PSD pune presiune pe Consiliul Concurenței să verifice abuzurile în SCANDALUL marilor magazine vs. producătorii români

Publicat: 07 06. 2024, 14:59

Senatorul PSD Daniel Zamfir i-a chemat la audieri în Comisia Economică a Senatului pe Dan Virgil Pascu, vicepreședintele Consiliului Concurenței, dar și pe reprezentanții marilor retaileri de pe piața din România.

În ultimele luni, producătorii români, mai ales entreprenorii mici și mijloci, acuză comportamentul  economic dominant al marilor lanțuri de magazine și de dictare a pieței.  Două exemple elocvente sunt cazurile Magiunului de Topoloveni, delistat de la raft de Metro și înghețata Creamola din Teleorman, delistat de la raft de Carrefour.

Daniel Zamfir: Sunteți numai de partea marilor retaileri

Nu este prima dată când conflictul dintre retaileri și producătorii autohtoni ajunge în Parlament, după ce producătorii români au acuzat marile rețete comerciale că îi supun unor practici neconcurențiale și îi scot de la raft.

În plus, producătorii români acuză Consiliul Concurenței de pasivitate.

Am solicitat astăzi prezența dumneavoastră pentru că nemulțumirile pe care le-au avut producătorii români sunt legate într-o proporție covârșitoare de felul în care Consiliul Concurenței răspunde solicitărilor, acelor plângeri cu privire la faptul că anumite chestiuni semnalate cu privire la delistarea produselor, cu privire la anumite clauze abuzive, delistări unilaterale, a declarat în ședință Daniel Zamfir, președintele Comisiei Economice din Senat.

În timpul ședinței, președintele Comisiei Economice din Senat a semnalat pe un ton dur absența lui Chirițoiu de la ședința din Parlament.

Eu anunţ pe toată lumea că tipul acesta de atitudine aruncă o lumină proastă asupra instituţiei. Am solicitat prezenţa întregului Consiliu al Concurenţei tocmai pentru că nu sunt convins că membrii Consiliului Concurenţei sunt la curent cu ceea ce reclamă o mare parte dintre producătorii români, a mai spus Daniel Zamfir.

Reacția Consiliului Concurenței: Din 2019 nu am primit sesizări. Producătorii neagă

Vicepreședintele Consiliului Concurenței, Dan-Virgil Pascu, a declarat că în 2019 retailerii au fost amendați cu sume de ordinul milioanelor de euro de către instituția pe care o reprezintă, pentru ”fixarea prețului”, Carrefour recunoscând fapta.

În același timp, acesta afirmă că din 2022 nu au mai fost primite sesizări ale producătorilor la Consiliului Concurenței. Însă producătorii neagă vehement această afirmație.

Mai mult, producătorul Nicolae Olăneanu, reprezentantul grupului doljean Alia S.A., cu afaceri în producția de carne și preparate din carne, panificație și servețele de masă, susține că mulți dintre producătorii români mici nici măcar nu ajung la aceeași masă cu retailerii pentru a discuta, cu atât mai puțin să aibă vreo șansă de a ajunge la raft.

 Cei mai mulți dintre noi, producătorii, nu ajung la negocieri pentru că nu suntem nici măcar primiți. Cred că retailerii au un comportament discreționar față de firmele românești… Cei care le plătesc toate taxele stau 2-3 ani la raft și apoi sunt delistați. (…) În momentul în care mie, agent economic, mi se cere o taxă de intrare la raft și nu mi se oferă nimic în schimbul acestei taxe, văd că e o taxă care nu există în rețelele din țările occidentale, a spus Olăneanu.

Prima măsură: Producătorii îi vor putea “denunța” în mod anonim pe retaileri

În urma ședinței Comisiei Economice și a demersurilor făcute de senatorul PSD Daniel Zamfir, reprezentantul Consiliului Concurenței a anunțat ca o primă măsură faptul că vor fi trimise 300 de solicitări către producătorii de bunuri de larg consum din România pentru a furniza informații despre problemele pe care le întâmpină.

Producătorii vor putea răspunde anonimizat, termenul fiind de 30 zile de la trimiterea solicitării, iar analiza Consiliului urmând să fie terminată în maxim 6 luni.

Colegul meu, Sorin Lungu (director în cadrul Consiliului Concurenţei – n.r.) şi direcţia sa au început şi o să fie până la 300 de solicitări de informaţii anonimizate către producători din România. Complet anonime. Încercăm să sondăm în felul acesta piaţa, să trecem de pasivitatea lor şi de reţinerile lor, încă o dată, legitime. Şi atunci le asigurăm o anonimitate completă şi scoatem până la 300 de informaţii şi mergem pe bunuri de larg consum, a declarat Dan Pascu, vicepreședintele Consiliului Concurenței.

CITEȘTE ȘI: