Desene animate pentru ca cel mic să termine toată mâncarea din farfurie? Potrivit unui studiu francez, este o situaţie de evitat. Cercetătorii din Hexagon au ajuns la concluzia că servirea mesei în faţa televizorului are efecte negative asupra dezvoltării limbajului în cazul copiilor de vârste mici.
Expuşi la televizor pe durata mesei în familie, copii au în medie un limbaj mai slab dezvoltat, arată studiul.
„Constatăm că implicarea părinţilor şi modul în care aceştia utilizează ecranele este foarte importantă, nu trebuie să ne concentrăm exclusiv pe cantitate”, a subliniat Jonathan Bernard, cercetător în cadrul Institutului Naţional de Sănătate şi cercetare medicala (INSERM) şi autor principal al studiului.
Autorii cercetării au monitorizat timp de mai mulţi ani 1.500 de copii, întrebând părinţii dacă cei mici servesc masa cu televizorul pornit, cât de des se întâmplă acest lucru, precum şi care este durata totală petrecută de copii în faţa televizorului, computerului sau jocurilor video.
În paralel, ei au evaluat dezvoltarea limbajului copiilor participanţi: în cazul copiilor în vârstă de doi ani, părinţii au indicat cuvintele pe care cei mici ştiu să le pronunţe spontan, de pe o listă de 100. Apoi, la trei ani şi la cinci ani, un psiholog le-a măsurat „coeficientul intelectual verbal”, parte din testele de IQ care se referă la aptitudinile legate de schimburile verbale (fluiditatea limbajului, înţelegerea, capacitatea de repetare a unor fraze, de a descrie o imagine etc).
Potrivit rezultatelor studiului, nu s-a descoperit o legătură între timpul total de expunere în faţa televizorului şi nivelul limbajului la copii. În schimb, „expunerea la televizor în timpul meselor în familie este asociată în mod sistematic cu rezultate mai slabe în ceea ce priveşte dezvoltarea limbajului în cazul tuturor vârstelor studiate”, potrivit cercetării publicate în Scientific Reports.
Astfel, copiii în vârstă de doi ani care servesc masa cu televizorul pornit au în medie un scor inferior cu 5,9 puncte (dintr-un total de maximum 100) în comparaţie cu cei pentru care micul ecran nu este „niciodată” pornit în timpul meselor. Coeficientul intelectual verbal evaluat la vârsta de cinci ani s-a dovedit mai mic cu 3,2 puncte la copiii care au fost expuşi în permanenţă ecranului televizorului în timpul meselor pe când aveau doi ani, în comparaţie cu cei care nu au fost expuşi niciodată.
Joaca şi interacţiunea cu un copil sunt cele mai bune modalităţi de a contribui la dezvoltarea acestuia”, spun specialiștii.