Gazoductul BRUA, proiect TRANSGAZ cofinanțat de Uniunea Europeană, are o importanță majoră, iar România nu va mai putea fi ocolită de tranzitul de gaze din regiune, transmit analiștii. Totuși, acest proiect de anvergură a întâmpinat și întâmpină ”obstacole”, motiv pentru care Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) și Federația Sindicatelor ”Gaz-România” precizează că BRUA este, în ultimă instanță, un pas esențial în dezvoltarea pieței românești de gaze naturale.
Gazoductul BRUA este un proiect inițiat de Transgaz care vizează diversificarea rutelor de transport de gaze naturale și reprezintă o investiție care va diminua dependența României de gazul rusesc. Discutăm despre un proiect de interes comunitar finanțat de Comisia Europeană cu un grant nerambursabil de 179,3 milioane euro.
Gazoductul nu va fi construit numai pentru gazele din Marea Neagră, ci are în vedere și interconectarea statelor, diversificarea surselor și rutelor de transport de gaze naturale din regiunea Mării Caspice către Europa Centrală, dar şi de la terminalele LNG din nordul Greciei, Revithoussa și din terminalul plutitor de la Alexandropolis.
Deși acest proiect are o importanță strategică pentru țara noastră și este menit să ajute la diversificarea rutelor de transport a gazelor naturale, a întâmpinat în ultima perioadă mai multe obstacole.
Un oficial al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie a creat controverse când a declarat că odată ce va fi pus în funcțiune BRUA va genera creșterea prețurilor gazelor naturale.
În urma acestor declarații Transgaz a răspuns că ANRE confundă transportul de gaze cu traficul de gaze, iar poziția Autorității față de gazoductul BRUA este inoportună la acest moment, deoarece naște multe controverse și interpretări în ceea ce privește rolul și atribuțiile unui reglementator.
Se poate afirma că România joacă, din nou, pe ”terenul mare”, iminenta finalizare a proiectului BRUA fiind însăși garanția că – pentru zeci de ani de acum înainte – vom putea negocia de pe cu totul alte poziții în interesul energetic al statului român, indiferent de cine se va afla la guvernare.
Această afirmație este susținută chiar de refacerea alianței dintre Austria și Ungaria, maghiarii și austriecii făcând un adevărat ”zid” împotriva proiectului BRUA. Iar asta înseamnă, practic, sabotarea intereselor strategice ale României, și alimentarea/susținerea ”jocurilor murdare” ale Rusiei în ceea ce analiștii numesc deja ”războiul gazelor”.
Potrivit national.ro, directoarea Maria Mânecuță – ”portavocea” președintelui ANRE, Dumitru Chiriță – a declarat, public, că ”BRUA este doar o țeavă goală”. Din fericire, reacția tuturor celorlalți factori implicați în acest proiect strategic, dar și în întregul domeniu energetic a fost una imediată și fără echivoc.
”Punerea sub semnul întrebării a investiției este de natură să dăuneze încrederii în companie și în proiectele sale și să îi afecteze astfel capitalul, atât cel financiar, cât și cel reputațional”
TRANSGAZ
Dar ceea ce trezește și mai multe suspiciuni rezonabile cu privire la posibilul ”joc dublu” făcut pe acest subiect în folosul ”Mamei Rusia” este că ieșirea halucinantă a ”cuplului” Chiriță – Mânecuță a avut loc doar cu câteva zile înainte de depunerea la ANRE, în vederea aprobării, a Planului de dezvoltare a sistemului național de transport gaze naturale (PDSNT) pentru perioada 2020 – 2029.
La nivel României, Proiectul BRUA faza 1 va permite țării noastre să importe gaze din surse diversificate. Gazoductul a fost proiectat și aproape finalizat, în sistem reverse flow, astfel încât gazul să poată circula atât către Bulgaria cât și către Ungaria, în funcție de cererea pieței.
În prezentarea investiţiei BRUA, proiect de importanță strategică declarat şi finanţat parţial de Comisia Europeană, se spune: “În regiune, BRUA faza 1 face parte din “Coridorul Vertical”, care se va conecta cu TAP, parte din Coridorul Sudic, preluând gazele din zona Mării Caspice și a terminalului LNG de la Revithoussa, cu terminalul plutitor din zona Alexandropolis și are ca scop întărirea securității alimentării cu energie în Europa Centrală, de Est și Balcani, inclusiv Republica Moldova,prin diversificarea surselor regionale de gaze naturale”.
