Detalii exclusive despre măsurile dispuse de METROREX pentru scenariul roșu/ Cum vor interveni forțele de ordine în situații de urgență medicală/ Se pregătește achiziționarea de urgență a 50 de noi trenuri
Metroul are potențialul de a deveni kilometrul zero al focarelor de COVID din Capitală fără măsuri de protecție adecvate, în contextul în care milioane de bucureșteni circulă zilnic cu cel mai rapid mijloc de transport în comun. Miercuri, 14 octombrie, la sediul Metrorex a avut loc o nouă întâlnire cu reprezentanți ai ISU București, ai Poliției Metrou, și ai firmelor de pază pentru a discuta riscurile enorme ale supraaglomerării stațiilor și trenurilor de metrou. Luni noapte, Bucureștiul a intrat în scenariul roșu după ce numărul de îmbolnăviri a depășit 3 la mia de locuitori. GÂNDUL.RO a obținut detalii exclusive despre măsurile luate la metrou penru limitarea răspândirii comunitare din ce în ce mai accelerate a virusului.
După ce, în timpul stării de urgență, metroul bucureștean a înregistrat 1,8 milioane de călătorii în aprilie, în cele 15 zile din luna mai când au fost ridicate restricțiile de circulație numărul călătoriilor aproape s-a dublat, până la 3,4 milioane, conform datelor Metrorex, solicitate la acel moment de compania Crosspoint Real Estate. În septembrie se înregistrează noi vârfuri de trafic la metrou, doar în intervalul 17.00-18.00 fiind înregistrate 639.189 de validări titluri de călătorie, conform cifrelor comunicate de Metrorex reporterilor GÂNDUL.RO.
Autoritățile pregătesc achiziția a 50 de noi trenuri pentru toată rețeaua de metrou
„În luna septembrie 2020, la orele de vârf de trafic (17:00-18:00), au fost înregistrate 639.189 de validări titluri de călătorie”, ne-a comunicat Gabriel Mocanu, director general Metrorex. Astfel că media zilnică pe această oră de vârf în luna septembrie este de peste 20.000 de de validări.
În prezent, Metrorex are în derulare procedura de achiziție a 13 trenuri noi destinate Magistralei 5 de metrou și în pregătire achiziția a 50 de trenuri pentru toată rețeaua de metrou, a mai declarat pentru GÂNDUL.RO directorul general al Metrorex.
Metrorex: Personalul medical care efectuează intervenția va avea în vedere extragerea persoanelor afectate din tren
De asemenea, mai precizează reprezentanții Metrorex pentru GÂNDUL.RO, în contextul evoluției cazurilor de îmbolnăvire cu Covid 19 și a urgențelor medicale, în cadrul acțiunilor comune de cooperare, în data de 14.10.2020, a avut loc o întâlnire la care au participat reprezentanți ai Inspectoratului pentru Situații de Urgență București, ai Poliției Metrou, ai firmelor de pază și ai Metrorex. În urma analizelor efectuate, s-au concluzionat următoarele:
- personalul medical care efectuează intervenția (n.r. în cazuri de suspiciuni cu privire la infecția cu SARS COV 2) va avea în vedere extragerea persoanelor afectate din tren, acolo unde situația o permite;
- personalul de pază, împreună cu Poliția Metrou și cu alte forțe de ordine publică, precum și salvatorii Metrorex, vor asigura protecția zonei de intervenție;
- personalul de pază susținut de Poliția Metrou și alte forțe de ordine publică, vor limita după caz, accesul călătorilor în stațiile de metrou pentru evitarea supraaaglomerării.
Măsuri pentru limitarea situațiilor de supraaglomerare la metrou
În vederea evitării situațiilor de supraaglomerare, monitorizarea traficului la metrou se face pe trei paliere, mai explică Metrorex: la nivelul trenurilor, prin mecanici, la nivelul stațiilor, prin impiegații de mișcare, la nivel centralizat, prin operatorii de circulație.
Pentru a preîntâmpina apariția situațiilor de supraaglomerare, Metrorex a dispus ca:
- sosirea trenurilor la același peron, în stațiile aglomerate, să se realizeze pe cât posibil alternativ, astfel încât să nu se înregistreze valori crescute ale traficului de călători într-un interval scurt de timp;
- la orele de vârf de trafic, s-a luat măsura introducerii de trenuri suplimentare;
- a fost introdus suplimentar, personal de conducere a trenurilor pentru micșorarea timpilor de întoarcere a trenurilor la capetele de magistrale, prin preluarea rapidă a comenzilor de la posturile opuse de conducere a trenurilor.
- De asemenea, situațiile de supraîncărcare sunt raportate de urgență la Dispecerul Central care avizează operativ paza și Poliția Metrou, în vederea ordonării/restricționării accesului în stații.
