Răsturnare de situație în dosarul privind accidentul în care a fost implicat ministrul Lucian Bode. Una dintre victime a trimis acte medicale din Polonia care vor fi expertizate de INML (EXCLUSIV)
Noi informații legate de stadiul anchetei în dosarul accidentului produs, în august 2020, de șoferul SPP care conducea mașina cu care ministrul Lucian Bode se întorcea de la Zalău la București confirmă solicitarea procurorilor de la Secția Parchetelor Militare către Institutul de Medicină Legală pentru efectuarea unei noi expertize.
Surse judiciare au spus, pentru Gândul.ro, că din Polonia au sosit recent acte medicale transmise pentru a fi depuse la dosar de unul dintre cei doi cetățeni polonezi victime ale accidentului care a avut loc pe DN7 Valea Oltului, în zona localității Drăganu, pe ruta Vâlcea-Pitești, la sfârșitul lunii august 2020.
Mașina condusă de un ofițer SPP, în care se afla Lucian Bode, atunci ministru al Transporturilor, a lovit un alt autoturism cu care se deplasa o familie de polonezi, soț și soție. În urma impactului, ministrul Lucian Bode s-a rănit ușor la piramida nazală, iar șoferul și-a fracturat o mână.
După accident, ministrul Lucian Bode și-a cerut scuze de la cei care au avut de suferit în urma accidentului și a dat explicații într-o conferință de presă.
“Demnitarul nu are dreptul să-i spună șoferului să meargă mai tare sau mai încet, să folosească sau să nu folosească semnalele acustice și luminoase, dacă mașina e echipată. Demnitarul îi transmite șoferului destinația și ora la care dorește să ajungă. Șoferul SPP este singurul responsabil de traseul pe care îl va urma și de ducerea în siguranță la destinație a demnitarului. În astfel de deplasări nu există «ne grăbim», există doar «ajungem în siguranță la destinație»”, spunea atunci Lucian Bode.
Demnitarul venea atunci de la Zalău la București, iar accidentul s-a petrecut cu 20 de kilometri înainte de intrarea din Pitești pe autostrada A1.
”Le-am comunicat celor de la SPP că destinația finală este sediul Guvernului, iar ora de sosire pe care o anticipez era 20.00. Nu aveam niciun motiv să ne grăbim. Absolut toate deplasările pe care le-am făcut am stat pe bancheta din spate, unde am posibilitatea să citesc, lucrez sau să mă odihnesc. Niciodată nu am fost preocupat cum conduce angajatul SPP în zecile mii de kilometri parcurși, pentru un motiv foarte simplu: până duminică au condus impecabil. În momentele premergătoare incidentului, mă odihneam. Călătoream de 4 ore și jumătate”, mai spunea Bode.
Conform imaginilor filmate de un motociclist aflat pe șosea, care se află la dosarul de la parchet, maşina în care se afla ministrul Lucian Bode avea semnalele acustice şi luminoase pornite, a călcat linia continuă si a intrat pe contrasens, depășind o coloană de maşini, deşi avea interzis.
Mașina în care se afla demnitarul a intrat într-un alt autoturism care circula regulamentar din sens opus şi s-a oprit într-un gard. Ocupanții autoturismului lovit pe contrasens de mașina în care se afla ministrul Bode sunt polonezi. Ei au fost duși atunci la spital pentru evaluare, dar nu s-a constatat vreo afecțiune care să necesite spitalizarea, iar în scurt timp au și părăsit țara.
Ancheta pentru accidentul în care a fost implicat Lucian Bode, fără rezultat după opt luni
După accident a fost deschis un dosar penal la Pitești, dar acesta a fost declinat la Parchetul Militar, competența fiind atrasă de existența unui cadru militar în cauză, mai precis șoferul SPP.
Dosarul este încă în faza de cercetare in rem la Secția Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
Până acum au fost făcute audieri și o expertiză medico-legală. Recent, însă, soția cetățeanului polonez care conducea mașina lovită de autoturismul în care se afla ministrul Lucian Bode le-a trimis anchetatorilor mai multe documente medicale din care reiese că, posttraumatic, aceasta ar avea afecțiuni ale coloanei cervicale din cauza accidentului.
După primirea documentelor medicale in Polonia, procurorii au solicitat Institutului de Medicină Legală o nouă expertiză, pentru ca, înainte de a se da o soluție, aceasta să ajute la stabilirea clară a încadrării juridice a faptelor.
Până acum, două infracțiuni sunt cercetate în faza in rem a dosarului privind accidentul din 2020: neglijență în serviciu și vătămare corporală din culpă.
„Este important ca legiștii să stabilească gravitatea afecțiunilor și de câte zile de îngrijire medicală putem vorbi în acest caz, pentru ca și încadrarea juridică să fie stabilită foarte clar”, subliniază sursele Gândul.ro.
Potrivit legii, vătămarea corporală din culpă, săvârșită ca urmare a nerespectării dispoziţiilor legale sau a măsurilor de prevedere pentru exerciţiul unei profesii sau meserii ori pentru efectuarea unei anumite activităţi, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă. Dacă urmările s-au produs faţă de două sau mai multe persoane, limitele speciale ale pedepsei se majorează cu o treime.
Cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă se pedepsește fapta de neglijență în serviciu, dacă un funcţionar public a încălcat îndatorirea de serviciu, prin neîndeplinirea acesteia sau prin îndeplinirea ei defectuoasă, iar prin aceasta se cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice.
Citește și:
Motivele pentru care ar fi necesară o a treia doză de vaccin împotriva-Covid
Propunerea ministrului Sănătății: „Fără mască în birourile cu toții angajații vaccinați”