Capacitatea de a face identifica rapid soluția unei probleme ține ce gândirea logică și este dovada unei inteligențe matematice ridicate.
Cercetările privind determinarea IQ s-au dezvoltat exponențial în ultimele decenii. Vechile teste au fost revizuite și completate, dezvoltate și particularizate pe segmente de vârstă și tipuri de inteligență investigate, iar efectul a fost o adevărată explozie de metode standardizate pentru măsurarea IQ.
Testele continuă să servească scopului inițial, diagnosticarea unor probleme mintale, dar societatea a continuat să le găsească nenumărate alte utilizări – precum consilierea școlară și profesională, recrutarea de personal, potrivit Mensa România, societate care a fost fondată în Oxford, Marea Britanie, în 1946, cu scopul de a identifica și pune în legătură oameni cu un coeficient foarte înalt de inteligență.
Termenul de coeficient de inteligență – IQ, „Intelligenzquotient”, a fost inventat de psihologul german Wilhelm Stern. Ulterior, profesorului la Universitatea Harvard Dr. Howard Gardner a dezvoltat teoria inteligenţelor multiple, printre care se numără și inteligența logico matematică.
Astfel, inteligenţa matematică este, conform teoriei profesorului Howard Gardner, inteligenţa cifrelor, este gândirea logică, ordonată a fizicienilor şi a matematicienilor. Cel care are o astfel de inteligenţă învaţă cel mai ușor atunci când i se prezintă cifre, când lucrurile au logică, se descurcă foarte bine cu simboluri şi reprezentări grafice, potrivit specialiștilor în psihoterapie.
Astfel, se dă exercițiul:
Cât înseamnă 5/9 în procente: 44%, 55%, 59% sau alt răspuns?
Pentru a transforma o fracție în procente, este de ajuns ca numitorul să fie 100.
5/9 = 500/900.
Pentru ca numitorul să fie 100, împărțim la 9 și sus, și jos.
Răspunsul este (500/9)% = 55%.