Prima pagină » Diverse » Prezență scăzută a femeilor în mass-media din România – rezultatele studiului mediaTRUST

Prezență scăzută a femeilor în mass-media din România – rezultatele studiului mediaTRUST

07 mart. 2023, 15:41, Diverse
Prezență scăzută a femeilor în mass-media din România - rezultatele studiului mediaTRUST
Prezență scăzută a femeilor în mass-media din România - rezultatele studiului mediaTRUST

În luna femeii, mediaTRUST vă pune la dispoziție cea mai recentă analiză, dedicată prezenței femeilor în emisiunile de știri ale celor mai urmărite posturi TV. Analiza are ca scop să ofere o perspectivă mai detaliată asupra modului în care femeile sunt reprezentate în mass-media.

În perioada monitorizată, 1-28 februarie 2023, ponderea femeilor care apar cu declarații live în calitate de experți, reprezentanţi ai autorităților, invitați sau comentatori în cele mai importante emisiuni de știri TV din România este una scăzută, de doar 25,8%. În februarie, au fost exact 921 de declarații ale femeilor în emisiunile de știri, față de o reprezentare de 2.649 de bărbați.

Analiza prezenței femeilor la cele mai importante posturi de televiziune din țară demonstrează, încă o dată, că egalitatea de gen este încă departe de a fi atinsă în mass-media. mediaTRUST a analizat un total de 1,641 de materiale ale principalelor buletine de știri ale zilei difuzate de posturile TVR 1, PROTV, Prima TV, Kanal D și Antena 1, în perioada 1-28 februarie 2023. Astfel, în urma analizei detaliate, a fost confirmată o prezență scăzută a femeilor în calitate de experți, autorități, comentatori sau invitați în principalele ediții de știri TV.

Bărbaţii, mult mai prezenţi în media din România

Studiul identifică 5 categorii de subiecte cel mai frecvent abordate în emisiunile de știri monitorizate – în principal conținuturi legate de politica internă a țării, politica externă, razboiul din Ucraina, știri generale internaționale – în special în contextul cutremurului din Turcia din 6 februarie, dar și știri generale din România – în contextul cutremurelor din județul Gorj.

Podiumul persoanelor cel mai des menționate este ocupat de Volodimir Zelenski, Jens Stoltenberg, Vladimir Putin, Klaus Iohannis, Joe Biden, Arafat Raed, Ciucă Nicolae și Maia Sandu.

Prima femeie din această listă se află abia pe locul 8 și este Maia Sandu, Președinte al Republicii Moldova. Poziția a noua este ocupată de Marcel Boloş, Ionescu Constantin – Directorul General al INFP, precum și de Deca Ligia, cu același număr de mențiuni, 16. Poziția a zecea este ocupată de Attila Cseke, ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.

Temele discutate în cadrul acestui top general au fost, pe rând, evenimentele actuale de pe scena politică, războiul din Ucraina, cutremurele din Turcia precum și cele din județul Gorj, urmate de educație, inflație, sănătate și apărare națională. S-a observat că singurele informații despre pandemia Covid au fost în contextul dosarului privind achiziţia de măşti de către MapN, Victor şi Alexandru Piţurcă, dar şi directorul ROMARM Gabriel Ţuţu, fiind plasaţi sub control judiciar.

Au fost difuzate peste 290 materiale despre Ucraina, peste 190 materiale despre cutremurul devastator din Turcia și peste 60 materiale în contextul cutremurelor din județul Gorj.

 

Cine sunt femeile cu cele mai multe prezențe live la TV?

Studiul arată, de asemenea, care sunt femeile care fac cele mai multe declarații. În comparație cu numărul declarațiilor făcute de bărbați (2.650), numărul femeilor este foarte mic. Pe primul loc se află deja menționata Maia Sandu (de 18 de ori), urmată îndeaproape de Ligia Deca (16 ori), Ursula von der Leyen (13 ori), Cimpoeşu Diana – șef UPU Smurd Iași (11 ori), Gorghiu Alina (10 ori), Andrei Meda – meteorolog ANM (8 ori), Cilibiu Cristina – prefect Gorj (8 ori), Glandian Tina – avocat (8 ori), Păduraru Cătălina – purtător de cuvânt IPJ Bacău (7 ori) și Rosner Keren – psiholog (7 ori).

Cele mai frecvente declarații sunt ale bărbaților

Potrivit studiului, ponderea declarațiilor și interviurilor date de bărbați în perioada monitorizată este 75,8%, față de cea a femeilor, de doar 25.8%.

Primul loc este ocupat de Volodimir Zelenski (de 70 ori), urmat de Jens Stoltenberg (36 ori) la egalitate cu Joe Biden (36 ori), urmați de Vladimir Putin (35 ori). Pe poziția 4 este Klaus Iohannis (34 ori), Raed Arafat (de 31 ori), Nicolae Ciucă (de 28 ori), Marcel Boloş (de 16 ori), la egalitate cu  Ionescu Constantin – director INFP. Urmează în top Attila Cseke, Nicuşor Dan și Radulian Mircea -cercetator științific (de câte 13 ori).

Metodologie

Studiul a fost realizat prin extragerea numărului de declarații făcute de femei și bărbați care au apărut în emisiunile de știri TV din prime-time în perioada monitorizată, în calitate de comentatori de evenimente și experți în diverse domenii. De asemenea, au fost incluse în analiză personalități publice și oficiali guvernamentali. Posturile TV și emisiunile de știri monitorizate sunt: ProTV – 19:00, Antena1 – 19:00, KanalD – 19:00, TVR1 – 20:00, PrimaTV – 18:00.

În cazul în care aceeași persoană a apărut de mai multe ori în același material, aceasta este luată în considerare în analiza finală ca o singură apariție unică. Analiza nu include părți editoriale suplimentare, cum ar fi ”sport” și ”meteo” de dinaintea și de după buletinul de știri. De asemenea, studiul nu ia în considerare declarațiile făcute de prezentatorii și reporterii posturilor de televiziune respective.

Pentru mai multe detalii privind monitorizarea presei scrise, radio, TV, online și social media consultați www.mediatrust.ro.

Pentru măsurarea impactului (audienţei) materialelor incluse în studiu sunt folosite datele de audienţă furnizate de ARMA (pentru televiziuni), BRAT (pentru presa tiparită), ARA (pentru radio) şi metode proprietate mediaTRUST în cazul mediului online (inclusiv Social Media).

Despre mediaTRUST

Înființată în 1999, parte a Institute of Media Monitoring (IMM) din Polonia, mediaTRUST România, este compania de monitorizare media cu capital privat cu cea mai îndelungată experiență pe piață si cel mai vast portofoliu de clienți. Compania oferă clienţilor săi acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, online, radio şi TV) din 15 ţări din Europa Centrală şi de Est. Din 2004 suntem membri ai organizaţiei internaţionale de elită FIBEP (Federation Internationale des Bureaux d’Extraits de Presse), iar în 2014 am devenit membri BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) şi ARMA (Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor).