Din ce în ce mai mulți șoferi români circulă fără filtru de particule, chiar dacă acest lucru este ilegal şi îi expune la riscul de a rămâne fără certificat de înmatriculare. Acest tip de modificări la autovehicule poluează aerul şi, de asemenea, pun în pericol viața celor ce apelează la aceste transformări neautorizate.
Stațiile ITP sunt primele care ar trebui să descopere astfel de modificări neautorizate.
„Au fost foarte multe persoane care au venit fără filtru de particule, unii chiar nu știau, așa au cumpărat mașina. Noi le respingem mașina pe motivul acesta, îi îndrumăm către service pentru înlocuirea filtrului sau montare după caz, iar apoi revin pentru ITP”, a declarat inspectorul ITP, Robert Tăicuțu pentru Observator News.
Registrul Auto Român face controale periodice. În primele trei luni ale acestui an, verificările au arătat că 9 mașini diesel din 100 sunt modificate astfel.
„În acest scop, noi folosim și această evaluare vizuală, verificăm integritatea carcaselor filtrelor de particule pentru a vedea dacă nu au fost făcute anumite modificări la acestea”, spune directorul RAR, Claudiu Mija.
Filtrul reţine particulele mari nearse, care altfel ar ajunge în atmosferă și ar otrăvi aerul pe care-l respirăm.
Dar cu toate acestea, șoferii renunță la filtru din cauza prețului, dar cei care aduc modificări sistemului de evacuare își pun viața în pericol.
„Anularea filtrelor de particule de fapt nu face altceva decât să ne pună în pericol viața noastră cat și a celorlalți participanți la trafic pentru că mașinile nu sunt safe, adică dacă se anulează filtrul de particule în momentul în care acesta nu mai are filtrul de particule celelalte componente inclusiv motorul și turbina sunt afectate pentru că nu mai funcționează în parametrii dați de fabrică”, a avertizat proprietarul unui service auto.