Proiectul GRANDIOS pe care Nicolae Ceaușescu l-a început cu puțin timp înainte de Revoluție. Ar fi schimbat complet harta României

Publicat: 01 11. 2024, 08:21
Actualizat: 02 11. 2024, 18:21
Nicolae Ceaușescu

Planul grandios al lui Nicolae Ceaușescu, finalizat înainte de căderea comunismului avea două tuneluri și un viaduct. Ar fi schimbat complet pe harta țării, construind un nod feroviar semnificativ și scurtând numeroase trasee cu zeci de kilometri. A început să construiască două tuneluri și un viaduct.

Există o mulțime de idei despre cum ar fi putut schimba România fostul președinte comunist, dar unele dintre ele nu au mai fost implementate. În această situație se află și calea ferată Alunu-Seciurilor, care era o parte a magistralei București–Târgu Jiu care trebuia finalizată.

O cale ferată care ar fi conectat municipiile Râmnicu Vâlcea și Târgu-Jiu ar fi fost construită pe o distanță de 117 kilometri, puțin mai lungă decât cea a vehiculelor, dar de 3 ori mai mică decât cea actuală de 300 de km. Totul a început în 1982, când comuniștii au luat decizia de a construi calea ferată Băbeni – Alunu – Seciuri, care avea un impact economic semnificativ. Această cale avea scopul de a conecta bazinul carbonifer cu CET Govora, iar în cadrul țării, împreună cu tronsonul Vâlcele–Bujoreni Vâlcea, urma să scurteze distanța dintre București și Petroșani cu 91 km.

Lucrare începută și neterminată

Când a fost construit un viaduct în 1987, constructorii au început să lucreze la calea ferată Alunu-Seciurile, care a fost abandonată după Revoluție. Primul lucru care a fost luat în considerare a fost o problemă complicată: construirea Viaductului Alunu.
Ulterior, muncitorii au început și construcția a trei tuneluri: Roșia, Seciuri și Dobrana. Aceste tuneluri aveau scopul de a traversa dealurile de vest ale Vâlcii: Roșia, Dobrana și Seciuri. A început amenajarea primelor două tuneluri, Seciuri și Roșia, care măsoară aproximativ 600 de metri.

Până în 1989, pilele viaductului au fost ridicate și tablierul a fost montat parțial. Lucrările la amenajarea celui de-al treilea tunel, Dobrana, care măsoară aproximativ 550 de metri, nu au fost finalizate până în 1990. Muncitorii au lăsat scutul de săpat chiar în interiorul galeriei când au finalizat Tunelul Dobrana. O parte din terasamentele care au fost construite au fost distruse de alunecările de teren provocate de exploatarea de cărbune de suprafață care a avut loc în apropiere, iar multe dintre componentele sale au fost furate.

O parte din stația Seciurile a fost și ea distrusă de hoți. Proiectele care au fost inițiate de Nicolae Ceaușescu trebuiau finalizate până în 1991, dar termenul a expirat. Politicienii au invocat o lipsă de finanțare, o lipsă de viziune și o deteriorare a economiei naționale.

Din păcate, cele mai scurte rute de tren dintre București, Piteşti, Râmnicu Vâlcea, Târgu Jiu și Petroşani nu s-au realizat. În prezent, persoanele care doresc să se deplaseze în județele Gorj sau Vâlcea trebuie să traverseze Craiova sau Petroșani.