Prima pagină » Diverse » SUPRAVIEȚUIREA economică a presei de calitate, în pericol/ Reprezentanții mass-media, APEL către Guvern/ Ce MĂSURI URGENTE sunt necesare

SUPRAVIEȚUIREA economică a presei de calitate, în pericol/ Reprezentanții mass-media, APEL către Guvern/ Ce MĂSURI URGENTE sunt necesare

Reprezentanții mass- media, prin intermediul Asociațiilor ARCA – Asociația Română de Comunicații Audiovizuale și BRAT – Biroul Român de Audit Transmedia, fac un apel la autorități pentru susținerea activității economice a instituțiilor de presă care asigură o informare corectă, adecvată și promptă a românilor. BRAT precizează că, în acest context, încasările din publicitate au scăzut , în medie, cu 50%, iar supraviețuirea economică a presei este pusă în pericol.

Cele două organizații arată importanța comunicării în masă prin intermediul publicațiilor online, a posturilor de radio și televiziune în această perioadă în care e vital ca mesajele privind măsurile pentru prevenția extinderii epidemiei de coronavirus în România să fie transmise corect și în timp util către toți cetățenii.

Iată principalele puncte din comunicatele transmise către autorități de reprezentanții ARCA și BRAT: 

„În contextul situației de criză din România generate de pandemia COVID19 și al instituirii Stării de Urgență, considerăm că este de importanță majoră asigurarea bunei funcționări a mass-media, aceasta contribuind, prin rolul său de informare, la aplicarea măsurilor de stopare a răspândirii coronavirusului, motiv pentru care membrii asociațiilor ARCA și BRAT vă supun atenției următoarele:

Dat fiind că, la nivelul populației, principala soluție de combatere a pandemiei este rămânerea cetățenilor la domiciliu, rolul mediului online, al televiziunii, al radioului și al publicațiilor devine extrem de important pentru depășirea crizei, sub cel puțin două aspecte:

  • Ca modalitate principală de păstrare a legăturii cetățenilor cu societatea, sub raportul
    informării lor atât cu privire la evoluția pandemiei, dar mai ales la măsurile de contracarare a acesteia, cât și cu privire la aspectele curente implicite unei activități sociale și economice care trebuie păstrată în limitele normalității.
  • Ca suport psihologic necesar pentru a face față unei dificile izolări la domiciliu a cetățenilor, de până la 10 săptămâni, așa cum este recomandat de epidemiologi și implementat de comandamentul pentru situații de urgență și de instituțiile abilitate ale Statului Român,existând și posibilitatea ca această perioadă de izolare să se prelungească semnificativ.

Totodată, dat fiind că acest dublu, rol de maximă importanță pentru depășirea crizei, este grav subminat de reducerea drastică a resurselor financiare necesare pentru continuarea activității în această perioadă, facem un apel comun către Guvernul României, de a interveni, pentru a compensa acest fenomen prin măsuri de ordin financiar și administrativ, care să ajute presa să reziste crizei și să își poată îndeplini rolul de principal vector de comunicare și suport necesar României”.

Iată precizările făcute de BRAT în solicitarea transmisă către Secretariatul General al Guvernului: 

„Starea de urgență și măsurile stabilite de autorități în vederea stopării epidemiei de COVID19 au un impact negativ major asupra industriei legitime de presă din România, în special în cazul presei scrise și a mediului online legitim, auditat, care respectă standarde profesionale și etice.
Printre efectele imediate ale acestor măsuri se înscriu scăderea cu peste 50% a veniturilor din publicitate, cu  peste 90% a celor din vânzarea și distribuția la chioșcurile de ziare, reducerea drastică a tirajelor publicațiilor, sistarea apariției edițiilor tipărite. Creatorii de conținut scris, companiile ce furnizează știri online și cei din presa tipărita, nu au surse de venit care să nu fie afectate semnificativ de criza generată de instituirea stării de urgență.

