Depășirea limitei de viteză este una dintre cele mai comune infracțiuni rutiere, dar șoferii din România trebuie să știe că există un mic interval de toleranță care îi poate scăpa de amenzi.
Iată detaliile cruciale despre cum funcționează acest sistem și ce trebuie să știe fiecare șofer pentru a circula în siguranță și legal.
În România, Poliția Rutieră utilizează zilnic sute de radare fixe și mobile pentru a monitoriza viteza autovehiculelor. Aceste dispozitive de măsurare a vitezei, cunoscute sub denumirea de cinemometre, pot înregistra viteza unui vehicul de la distanțe considerabile, uneori până la 1.200 de metri. Totuși, trebuie luată în considerare o eroare de măsurare inerentă, conform Promotor.
Eroarea maximă tolerată la radarele staționare este:
Pentru radarele mobile (în mișcare), eroarea este:
În trecut, șoferii puteau depăși limita de viteză cu până la 10 km/h fără a fi sancționați. Însă, legislația actuală a redus această marjă la jumătate. Conform noilor reglementări, viteza maximă poate fi depășită cu cel mult 5 km/h.
De exemplu, pe un drum cu limita de viteză de 80 km/h, șoferii pot circula fără a fi amendați cu până la 85 km/h. Depășirea acestui prag va atrage sancțiuni.
Depășirea limitei de viteză se sancționează cu amenzi și, în cazuri extreme, poate duce la suspendarea permisului de conducere. Iată cum sunt stabilite sancțiunile:
Punctul de amendă este stabilit la 165 de lei începând cu 1 ianuarie 2024, ceea ce înseamnă că cea mai mică amendă este de 330 de lei, iar cea maximă poate ajunge la 3.300 de lei.
Pentru a circula în siguranță și a evita sancțiunile, șoferii trebuie să respecte limitele de viteză și să țină cont de eroarea de măsurare a radarelor.
În situația în care limita de viteză este depășită, este esențial să nu se depășească toleranța de 5 km/h stabilită de lege.
Respectarea regulilor de viteză nu doar că ajută la evitarea amenzilor, dar contribuie și la siguranța rutieră pentru toți participanții la trafic.
Vă recomandăm să citiți și: