite, de azi pe mâine. Sunt strategii pe termen mediu și lung. Dacă ați avea 2-3 locații să fabricați același model, nu l-ați fabrica acolo unde costă mai puțin? Eu v-am răspuns în mod indirect că această nenorocită de autostradă are contribuția ei la prețul final la client. Mari mărci cu tradiție de 100 de ani au cunoscut derapaje, au intrat în derivă. Să nu ne bucurăm că Dacia merge foarte bine. Eu trăiesc treaba asta prin toți porii mei. Trebuie să ne gândim cum va funcționa Dacia peste 3-5 sau 10 ani”, a spus Stroe.
Reprezentantul Dacia a amintit că la Comisia Europeană se lucrează la strângerea rigorilor în ce privește securitatea rutieră. astfel, de la 1 septembrie 2016 devine obligatorie norma Euro 6. „Oricum se adaugă niște costuri determinate de creșterea exigențelor”, a explicat el.
El a enumerat factorii ce determină prețul unei mașini.
„Sunt trei grupe mari de factori care influențează prețul final al unui automobil: costurile în perimetrul propriu al uzinei, nu cerem nici un sprijin, costurile de la producătorii de componente, cu care avem o relație perfectă, nu cerem nimic și serviciile, logistica. 2.500 de camioane de mare tonaj trebuie să urce pe Dealul Negru să facă blocaje pe Valea Oltului”, a arătat el.
Despre Rus: „Ne-am săturat de promisiuni, vrem fapte”
„Îl respect pe domnul Rus. M-a deranjat la dumnealui prima încercare – să facem drum expres, în loc de autostradă (pentru Sibiu-Pitești n.n. ). Ultimele declarații sunt promițătoare. Au trecut 19 ani, ne-am săturat de promisiuni, vrem fapte. Vrem un planning, în care să scrie clar până la data de se alege ofertantul, între data de și data de se termină studiul de fezabilitate și nu știu de ce trebuie să dureze 17 luni. Și o intrare în construcție pe tronsoane. De ce să nu o facem în cinci tronsoane? Este o porțiune de 22 de kilometri pentru care trebuie străpuns un munte. Cred în domnul Rus, dar trebuie să vină cu fapte concrete”, și-a încheiat Constantin Stroe intervenția la Gândul LIVE.