Damen Olanda a cerut FALIMENTUL Damen Mangalia în instanță. Angajații sunt trimiși în șomaj tehnic în iunie
Damen Olanda a cerut marți falimentul șantierului naval Damen Mangalia, la care are 49% din acțiuni, potrivit informațiilor publicate pe site-ul oficial al instanțelor. Statul Român deține restul pâna la 100%. Instanța nu a stabilit încă primul termen de judecată al procesului. Angajații vor fi trimiși în șomaj tehnic săptămâna viitoate
„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.
Olandezii au cerut deja la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena rezilierea acordului de asociere din 2018 prin care statul român devenea acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA.
Contactați de „Adevărul” reprezentanții grupului au refuzat să comenteze.
Șomaj tethnic la Mangalia
Săptămâna aceasta, angajații au primit o notificare prin care erau anunțați că vor începe să fie trimiși în șomaj tehnic începând cu luna iunie.
„Ajungem acum într-o situație în care o nouă întârziere a introducerii șomajului tehnic nu mai este fezabilă. Aceasta este o decizie dificilă pe care trebuia să o luăm pentru a oferi șantierului nostru cele mai bune șanse pentru a depăși această situație dificilă și de a asigura repornirea acestuia în viitor. Șomajul tehnic urmează să fie introdus începând cu 03.06.2024”, se arată în mesajul transmis angajaților, obținut de Economedia.
Damen Shipyards a chemat în instanță Guvernul Țărilor de Jos
Constructorul naval olandez Damen Shipyards Group a dat în judecată Regatul Țărilor de Jos, în octombrie, anul trecut. Guvernul Majestății Sale Willem-Alexander ruinează afacerile cu iahturi de lux prin decizia sa de a impune restricții economice Rusiei lui Putin. Damen și alți trei constructori navali – Heesen, Feadship și Oceanco – au avut în 2020 vânzări totale de 1,5 miliarde de euro, majoritatea comenzilor venind de la oligarhii din est. Pe lângă cererea dinspre Rusia, care s-a evaporat, alte sute de milioane se pierd din contractele de mentenanță, vapoarele de lux deja livrate ruginind prin porturi, care arestate, care ascunse.
„Înainte de sancţiuni, Damen a semnat contracte cu cumpărători de nave din Rusia şi după invadarea Ucrainei Guvernul de la Haga a decis că acest gen de contracte nu mai pot fi onorate de companiile din Ţările de Jos. Guvernul olandez nu a oferit Damen despăgubiri pentru pagube”, a informat Rick van de Weg.
Damen se repliază la Galați
Grupul olandez a întâmpinat probleme și în România: anul trecut a informat Guvernul că se retrage din acordul cu statul român privind șantierul Damen Mangalia, dar că va rămâne să opereze la Galați. Damen a inițiat un proces împotriva României la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena, solicitând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018 și a solicitat despăgubiri de jumătate de miliard de euro.
Prin acest acord, statul român a devenit acționar majoritar cu 51% la compania Damen Shipyards Mangalia SA, operatoarea șantierului naval cu același nume de la malul Mării Negre, în timp ce Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional al societății. Compania românească de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei și care deține 51% din Damen Shipyards Mangalia, este pârâtă în acest proces.