Braşov, Cluj-Napoca şi Oradea sunt cele mai atractive oraşe din România pentru locuire, conform Indexului de Atractivitate Urbană realizat de Institutul pentru Oraşe Vizionare (IOV).
Acest rezultat este în concordanță cu rezultatele Indexului de Performanță Urbană, care a fost lansat în luna iunie 2014 și a subliniat că divertismentul are cea mai mare importanță relativă pentru performanța în această grilă de evaluare a unui oraş.
Noul Index de Atractivitate Urbană, bazat pe opiniile publicului, a constatat aceeași tendință: preferințele pentru petrecere a timpului liber au cea mai mare influență relativă asupra modului în care un oraş este considerat atractiv. Florian Filat, director executiv al Institutului pentru Oraşe Vizionare și coordonator al Indexului de Atractivitate Urbană și al Indexului de Performanță Urbană, a declarat: „Analiza a arătat, de asemenea, o corelație semnificativă între componenta de Divertisment’ din Indexul de Performanță și elementele atractivității, cum ar fi intenția de mutare și calitatea vieții, subliniind astfel legătura strânsă dintre aceste ofertd și punctaj”.
Studiul a constatat că Braşov este cel mai atractiv oraş pentru locuire din România, cu cele mai bune scoruri la ambele dimensiuni (atractivitate și performanță urbană). Cluj-Napoca a ocupat locul doi, urmat de Oradea, Sibiu și Timişoara. Constanţa, Bucureşti, Iaşi, Alba Iulia și Piatra Neamţ se află în topul primelor zece orașe pentru locuire din România.
În ceea ce privește metodologia folosită pentru a efectua analiza, a fost inclusă examinarea a mai multor elemente care au un impact asupra atractivității unui oraş atât pentru locuit, cât și pentru mutare. În acest context, oportunitățile de divertisment s-au dovedit a fi cea mai importantă componentă relativă a explicației atracției, depășind chiar și elementele tradiționale, cum ar fi locurile de muncă bine plătite sau infrastructura de bază.
Un instrument cunoscut sub numele de Indexul orașelor examinează evoluția urbană a celor 41 de municipii reședință de județ. Scorul final de atractivitate al fiecărui oraş a fost determinat ca medie a scorului de intenție de mutare și a calității vieții.
Pentru a evalua atractivitatea oraşelor, Indexul folosește două dimensiuni importante: percepția calității vieții în orașe și intenția de mutare. Aceste dimensiuni au fost măsurate printr-o cercetare online efectuată de AHA Moments pe 1.200 de persoane la nivel național din aprilie până în mai 2024.
În funcție de date statistice, Indexul de Atractivitate Urbană va completa Indexul de Performanță Urbană, care a fost lansat de IOV în iunie 2024.
Datele statistice oficiale obținute din mai multe surse sunt combinate în această metodă: În perioada 2022–2023, Institutul Național de Statistică și ministerele au primit evaluări calitative ale rezidenților și turiștilor de pe platforme precum TripAdvisor și Google Places.