ISO 9001 – Standardul despre managementul calitatii
ISO 9001: 2015 este un certificat care specifică cerințele pentru un sistem de management al calității atunci când o organizație trebuie să își demonstreze capacitatea de a furniza în mod consecvent produse și servicii care îndeplinesc cerințele legale și de reglementare aplicabile clienților.
Practic, este modul prin care un producător/furnizor de servicii își propune să sporească satisfacția clienților prin aplicarea eficientă a sistemului, inclusiv procesele de îmbunătățire a sistemului și asigurarea conformității cu clientul și a cerințelor legale și de reglementare aplicabile. Certificatul ISO 9001 – standardul despre calitate este unul generic, fiind destinat a fi aplicabil oricărei organizații, indiferent de tipul sau dimensiunea acesteia ori de produsele și serviciile pe care le oferă.
Care sunt documentele obligatorii în vederea obținerii certificării pentru confirmarea standardelor de calitate? Deși numărul de proceduri pare unul considerabil, unele dintre acestea nu sunt aplicabile afacerii pe care o deții, iar altele sunt opționale. Mai ales că versiunea din 2015 este una mult mai flexibilă în ceea ce privește cerințele de documentare.
Informațiile de care este nevoie pentru certificarea ISO 9001 pot fi împărțite în două categorii, respectiv cele care se referă la politicile și obiectivele definite – documente care pot fi modificate sau revizuite ulterior, precum și cele care se referă la dovezile rezultatelor obținute – înregistrările care nu trebuie modificate sau revizuite, dat fiind că acestea constituie dovada unor rezultate obținute.
Pentru a obține certificarea ISO 9001, o organizație trebuie să urmeze pașii pentru implementarea unui sistem de management al calității, pentru ca apoi un organism de certificare să verifice performanța organizației în raport cu cea mai recentă versiune a cerințelor ISO 9001. Dacă organizația trece de acest audit, registratorul emite un certificat ISO 9001 care demonstrează că organizația este înregistrată. La fiecare trei ani este nevoie de recertificarea organizației pentru menținerea statutului de certificare obținut inițial.
Certificarea ISO 9001
Certificarea ISO 9001 reprezintă un standard în ceea ce privește managementul calității, astfel încât aceasta este necesară indiferent de caracteristicile organizației. Așadar, nu contează nici dimeniunea organizației, nici industria în care aceasta activează, fie că este vorba despre servicii sau despre producție (poate fi vorba despre un restaurant, despre o companie de consultanță, despre o companie producătoare sau despre o entitate guvernamentală, condițiile sunt aceleași). De reținut faptul că există și standarde specifice bazate pe ISO 9001 pentru câteva industrii specifice.
De asemenea, este de reținut faptul că ISO 9001 nu reprezintă un standard pentru produse. Certificatul nu definește calitatea produsului, ci certificarea procesului, acesta fiind utilizat pentru controlarea proceselor, pentru ca apoi produsul final să îndeplinească rezultatele dorite. Mai mult decât atât, ISO 9001 nu este un standard personal: o persoană nu poate obține această certificare, aceasta fiind destinată organizațiilor sau diverselor companii. Cu toate acestea, persoanele fizice pot deveni auditori principali certificați ISO 9001 dacă urmează un curs de formare în acest sens, acest lucru permițându-le apoi să auditeze diverse companii.
Așadar, certificarea ISO 9001 este necesară pentru a demonstra că o organizație îndeplinește standardele de calitate adecvate și eficiente, identificându-se, în același timp, domeniile de îmbunătățire pentru asigurarea celei mai înalte calități.