Țara europeană în care poți cere DESPĂGUBIRI dacă șeful tău te stresează la locul de muncă
În Italia, angajații care se confruntă cu stres la locul de muncă pot solicita compensații pentru daunele pe care le-au suferit. Acest lucru este o practică tot mai răspândită în relațiile de muncă, unde angajatorii se comportă din ce în ce mai umilitor și abuziv.
Avocatii italieni spun că o decizie semnificativă luată recent de Curtea de Cassație a vizat această realitate, adesea numită „mobbing” sau „straining”.
Instanța a stabilit o nouă formă de responsabilitate pentru angajatori: ei sunt acum responsabili pentru daunele aduse sănătății angajaților dintr-un mediu de lucru excesiv de stresant, chiar dacă aceste acțiunile nu sunt considerate mobbing (hărțuirea psihologică sau bullying-ul sistematic îndreptat împotriva unui angajat de către colegi sau superiori).
Prin sentința din 19 ianuarie 2024, nr. 2084, Curtea de Casație a stabilit că angajatorii sunt obligați să protejeze sănătatea angajaților lor mai mult decât să îi împiedice să facă față mobbingului și strainingului, care sunt rezultate din prea mult stres sau presiune la locul de muncă.
Instanța italiană a stabilit că angajatorul este responsabil pentru sănătatea angajatului
Aceasta include prevenirea oricărei situații de stres sau de anxietate care afectează integritatea fizică și psihologică an angajatului la locul de muncă.
Într-un caz judecat de Curtea de Casație, un lucrător l-a dat în judecată pe angajatorul său, o organizație publică, spunând că stresul extrem pe care îl experimenta la locul de muncă i-a cauzat suferințe psihologice.
Curtea de Apel a respins cererea lucrătorului, în ciuda faptului că instanța de fond a recunoscut că angajatorul a făcut o greșeală. Curtea a decis că plângerile lucrătorului puteau fi atribuite unui conflict normal la locul de muncă. Cu toate acestea, Curtea de Casație a oferit un punct de vedere complet diferit. A subliniat că, indiferent dacă un angajator are sau nu un comportament umilitor sau abuziv față de angajat, angajatorul este responsabil pentru sănătatea angajatului în conformitate cu articolul 2087 din Codul Civil.
Responsabilitatea implică gestionarea corespunzătoare a structurii muncii și evitarea luării deciziilor care ar putea afecta sănătatea fizică și mentală an angajaților, cum ar fi crearea unui mediu de lucru stresant.