Fără sprijinul imediat al autorităților, o mare parte dintre companiile care activează în acest domeniu își vor înceta activitatea, punând astfel în pericol informarea obiectivă și corectă a publicului.

„Știrile, informațiile corecte și obiective sunt în această perioadă la fel de importante precum utilitățile de bază. Chiar dacă consumul de știri a crescut exponențial în ultimele zile, producătorii de conținut de calitate, în special presa scrisă și site-urile care nu promovează fake news sau titluri înșelătoare, înregistrează venituri mult mai mici din publicitate, multe companii mari sistând complet comunicarea comercială. Cred că nimeni nu își dorește ca populația să se informeze doar din rețelele de socializare ori din surse incerte, ce nu practică un jurnalism ghidat de principii etice, ci care doar încearcă să adune trafic cu orice preț pentru a încasa bani din publicitatea automatizată, promovată de platformele globale”, spune Dragoș Stanca, Președinte BRAT.

Stanca mai spune că există încredere că Guvernul va ajuta instituțiile de presă legitime și va susține jurnalismul de calitate, având la îndemână mai multe forme: „derularea unor campanii de comunicare legitime prin intermediul site-urilor și publicațiilor care respectă standardele de calitate, aplicarea de măsuri economice specifice, ajutor de stat, scutiri temporare de la plata unor taxe și impozite etc.”

Iată măsurile sugerate:

– utilizarea site-urilor și ziarelor în realizarea comunicărilor oficiale ale autorităților, a
diseminării campaniilor de informare pe care le derulați
– acordarea de facilități unor entități juridice afectate preponderent de criză, cum ar fi:
– scutirea de la plata taxelor și impozitelor pe o perioadă de 3 luni, dar nu mai puțin de durata stării de urgență și pentru încă o lună după expirarea acesteia;
– amânarea termenului de plată pentru impozitul pe profit /impozitul pe veniturile microîntreprinderilor/ impozitul pe veniturile din salarii, a termenului de plată pentru contribuția de asigurări sociale/ asigurări sociale de sănătate aferente veniturilor din salarii, a termenului de plată pentru contribuția asiguratorie pentru munca aferentă veniturilor din salarii, a termenului de plată pentru TVA, a termenului de plată pentru impozitul pe clădiri etc., ce vor fi datorate de către aceste entități juridice ulterior expirării perioadei de scutire,
– alocarea unui buget de investiții pentru proiectele media, cu rol de sprijin pe perioada de criză și care să permită construirea, de către entitățile juridice ce activează în acest domeniu, a unor platforme pentru un viitor mai sustenabil în astfel de situații, ulterior perioadei de criză (de exemplu: mecanisme de filtrare fake news/clickbait, platforme educative, proiecte de e-learning, consiliere, etc.),
– instituirea unei cote de TVA 0% pentru publicații si cărți pe o perioadă de cel puțin 1 an,
– includerea activităților aferente tipăririi și editării de presă scrisă/online în categoria serviciilor esențiale, cu toate avantajele ce decurg din acest statut, cu prilejul oricăror decizii luate de comandamentele de criză.

„Pentru a înlătura orice suspiciune ori a lăsa loc de abuzuri și pentru a nu încuraja prin acest demers tocmai finanțarea surselor îndoielnice de informare, care promovează „fake news”, știri alarmiste și neverificate, BRAT se pune la dispoziția autorităților pentru a crea un set de criterii prin care se pot identifica editorii de bunăcredință”, se mai precizează în comunicat.

Comunicatele, integral, pot fi descărcate aici:

Apel comun ARCA_ BRAT adresat Guvernului Romaniei_2020_03_23

solicitari_presa_online_tiparita_2020_03_23

Comunicat

Gilda Popa este licențiată în Drept și a urmat un master de psihologie organizațională la Facultatea de Psihologie - Universitatea București. A intrat în presă accidental, după ce a câștigat ... vezi toate articolele