Cu ajutorul acestui gazoduct, ”România nu va mai putea fi ocolită ușor de tranzitul de gaze din regiune”, consideră analiștii din piața de energie. Această investiţie majoră ar putea reduce considerabil dependenţa de gazul rusesc, idee care – bineînțeles – a nemulţumit Rusia. De asemenea și alte țări din regiune precum Ungaria sau Bulgaria sunt împotriva acestui proiect.
Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) a transmis, într-un comunicat de presă, că proiectul BRUA are o importanță covârșitoare, fiind ”o etapă esențială de dezvoltare a sistemului național de transport gaze naturale (SNT)”.
”În contextul ultimelor informații apărute în spațiul public, Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) apreciază necesitatea de a reitera importanța majoră a proiectelor strategice din domeniul energetic, cu precădere BRUA – Interconectorul Bulgaria-România-Ungaria-Austria.
În ciuda impactului sever resimțit de către sectorul energetic, ca urmare a crizei actuale din domeniul sanitar, membrii federației recunosc trendul ascendent al dependenței Uniunii Europene de importuri de gaze naturale. Pe fondul înregistrării unei creșteri constante a cererii cumulată cu scăderea producției interne, asigurarea securității în aprovizionarea cu gaze naturale reprezintă o necesitate”, menționează reprezentanții FPPG.
Gazoductul BRUA constituie așadar o etapă esențială de dezvoltare a sistemului național de transport gaze naturale (SNT). Acest proiect are ca scop creșterea securității în alimentarea cu gaze naturale a României prin accesul la noi surse, precum și tranzitul către piețele central-europene a producției de gaze naturale din Bazinul Caspic. În plus, BRUA reprezintă și o cale de acces la piețele europene a unei părți a potențialei producții românești din Marea Neagră.
Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG)
Potrivit studiilor și analizelor efectuate de către FPPG – cu sprijinul experților din domeniu – interconectarea României la rețelele regionale de transport constituie un pas esențial în dezvoltarea pieței românești de gaze naturale.
Iar avantajele sunt multiple și privesc securitatea energetică, precum și beneficii de ordin comercial, economic, politic și social.
”Din rândul acestora amintim:
Accesul producătorilor de gaze din România la piețele regionale și europene va stimula investițiile în segmentul upstream și în infrastructură. Aceasta este o condiție indispensabilă pentru dezvoltarea sectorului offshore de la noi din țară”, precizează FPPG.
Federația Sindicatelor ”Gaz-România” comsideră că afirmațiile publice din ultima perioadă – potrivit cărora gazoductul BRUA ar fi lipsit de valoare economică și strategică – sunt ”neavizate și nerealiste”.
”Toate afirmațiile publice referitoare la lipsa de valoare economică și strategică a gazoductului BRUA le considerăm neavizate și nerealiste. Prin urmare, Federația Sindicatelor GAZ-Romania, în numele Sindicatului Transport Gaz transmite public mesajul de susținere fermă a acestui proiect care aduce beneficii importante în plan economic și social, atât la nivel național cât și european, inclusiv prin crearea de noi locuri de muncă pe perioada execuției lucrărilor, dezvoltarea infrastructurii, contribuții la economia locală, națională și europeană,prin stimularea altor investiții”, se menționează în comunicatul transmis de Federația Sindicatelor ”Gaz-România”.
”Interconectorul BRUA reprezintă o etapă esențială în dezvoltarea sistemului național de transport gaze naturale. Odată cu punerea lui în funcțiune, România se conectează la culoarele regionale de transport și va putea să-și asigure aprovizionarea cu gaze naturale din noi surse, ceea ce va satisface într-o măsură mai mare cererea existentă pe piața internă și va conduce la un nivel mai ridicat de predictibilitate și securitate energetică pentru consumatorul român. În același timp, BRUA va însemna și o cale de acces la piețele europene pentru potențiala producție de gaze naturale extrase de țara noastră din Marea Neagră”
Federația Sindicatelor ”Gaz-România”
Gazoductul BRUA reprezintă, spun sindicaliștii, și un motiv de mândrie națională și de continuitate a tradiției pe care România o are în domeniul energetic. Să nu uităm că prima rafinărie industrială de petrol din lume a fost construită în România, în 1856, dar nu numai atât.
Așadar, se mai precizează în comunicatul transmis, ”sunt create toate premisele pentru susținerea și dezvoltarea proiectelor de investiții în sectorul gazelor naturale, pentru ca România să devină lider regional din punct de vedere energetic, astfel încât generațiile viitoare să nu mai depindă de o singură sursă de aprovizionare cu gaze naturale iar țara noastră să devină pe deplin independentă energetic”.