În cele 63 de stații de metrou acționează zilnic 320 de agenți de pază în trenurile de metrou și stații, fiind constituite inclusiv 10 patrule mobile. Se acționează zilnic, în schimburi, cu 56 de agenți de poliție, 24 echipe mixte poliție/jandarmi, cu 4 echipe în ținută civilă
„În cazul persoanelor care, din diverse motive, nu respectă aceste măsuri, echipajele mixte formate din reprezentanții firmei de pază a Metrorex și cei ai Jandarmeriei le aduc la cunoștință aceste obligații și le solicită să se conformeze sau să părăsească spațiul stației de metrou. Zilnic, în medie, s-au înregistrat cca. 50-60 de situații în care s-au aplicat diverse sancțiuni conform prevederilor legale”, mai arată reprezentanții Metrorex.
Luna septembrie, cu noi vârfuri de trafic, coincide cu revenirea la birou a angajaților care lucrează în principalele zone de birouri: Aurel Vlaicu și Pipera
Criza sanitară și starea de urgență au coborât traficul la metrou în luna martie la jumătate față de lunile anterioare, de la peste 14 milioane de călătorii în lunile ianuarie și februarie la sub 8 milioane de călătorii în martie, potrivit cifrelor Metrorex.
Dacă per total, numărul călătoriilor cu metroul din București a scăzut în luna mai cu 76% față de luna ianuarie a acestui an, acesta a revenit rapid în iunie, chiar din primele săptămâni de relaxare, afirmau Crosspoint Real Estate într-un studiu lansat în vară.
“Mai mult de atât, în luna mai putem observa o densitate mai mare a călătorilor în intervalele orare 6:00-9:00 și 16:00-19:00, ceea ce poate indica revenirea la birou în diferite zone din București”, a declarat, la acel moment Ilinca Timofte, Research Analyst Crosspoint Real Estate.
“Momentan (n.r. la nivelul lunii iunie 2020), estimăm că între 30% și 35% din companii și-au reluat, parțial sau integral, activitatea în clădirile de birouri pe care le ocupă”, spunea Ilinca Timofte într-un comunicat al companiei din iunie.
Cel puțin jumătate dintre angajații care activează în marile zone de birouri au revenit la muncă în toamnă
Stațiile din zonele de birouri, în special Aurel Vlaicu și Pipera, se află constant în topul celor mai aglomerate stații de metrou din Capitală.
“Deși un număr important de companii și-au amânat reîntoarcerea la birou până cel putin în luna septembrie și munca de acasă pare sa fie în continuare preferată în situația actuală, atât de angajatori cât și de angajați, faptul că relaxarea recent instalată a dus la o creștere rapidă a reluării activității în principalele zone de birouri poate indica o revenire până la sfârșitul verii a cel puțin jumătate dintre angajații care activează în aceste zone”, spune Simona Urse, Associate Director, Office Agency Crossppoint Real Estate.
Vă prezentăm, în continuare, integral, răspunsurile transmise de Metrorex pentru GÂNDUL.RO:
Ce flux de călători are Metrorex în orele de vârf?
În luna septembrie 2020, la orele de vârf de trafic (17:00-18:00), au fost înregistrate 639.189 de validări titluri de călătorie. Astfel că media zilnică pe această oră de vârf în luna septembrie este de peste 20.000 de de validări.
Câte trenuri sunt în circulație la orele de vârf pe principalele magistrale?
În prezent, în zilele de luni-vineri, la orele de vârf de trafic, pe toate magistralele circulă 76 de trenuri.
Care este intervalul la care circulă trenurile pe principalele magistrale?
Pentru zilele de luni-vineri, la orele de vârf de trafic, se circulă la 6 minute pe Magistralele 1 și 3, la 3 minute pe Magistrala 2 și la 7 minute pe Magistrala 4.
Pe Magistrala 5, în zilele lucrătoare, intervalul de circulație este de 6 minute pe tronsonul Eroilor 2 –Romancierilor, la orele de vârf de trafic. Schimbarea direcției de mers spre stațiile Valea Ialomiței și Râul Doamnei se realizează în stația de metrou Romancierilor.
Există intenția ca, pentru a reduce riscul epidemiologic, Metrorex să introducă noi garnituri de metrou în circulație?/ Care ar fi numărul optim de trenuri în circulație/ de succedare a trenurilor la orele normale/ de vârf, pentru a se putea respecta distanțarea socială de minim 1 metru? Care sunt demersurile efectuate până acum de Metrorex& autorități pentru a suplimenta numărul de trenuri în circulație în contextul situației epidemiologice?
Siguranța călătorilor rămâne principalul nostru obiectiv și astfel, societatea noastră nu ezită să ia toate măsurile posibile pentru prevenția și limitarea răspândirii infecției cu SARS-CoV-2.
Pentru a preîntâmpina apariția situațiilor de supraaglomerare, Metrorex a dispus ca:
• sosirea trenurilor la același peron, în stațiile aglomerate, să se realizeze pe cât posibil alternativ, astfel încât să nu se înregistreze valori crescute ale traficului de călători într-un interval scurt de timp;
• la orele de vârf de trafic, s-a luat măsura introducerii de trenuri suplimentare;
• a fost introdus suplimentar, personal de conducere a trenurilor pentru micșorarea timpilor de întoarcere a trenurilor la capetele de magistrale, prin preluarea rapidă a comenzilor de la posturile opuse de conducere a trenurilor.
