Prima pagină » Diverse » Doar aproximativ 5.000 de români din diaspora s-au înregistrat pentru votul la parlamentare. Care este termenul-limită

Doar aproximativ 5.000 de români din diaspora s-au înregistrat pentru votul la parlamentare. Care este termenul-limită

Doar aproximativ 5.000 de români din diaspora s-au înregistrat pentru votul la parlamentare. Care este termenul-limită
Pentru a vota la secțiile de vot din diaspora s-au înscris aproximativ o mie de români

În cele peste cinci luni de la data la care românii stabiliți în străinătate s-au putut înscrie pentru a-și exprima votul l alegerile parlamentare, doar aproximativ 5.000 de persoane s-au înregistrat pe portalul oficial, a anunțat Autoritatea Electorală, luni, zi care coincide cu startul perioadei electorale. Conform legii posibilitatea de înregistrare pentru scrutinul din 6 decembrie expiră peste două săptămâni.

Pragul de 3.000 de persoane înscrise pentru votul la secțiile de votare din străinătate a fost depășit luni, 7 septembrie, ziua care marchează debutul perioadei electorale pentru alegerile parlamentare, a anunțat Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), printr-un comunicat de presă.

Până la ora publicării, numărul românilor înregistrați la alegător prin corespondență era de 3.051, iar al celor care au trimis cerere pentru înregistrare la alegător la o secție de votare, de 1.063.

Data alegerilor parlamentare a fost stabilită pe 6 decembrie, conform hotărării de joi a Guvernului.

În 2 aprilie, la o zi de la debutul perioadei în care românii s-au putut înscrie pentru vot, plină stare de urgență și când data alegerilor era incertă, 51 de cetățeni români din diaspora trimiseseră autorităților cereri de înregistrare ca alegători la secțiile de votare organizate în străinătate, iar alți 150 de conaționali s-au înscris pentru a vota prin corespondență.

La scrutinul anterior la care românii au putut să se înregistreze pentru a vota din străinătate, alegerile prezidențiale din septembrie 2019, la termenul-limită 41.003 de români optaseră pentru votul prin corespondență, în timp ce 38.944 români din străinătate s-au înscris pentru votul la secție. În turul doi fuseseră validate 17.503 de voturi prin corespondență, cu aproape 8.000 mai puține decât în turul întâi.

În ceea ce privește alegerile parlamentare la care au putut să se înscrie din diaspora prin corespondență, primul scrutin a fost în decembrie 2016. AEP anunța în data de 8 noiembrie, că au fost primite 8.889 de cereri de vot prin corespondență ale cetățenilor români din diaspora.

De unde provin cei mai mulți alegători înscriși

Numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 25 august 2020 este de 19.004.986, dintre care 18.270.004 au domiciliul sau reședința în țară, iar 734.982 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS, potrivit AEP.

Potrivi legislației în vigoare, înregistrarea ca alegător prin corespondenţă sau la o secție de votare pe portalul www.votstrainatate.ro se va încheia odată cu expirarea a 15 zile de la data începerii perioadei electorale, adică în data de 21 septembrie 2020.

Până la ora publicării, conform statisticii AEP, cele mai multe cereri pentru votul la secții, din 47 de state și teritorii, au venit din Spania – 203, urmate de Marea Britanie – 160, Germania – 110 și Italia – 105.

În ceea ce privește votul prin corespondență, din 52 de state și teritorii cei mai mulți români care s-au înscris provin din Germania – 557, Marea Britanie – 479 și Elveția – 474.

Procedura de înregistrare

Preşedintele Autorității Electorale Permanente,Constantin-Florin Mitulețu-Buică, recomandă tuturor concetățenilor din diaspora să opteze pentru votul prin corespondență, ca modalitate sigură şi comodă de vot la distanță, fără costuri și fără riscuri, mai ales în contextul incertitudinii legate de evoluția pandemiei de coronavirus, se arată în comunicatul AEP.

Pentru a veni în sprijinul românilor din afara țării care doresc să se înregistreze pe portalul www.votstrăinătate.ro, AEP a revenit cu precizări.

1. Actul de identitate românesc utilizat la înregistrare trebuie să fie acceptat de legislația românească!

Lista documentelor de identitate românești:

  • cartea de identitate;
  • cartea electronică de identitate;
  • cartea de identitate provizorie;
  • buletinul de identitate;
  • pașaportul diplomatic;
  • pașaportul diplomatic electronic;
  • pașaportul de serviciu;
  • pașaportul de serviciu electronic;
  • pașaportul simplu;
  • pașaportul simplu electronic;
  • pașaportul simplu temporar.

ATENȚIE: Certificatul de naștere și titlul de călătorie nu fac parte din categoria documentelor de identitate!

2. Actul de identitate utilizat trebuie să fie valabil! Un act de identitate este în termenul de valabilitate dacă la momentul înregistrării nu este expirat.

3. Numele și prenumele trebuie să fie scrise întocmai ca în actul de identitate! Numele și prenumele trebuie scrise corect, complet și, în cazul mai multor nume sau prenume, în ordinea în care acestea figurează în actul de identitate.

