România nu susține tranziția de la unanimitate la votul cu majoritate calificată în ceea ce privește adoptarea deciziilor luate la nivelul UE în domeniul fiscal, a declarat ministrul Finanțelor Publice, Florin Citu, la Consiliul Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN) .
În contextul în care miniștrii de finanțe ai UE au dezbătut necesitatea reformării sistemului fiscal pentru o impozitare corectă și eficientă, Florin Citu a reamintit că politica de impozitare este un element al suveranității și o pârghie esențială în stabilirea politicilor naționale.
În cadrul discuțiilor privind introducerea unui nivel minim de impozitare, oficialul român a reamintit că această problemă reprezintă un aspect problematic pentru România.
Potrivit Agerpres, Florin Citu și-a exprimat sprijinul pentru îmbunătățirea normelor UE pentru cooperarea administrativă între statele membre.
„Susținem finanțarea bugetului UE pe baza principiilor echității, eficienței, transparenței și simplității. În ceea ce privește noile resurse proprii care urmează să fie propuse de Comisia Europeană, suntem deschiși la discuții, dar trebuie mai întâi să vedem propunerile concrete și impactul financiar asupra bugetului național”, a declarat Florin Citu, care a participat la ședința miniștrilor europeni de finanțe. , printr-un sistem de videoconferință.
Oficialul român a declarat că România acordă o mare importanță cotei echitabile a poverii financiare dintre statele membre, ținând seama de dezvoltarea lor economică.
Ministrul Finanțelor Publice a subliniat că utilizarea impozitării ca sprijin în tranziția către „economia verde” trebuie să țină seama de specificitățile economice ale fiecărui stat membru, în special în cazul țărilor aflate în proces de recuperare.
Implementarea planurilor de redresare economică la nivelul UE, sistemul de resurse proprii al bugetului european, modalitățile de asigurare a unui sistem de impozitare echitabil și eficient și adaptarea piețelor financiare la era digitală au fost principalele subiecte de discuție ale reuniunii informale a miniștrilor de finanțe. din UE, la Berlin, în 11 și 12 septembrie 2020.
Reuniunea din 11 septembrie 2020 a fost precedată de reuniunea Eurogrupului în format extins, care avea pe ordinea de zi revizuirea dosarelor legate de Uniunea Bancară.
Necesitatea unor reguli de impozitare europene pertinente și uniforme a apărut încă de la primele tratate, când libera circulație a mărfurilor, persoanelor, serviciilor și capitalului a devenit valori europene fundamentale.
Extinderile UE din 2004 și 2007 au extins diferențele în ceea ce privește veniturile între cetățenii statelor membre și au pus mai multă presiune pe acest domeniu de cooperare. Această situație a generat discuții dure în cadrul UE. Controversele cu privire la problemele fiscale și bugetare nu au lipsit și au fost amplificate în contextul BREXIT, dovadă fiind dificultățile din negocierile pentru încheierea cadrului financiar multianual pentru 2021-2027. Liderii UE au purtat negocieri intense asupra bugetului UE pe termen lung pentru 2021-2027 în cadrul reuniunii speciale a Consiliului European din februarie trecut. Principalele probleme în discuție au fost: nivelul general al bugetului UE; alocări pentru principalele domenii de politică; finanțare, inclusiv venituri și posibile corecții ale veniturilor; condiționalitate și stimulente.
Este de remarcat faptul că domeniul reglementării UE pentru armonizarea impozitelor rămâne unul dintre puținele domenii în care adoptarea de noi reguli necesită votul afirmativ unanim al fiecăruia dintre statele membre.
Statele membre UE încă își păstrează și își apreciază dreptul tradițional de a decide cu privire la politica fiscală. Este un instrument pe care nu doresc să îl pună în mâinile altora, deși sunt de acord că aprofundarea procesului de integrare a UE ar trebui să includă în cele din urmă armonizarea în acest domeniu de acțiune.
Deocamdată, există douăzeci și șapte de sisteme fiscale în cadrul frontierelor UE și principiul descentralizării administrative determină faptul că fiecare unitate administrativă teritorială existentă în statele UE are reglementările sale fiscale locale, care fragmentează spațiul european de impozitare de încă douăzeci și șapte de ori.
In martie 2018, Comisia Europeană a propus noi norme pentru a se asigura că activitățile de afaceri digitale sunt impozitate într-un mod corect și favorabil creșterii în UE.
Problema împărțirii profiturilor între diferite jurisdicții fiscale este și mai dificilă în economia digitală actuală, deoarece locul în care sunt generate profiturile este discutabil. OCDE lucrează în prezent la formularea unei soluții internaționale de impozitare din activitatea digitală.