Prima pagină » Economie » Damen Olanda a cerut FALIMENTUL Damen Mangalia în instanță. Angajații sunt trimiși în șomaj tehnic în iunie

Damen Olanda a cerut FALIMENTUL Damen Mangalia în instanță. Angajații sunt trimiși în șomaj tehnic în iunie

Damen Olanda a cerut FALIMENTUL Damen Mangalia în instanță. Angajații sunt trimiși în șomaj tehnic în iunie

Damen Olanda a cerut marți falimentul șantierului naval Damen Mangalia, la care are 49% din acțiuni, potrivit informațiilor publicate pe site-ul oficial al instanțelor. Statul Român deține restul pâna la 100%. Instanța nu a stabilit încă primul termen de judecată al procesului. Angajații vor fi trimiși în șomaj tehnic săptămâna viitoate

„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.

Olandezii au cerut deja la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena rezilierea acordului de asociere din 2018 prin care statul român devenea acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA.

Contactați de „Adevărul” reprezentanții grupului au refuzat să comenteze.

Șomaj tethnic la Mangalia

Săptămâna aceasta, angajații au primit o notificare prin care erau anunțați că vor începe să fie trimiși în șomaj tehnic începând cu luna iunie.

„Ajungem acum într-o situație în care o nouă întârziere a introducerii șomajului tehnic nu mai este fezabilă. Aceasta este o decizie dificilă pe care trebuia să o luăm pentru a oferi șantierului nostru cele mai bune șanse pentru a depăși această situație dificilă și de a asigura repornirea acestuia în viitor. Șomajul tehnic urmează să fie introdus începând cu 03.06.2024”, se arată în mesajul transmis angajaților, obținut de Economedia.

Damen Shipyards a chemat în instanță Guvernul Țărilor de Jos

Constructorul naval olandez Damen Shipyards Group a dat în judecată Regatul Țărilor de Jos, în octombrie, anul trecut. Guvernul Majestății Sale Willem-Alexander ruinează afacerile cu iahturi de lux prin decizia sa de a impune restricții economice Rusiei lui Putin. Damen și alți trei constructori navali – Heesen, Feadship și Oceanco – au avut în 2020 vânzări totale de 1,5 miliarde de euro, majoritatea comenzilor venind de la oligarhii din est. Pe lângă cererea dinspre Rusia, care s-a evaporat, alte sute de milioane se pierd din contractele de mentenanță, vapoarele de lux deja livrate ruginind prin porturi, care arestate, care ascunse.

„Înainte de sancţiuni, Damen a semnat contracte cu cumpărători de nave din Rusia şi după invadarea Ucrainei Guvernul de la Haga a decis că acest gen de contracte nu mai pot fi onorate de companiile din Ţările de Jos. Guvernul olandez nu a oferit Damen despăgubiri pentru pagube”, a informat Rick van de Weg.

Damen se repliază la Galați

Grupul olandez a întâmpinat probleme și în România: anul trecut a informat Guvernul că se retrage din acordul cu statul român privind șantierul Damen Mangalia, dar că va rămâne să opereze la Galați. Damen a inițiat un proces împotriva României la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena, solicitând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018 și a solicitat despăgubiri de jumătate de miliard de euro.

Prin acest acord, statul român a devenit acționar majoritar cu 51% la compania Damen Shipyards Mangalia SA, operatoarea șantierului naval cu același nume de la malul Mării Negre, în timp ce Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional al societății. Compania românească de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei și care deține 51% din Damen Shipyards Mangalia, este pârâtă în acest proces.

Motivul invocat de olandezi pentru reziliere în august anul trecut a fost adoptarea unei legi de către Parlament în iunie 2023, prin care companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.

Citiți și: Damen dă în judecată Regatul Țărilor de Jos. Olandezii pierd miliarde de euro din cauza sancțiunilor impuse Rusiei, numai din iahturi

Grupul olandez DAMEN demarează procesul împotriva României la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena. Ce acuzații aduce statului român?

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Bolojan despre Crăciun: Ce își dorește, ce face și ce mănâncă
Digi24
EXCLUSIV Avertismentul lui Diaconescu, după ce serviciile secrete americane au dezvăluit planul lui Putin în Europa: „Rusia nu neagă”
Cancan.ro
Diana și George, cei doi soți morți în accidentul din Bacău, și-au presimțit sfârșitul: 'I-am întrebat ce fac de sărbători și...' 😢
Prosport.ro
FOTO. Antrenoarea de tenis care predă în rochii îndrăznețe și pantofi cu toc a atras atenția tuturor
Adevarul
Judecătorul care a desființat decizia CCR de anulare a alegerilor din 2024, prezent la discuțiile cu Nicușor Dan. Ce a propus la Cotroceni
Mediafax
Ce promite Ilie Bolojan pentru anul viitor. Vești bune despre inflație și economie, dar și o condiție pusă de premier
Click
Motivul pentru care e bine să pui un bănuț în bradul de Crăciun. Tradiția păstrată din generație în generație
Digi24
Prima reacție a Rusiei la dezvăluirile serviciilor secrete americane privind planul lui Putin de a ataca alte țări din Europa
Cancan.ro
Ce au putut face Andra și Cătălin Măruță în avion, în fața tuturor pasagerilor. 'Eu făceam plângere la compania aeriană'
Ce se întâmplă doctore
Cum se menține în formă Ricky Martin, la 53 de ani! Zeul latino care sfidează timpul
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Fabrica din România care a produs 1 milion de anvelope în 2025. Este singura din lume cu zero emisii de CO2
Descopera.ro
Ceva s-a prăbușit pe Lună! Momentul a fost înregistrat
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. – Soțul tău are o amantă tânără! Îmi pare rău!
Descopera.ro
Viaţa zbuciumată a celei mai frumoase Prinţese a României. A fost prima femeie căpitan de cursă lungă, s-a căsătorit de două ori şi a sfârşit la mănăstire