De asemenea, situațiile de supraîncărcare sunt raportate de urgență la Dispecerul Central care avizează operativ paza și Poliția Metrou, în vederea ordonării/restricționării accesului în stații. În plus, așa cum am menționat mai sus, în astfel de situații se ia măsura introducerii de trenuri suplimentare și reglarea corespunzătoare a intervalelor de circulație,
În vederea evitării situațiilor de supraaglomerare, monitorizarea traficului se face pe trei paliere:
– la nivelul trenurilor, prin mecanici;
– la nivelul stațiilor, prin impiegații de mișcare;
– la nivel centralizat, prin operatorii de circulație.
Prin instalațiile de sonorizare ale stațiilor, se solicită călătorilor păstrarea distanței sociale și purtarea măștilor de protecție. Aceleași informații se regasesc la infochioșcuri, pe afișele din trenuri și pe site-ul oficial al Metrorex.
În trenuri au fost marcate cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise atât pentru transportul în picioare, cât şi pentru transportul pe scaune, astfel încât să se păstreze distanţa de minim un metru între pasageri;
În prezent, Metrorex are în derulare procedura de achiziție a 13 trenuri noi destinate Magistralei 5 de metrou și în pregătire achiziția a 50 de trenuri pentru toată rețeaua de metrou.
Cum acționează poliția/ jandarmeria pentru a reduce riscul epidemiologic – care sunt mai precis măsurile pe care le vor lua în metrou?
Pentru protejarea călătorilor, pe lângă corespondențele operative cu firmele de pază privind atribuțiile acestora în domeniul prevenirii răspândirii SARS-CoV-2, se desfășoară întâlniri operative la care participă și poliția metrou, fiind avute în vedere următoarele acțiuni:
a) personalul de pază existent este redistribuit în stațiile cu trafic intens de călători (Piața Victoriei, Piața Unirii, Dristor, Nicolae Grigorescu, Eroilor, Basarab, Gara de Nord, Piața Sudului, Eroii Revoluției, Obor), prin repartizarea personalului de pază mobil din stațiile cu grad de încărcare mai mic. Activitatea se desfășoară zilnic în intervalele orare 07:00-10:00 și 16:00-19:00.
b) Poliția Metrou realizează acțiuni de patrulare în cele 10 stații cu trafic intens de călători (Piața Victoriei, Piața Unirii, Dristor, Nicolae Grigorescu, Eroilor, Basarab, Gara de Nord, Piața Sudului, Eroii Revoluției, Obor), asigurând echipe cu caracter cvasipermanent în stațiile menționate, pentru respectarea regulilor de acces și distanțare social.
Totodată, precizăm că în cele 63 de stații de metrou acționează zilnic 320 de agenți de pază în trenurile de metrou și stații, fiind constituite inclusiv 10 patrule mobile. De asemenea, se acționează zilnic, în schimburi, cu 56 de agenți de poliție, 24 echipe mixte poliție/jandarmi, cu 4 echipe în ținută civilă
Toate aceste măsuri sunt stabilite și implementate pentru asigurarea siguranței sanitare a publicului călător care utilizează serviciile Metrorex.
În cazul persoanelor care, din diverse motive, nu respectă aceste măsuri, echipajele mixte formate din reprezentanții firmei de pază a Metrorex și cei ai Jandarmeriei le aduc la cunoștință aceste obligații și le solicită să se conformeze sau să părăsească spațiul stației de metrou. Zilnic, în medie, s-au înregistrat cca. 50-60 de situații în care s-au aplicat diverse sancțiuni conform prevederilor legale.
Crosspoint Real Estate: Aurel Vlaicu, cea mai aglomerată staţie de metrou în anul 2019, cu o creştere de 46% a numărului de călătorii faţă de 2014
Crosspoint Real Estate a realizat, la începutul anului 2020, o analiză a datelor Metrorex privind traficul de călători în anul 2019 versus 2014, în strânsă legătură cu dezvoltarea noilor clădiri de birouri din zonele Pipera și Aurel Vlaicu.
Deși stocul de birouri al capitalei aproape că s-a dublat în ultimii 6 ani, ajungând la peste 3 milioane de metri pătrați în care lucrează aproximativ 350.000 de angajați, numărul de călătorii cu metroul nu a înregistrat o creștere semnificativă în această perioada. Stația Aurel Vlaicu, pe locul 8 în topul celor mai tranzitate stații în 2014, este acum prima în acest top, cu o creștere de 46%, de la 5,4 milioane la 8,1 milioane de călătorii faţă de 2014. Această creștere este direct proporțională cu cea a stocului de birouri din zonă din ultimii ani, numărul de angajați din zonele Aurel Vlaicu/Pipera ajungând în 2019 la peste 120.000.