Optimizarea sistemului de facilități fiscale, introducerea unor impozite minime pentru impozitul pe profitul corporațiilor și creșterea unor taxe și impozite, dar și reducerea numărului de funcționari publici se numără printre principale măsuri ale Guvernului, conform proiectului de Ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și alte măsuri financiar-fiscale consultat de Gândul.
Proiectul de modificare a Codului fiscal agreat la nivelul Guvernului include atât măsuri de eliminare a unor facilități fiscale, dar și se introducere sau „actualizare” a unor accize, potrivit surselor politice ale Gândul.
Actuale facilități fiscale au o valoare estimată de 75,171 miliarde de lei, respectiv 4,8% din PIB. În prezent deficitul bugetar este de 1,72% din PIB în aprilie, deja 2,33% din PIB în mai, ceea ce creează presiune suplimentară asupra bugetului în condițiile în care România are un angajament de deficit bugetar de 4,4% din PIB până la finalul anului.
Astfel, conform documentelor guvernamentale consultate, în aceste condiții ale angajamentului de deficit bugetar, până la sfârșitul anului 2023 este necesară o optimizare a sistemului de facilități fiscale, o ajustare a sistemului discal de venituri, precum și stabilirea unor impozite minime, care urmărește o serie de obiective:
Potrivit documentului consultat de Gândul, Guvernul vrea să revizuiască o serie de impozite și taxe „fără a genera dezechilibre macroeconomice”, respectiv:
Pe lângă restructurarea facilităților fiscale, pentru a putea acorda majorările salariale deja aprobate pentru cadrele didactice și pentru a crește drepturile cuvenite pensionarilor, în document se pune în discuție eventuala creștere a taxei standard pe valoare adăugată, cu 3%, deci de la 19% la 22%, aproape de maximul istoric de 24% (valabil înainte de 2015) – totuși, cotele de TVA ar rămân reduse pentru activități sociale, la 5%, la pentru agricultură și produse alimentare, la 9%. O decizie la capitolul TVA este încă în așteptare, conform surselor Gândul.
Guvernul consideră necesară și restructurarea cheltuielilor materiale și servicii, precum și a cheltuielilor de personal, condiționat de o monitorizare atentă a cheltuielilor de capital, care sunt estimate la 112 de miliarde de lei, respectiv 7,2% din PIB.
Măsurile vin în contextul în care numărul de posturi ocupate în instituțiile și autoritățile publice în luna mai era de 1.283.709. Cheltuielile de personal au însumat 63,08 de miliarde de lei, în creștere cu 8,1% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, conform execuției bugetului general consolidat la 30 iunie, publicată de Ministerul Finanțelor Publice. Exprimate ca pondere în PIB, cheltuielile de personal reprezintă 4% din PIB, cu 0,1 puncte procentuale mai mici față de aceeași perioadă a anului precedent.
Potrivit MFP, cheltuielile cu bunuri și servicii au fost 36,09 de miliarde de lei, în creștere cu 12,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. O creștere se reflectă la bugetele locale, respectiv 15,1% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, precum și la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate de 15,4% pentru decontarea medicamentelor cu și fără contribuție personală și a medicamentelor utilizate în programele naționale de sănătate.
Astfel, potrivi documentului consultat, Guvernul are în vedere:
5%, începând cu 1 ianuarie 2023
10% începând cu 1 ianuarie 2024
Guvernul a inclus în plan și necesitarea implementării unor măsuri etapizate pentru consolidarea fiscal bugetară și combaterea evaziunii fiscale.
Este vorbe, printre altele, de introducerea sigiliului electronic al mărfurilor extinderea facturii electronice la sectoarele de exploatare a resurselor minerale, radarul mărfurilor și altele.
Deficitul bugetar la sfârșitul lunii iunie 2023 se prezintă astfel:
Total general: -38,954 mld lei
Total pondere PIB: 2,44% din PIB
De asigurat pentru anul 2024
Total general influențe buget de stat: -50,9 mld lei
Total influențe modificări facilități fiscale: +29,36 mld lei
Sold final negativ: -21,54 mld lei.
Conform proiectului de Ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și alte măsuri financiar-fiscale consultat de Gândul:
Acciza la mia de țigarete. Crește de la 625,97 în 2023, la 672,92 în 2024, 687,97 în 2025 și 718,97 în 2026.
Acciză la țigări și țigări de foi/1.000 de bucăți: 550 în 2023, 591,25 în 2024, 606 în 2025 și 634 în 2026. La fel la tutun de fumat fin tăiat, destinat rulării în țigarete, precum și în cazul altor tutunuri de fumat, calculată pe kilogram, aceeași creștere a accizei.
Mai crește acciza la lichidul care conține nicotină de la 0,72 lei/ml în 2023, la 0,77 de la 1 ianuarie 2024 până la 0,81 la finalul lui 2024, apoi la 0,91 în 2025 și 1,03 în 2026.
Acciza pentru tutunul conținut în produse din tutun încălzit crește și ea de la 834,63 lei/kg în 2023, la 897,23 lei/kg de la 1 ianuarie 2024 până la 1.094,93 la sfârșitul anului 2024, respectiv la 1.146,62 în 2025 și 1.198,28 lei/kg în 2026.
La benzină și motorină nu se modifică acciza până în 2026.
Nici la alcool, vinuri, bere.
Nici la gaz natural sau la gaz petrolier lichefiat.
Nici în cazul electricității nu sunt modificate accizele