4. Scanul documentelor atașate trebuie să fie complet și vizibil integral!

ATENȚIE: Scanul documentelor atașate, inclusiv fotografia și data expirării actului de identitate, trebuie să fie complet, clar, lizibil, nepixelat.

5. Documentul de ședere în străinătate trebuie să fie prevăzut în lista din Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 1627/2019!

6.  Chiar dacă în pașaport este menționată țara de domiciliu sau reședință, este necesară transmiterea unuia dintre documentele care atestă șederea în străinătate, specific pentru fiecare țară, conform Ordinul ministrului afacerior externe nr. 1627/2019.

Toate informațiile privind procedura de înscriere cu una dintre cele două opțiuni de vot sunt disponibile pe portalul www.votstrainatate.ro la următoarele linkuri:

https://www.votstrainatate.ro/Mesaj/PrezentareVotCorespondenta

https://www.votstrainatate.ro/Mesaj/PrezentareVotSectie

Întrebări și sesizări legate de procedura de preînregistrare și înscriere pot fi transmise la adresa de e-mail [email protected]

Calendarul alegerilor parlamentare

Conform Hotărârii Guvenului nr. 745/2020 pentru aprobarea calendarului acțiunilor din cuprinsul perioadei electorale pentru Senat și Camera Deputaților, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 154 din 3 septembrie 2020, principalele repere calendaristice ale acestei perioade sunt următoarele:

  • 11 septembrie – constituirea Biroului Electoral Central;
  • 15 septembrie – depunerea la Biroul Electoral Central a protocolului de constituire a alianței electorale;
  • 21 septembrie – termenul–limită până la care alegătorii cu domiciliul în țară și cu reședința în străinătate, precum și cei cu domiciliul în străinătate se pot înregistra în Registrul electoral cu adresa din străinătate cu opțiunea pentru votul la secția de votare sau cu opțiunea pentru votul prin corespondență;
  • 21 – 24 septembrie – Misiunile diplomatice și oficiile consulare comunică Autorității Electorale Permanente propunerile privind sediile secțiilor de votare din străinătate;
  • 25 septembrie – Autoritatea Electorală Permanentă comunică Ministerului Afacerilor Externe localitățile din străinătate în care trebuie să fie înființate secții de votare, precum și numărul acestora;
  • 27 septembrie – Autoritatea Electorală Permanentă întocmește listele electorale permanente pentru votul prin corespondență;
  • 28 septembrie – Autoritatea Electorală Permanentă pune la dispoziția Companiei Naționale „Poșta Română” — S.A listele electorale pentru votul prin corespondență;
  • 1 octombrie – constituirea birourilor electorale de circumscripţie;
  • 7 octombrie – depunerea listelor de candidați și a candidaturilor independente pentru Senat și Camera Deputaților în circumscripția electorală pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării;
  • 7 octombrie – depunerea listelor de candidați ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale pentru toate circumscripțiile electorale;
  • 18 octombrie – constatarea rămânerii definitive a candidaturilor pentru circumscripția electorală pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării;
  • 18 octombrie – constatarea rămânerii definitive a candidaturilor organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale pentru toate circumscripțiile electorale;
  • 22 octombrie – depunerea listelor de candidați și a candidaturilor independente pentru Senat și Camera Deputaților în circumscripțiile electorale din țară;
  • 22 octombrie – ultima zi în care alegătorii înscriși în Registrul electoral cu adresa de domiciliu pot depune la primarul unității administrativ-teritoriale de reședință cereri de înscriere în Registrul electoral cu adresa de reședință din țară;
  • 27 octombrie – stabilirea și depunerea semnelor electorale la Biroul Electoral Central;
  • 28 octombrie – constituirea birourilor electorale de circumscripție din țară;
  • 30 septembrie – imprimarea buletinelor de vot prin corespondență pentru circumscripția electorală pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării;
  • 2 noiembrie – constatarea rămânerii definitive a candidaturilor pentru circumscripțiile electorale din țară;
  • 6 noiembrie – aducerea la cunoștință publică a delimitării și numerotării secțiilor de votare, precum și a sediilor acestora;
  • 6 noiembrie – începerea campaniei electorale;
  • 18 noiembrie – constituirea oficiilor electorale;
  • 21 noiembrie – desemnarea, prin tragere la sorți computerizată, a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și a locțiitorilor acestora, precum și a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate;
  • 21 noiembrie – desemnarea președinților birourilor electorale pentru votul prin corespondență și a locțiitorilor acestora;
  • 21 noiembrie – imprimarea buletinelor de vot;
  • 16 noiembrie – Ministerul Afacerilor externe comunică Autorității Electorale Permanente propunerile misiunilor diplomatice și oficiilor consulare privind sediile secțiilor de votare din străinătate;
  • 24 noiembrie – constituirea birourilor electorale ale secțiilor de votare;
  • 3 decembrie, ora 24:00 – depunerea sau livrarea plicurilor exterioare conținând documentele de vot prin corespondență la sediile birourilor electorale pentru votul prin corespondență;
  • 5 decembrie, ora 7:00 – încheierea campaniei electorale
  • 6 decembrie, ora 6:00 – începerea votării
  • 6 decembrie, ora 21: – încheierea votării
Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele