Prima pagină » Economie » Ajutor de 1 milion de euro pentru companiile aeriene care își încep sau își reiau operațiunile pe aeroportul Oradea. Ce se întâmplă în cazul Tarom și Blue Air

Ajutor de 1 milion de euro pentru companiile aeriene care își încep sau își reiau operațiunile pe aeroportul Oradea. Ce se întâmplă în cazul Tarom și Blue Air

Ajutor de 1 milion de euro pentru companiile aeriene care își încep sau își reiau operațiunile pe aeroportul Oradea. Ce se întâmplă în cazul Tarom și Blue Air

Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutoare pentru România, în valoare de 1 milion de euro, destinată companiilor aeriene care își încep sau își reiau operațiunile pe aeroportul Oradea în contextul pandemiei de coronavirus, a anunțat, marți, Reprezentanța Comisiei Europene în România, printr-un comunicat de presă.

Schema a fost aprobată în temeiul Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat, oferă ajutor sub formă de subvenții directe și va fi accesibilă în mod transparent tuturor companiilor aeriene interesate care își încep sau își reiau operațiunile pe aeroportul Oradea. Potrivit comunicatului Comisiei, Aeroportul Oradea joacă un rol important în ceea ce privește conectivitatea regională și internațională a țării.

Comisia a constatat că schema destinată României este în conformitate cu termenii prevăzuți în cadrul temporar, astfel că ajutorul va fi alocat în urma unei evaluări a numărului de destinații, a frecvenței zborurilor și a numărului estimat de pasageri generați, în primul an de la primirea ajutorului.

Cel mult 800.000 de euro pentru o companie

„Obiectivul măsurii este acela de a sprijini activitatea operatorilor aerieni și de a sprijini redresarea economică și viabilitatea structurală a regiunii în contextul pandemiei de coronavirus”, arată comunicatul Comisiei.

Potrivit documentului, ajutorul nu va depăși suma de 800.000 de euro pentru o companie și se va acorda înainte de 31 decembrie 2020.

„Comisia a concluzionat că măsura este necesară, adecvată și proporțională pentru a remedia o perturbare gravă a economiei unui stat membru, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE și cu cerințele prevăzute în cadrul temporar. Pe această bază, Comisia a aprobat măsura în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat”, au transmis reprezentanții CE.

În discuție, credite cu garanții de stat pentru Tarom și Blue Air

Anunțul Comisiei vine în contextul în care subiectul ajutoarelor de stat a fost abordat, luni, la Palatul Victoria, în cadrul unei ședințe a premierului Ludovic Orban, miniștrilor Transporturilor și Finanțelor cu reprezentanții operatorilor Tarom și Blue Air, pentru identificarea celor mai bune soluții și a pașilor de urmat pentru susținerea financiară a celor doi operatori aerieni de curse aeriene regulate, în contextul crizei generate de pandemia COVID-19.

În urma acestei întâlniri, Ministerul Transporturilor a anunțat luni seara, printr-un comunicat de presă, că se are în vedere acordarea unor credite cu garanții de stat.

„Guvernul a aprobat în cursul lunii aprilie 2020, prin Memorandum, acordarea unor ajutoare de stat companiilor aeriene TAROM si BLUE AIR pentru acoperirea pierderilor generate de reducerea semnificativă a cererii de trafic aerian pe perioada pandemiei COVID-19. În cursul aceleași luni, MTIC a depus la Comisia Europeană prenotificarea pentru autorizarea măsurii de ajutor de stat. Concret, analizăm posibilitatea acordării unor credite cu garanții de stat care să compenseze lipsa de lichidități generată de pandemia COVID-19”, a transmis Ministerul Transporturilor.

Potrivit comunicatului MT, în cazul Tarom, compania a prezentat elementele Planului de Restructurare, care urmează să fie trimis în cursul lunii august 2020 spre aprobare Directoratului de Competitivitate al Comisiei Europene. În baza acestui plan ajutorul de salvare acordat Tarom în cursul lunii februarie a.c. se va transforma într-un ajutor de restructurare.

La acea dată era vorba de un ajutor de salvare sub forma unui împrumut din trezorerie de cel mult 175.952.000 de lei (aproximativ 36,66 milioane de euro) aprobat pentru Tarom în februarie.

„În cadrul întâlnirii de astăzi (luni – n.r.) au fost stabilite acțiunile concrete care vor fi întreprinse de MTIC și MFP în perioada imediat următoare, astfel încât procedura de notificare la Comisia Europeană a celor două ajutoare de stat să fie finalizată până la sfârșitul lunii iulie, ceea ce va permite declanșarea procedurilor legale pentru accesarea ajutoarelor și asigurarea fondurilor necesare pentru ca TAROM si BLUE AIR să traverseze perioada de criză din sectorul transporturilor aeriene. Accesarea acestor ajutoare de stat se va face numai după aprobarea prealabila din partea Directoratelor responsabile din cadrul Comisiei Europene”, a transmis luni seara Ministerul Transporturilor.

De câți bani e nevoie pentru salvarea companiilor aeriene

„Noi am demarat discuții cu Comisia Europeană. Suntem în discuții cu Consiliul Concurenței, Ministerul Finanțelor, cu toate instituțiile statului român responsabile, cu un demers absolut necesar și anume acela de a solicita un ajutor pentru compensarea efectelor pandemiei. Vorbim de aproximativ 65 milioane de euro pentru fiecare companie (n.red. – TAROM și Blue Air). Deci undeva la 130 milioane de euro ar fi necesare pentru a salva cele două companii”, a explicat Lucian Bode, în aprilie, înainte de aprobarea memorandumului de către Guvern.

Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a solicitat Guvernului României susținere pentru companiile aeriene puternic afectate de criza COVID-19, îndemnând la acordarea de urgență a ajutorului financiar promis industriei aviației, conform unui comunicat de luni,citat de CaleaEuropeană.ro.

Conform documentului citat, IATA, care reprezintă 290 linii aeriene, cuprinzând 82% din traficul aerian global, estimează că prin colapsul traficului aerian generat de pandemia cu COVID-19, veniturile companiilor aeriene de pe piața românească vor scădea cu 1,4 miliarde de dolari în 2020, iar numărul de pasageri cu 59% comparativ cu anul 2019, acest lucru periclitând 54.300 de locuri de muncă în aviația din România.

„Economia românească are nevoie de o conectivitate aeriană puternică și de un sector aerian sănătos pentru a susține locuri de muncă și genera prosperitate. Mulțumim Guvernului pentru că a întreprins unele măsuri de susținere a companiilor aeriene dar acestea au nevoie urgentă de ajutorul suplimentar de 130 de milioane de euro promis la începutul acestui an și care nu a fost oferit până acum. Peste 54.000 de locuri de muncă sunt în pericol în situația in care companiile aeriene din România se prăbușesc, iar redresarea economică va fi încetinită în lipsa unor legături aeriene adecvate. Un ajutor financiar guvernamental poate face diferența în acest moment crucial”, a declarat Rafael Schvartzman, vicepreședintele regional pentru Europa al IATA, citat de CaleaEuropeană.ro.

Potrivit IATA, mai multe guverne europene au intervenit pentru a oferi măsuri de salvare financiară a companiilor aeriene, precum:

  • Franța cu un pachet de ajutor financiar de 7 miliarde de euro pentru AirFrance;
  • Germania cu un ajutor de 9 miliarde de euro pentru  Lufthansa;
  • Portugalia cu un pachet de asistență financiară pentru TAP Air Portugal de 1.2 miliarde de euro;
  • Grecia cu 150 milioane de euro garanție de stat pentru Aegean;
  • Spania cu 260 milioane de euro garanție de stat pentru Vueling;
  • Marea Britanie prin facilități financiare în valoare de 600 milioane de lire sterline pentru Easyjet şi 300 milioane de lire sterline pentru Wizz Air;
Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și