Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, a susținut că așteaptă proiecte din partea primarilor. Acesta a subliniat că prin proiecte trebuie să se dezvolte „în mod realist transportul electric”.
Cristian Ghinea a subliniat că alocarea banilor pentru autobuzele electrice va fi condiționată. Ministrul a explicat faptul că trebuie create și benzi de circulație, astfel încât „chiar să fie fezabil pentru foarte multă lume să ia autobuzul”.
„20% din alocările pentru UAT (unitate administrativ teritorială) vor trebui date pentru proiecte de calitatea aerului. Şi mă aştept de la primari să vină cu proiecte care să dezvolte în mod realist transportul electric. Şi trebuie nu doar să cumpărăm autobuze. Asta este uşor de făcut până la urmă. Vom condiţiona aceste alocări pentru autobuze electrice de crearea unor benzi de circulaţie dedicate, astfel încât chiar să fie fezabil pentru foarte multă lume să ia autobuzul. Deci, 20% vor fi pentru calitatea aerului din alocările către oraşe şi municipii, nu şi către comune, că acolo sunt alte probleme”, a explicat Cristian Ghinea vineri, 19 martie.
De asemenea, acesta a precizat că momentan nu se poate discuta despre proiecte concrete.
„Nu suntem la momentul de a discuta despre proiecte concrete. Sunt proiecte concrete trecute cu titlul de simplificare la partea de transporturi pentru că acolo chiar sunt pregătite. Trebuie să spunem românilor din Moldova că PNRR este şansa de a lega Moldova cu autostrăzi, că Proiectul A7 este înaintat şi că va fi finanţat din PNRR şi că vom începe A8. Acum, eu am primit cu admiraţie fişele de idei trimise de aceşti primari. Ca locuitor al Bucureştiului am admirat propunerile pe care le-a făcut Primăria, acel plămân verde al Bucureştiului ar fi o idee superbă. Trebuie evident să contribuie şi judeţul Ilfov la acest plămân verde.
Ideea refacerii Dâmboviţei într-un stil verde, din nou, ca locuitor al Bucureştiului m-aş bucura. Nu este momentul trecerii acum a proiectelor pe localităţi, cu excepţia – aş vorbi de domnul Boc – metroul din Cluj este în continuare propus spre finanţare. Fiecare UAT (unitate administrativ teritorială) va avea o bucăţică a sa pe care se poate baza, astfel încât să nu mai apară suspiciuni că dăm la anumite partide şi nu dăm la alte partide. Va fi o împărţire pe categorii de localităţi. În interiorul localităţilor vor lua toţi. Cei care nu pot vor urma să piardă banii la o redistribuire către cei care pot. Dar, iniţial, şansa va fi al fiecărui UAT”, a explicat ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.
Totodată, Cristian Ghinea a reamintit faptul că toate autostrăzile din PNRR trebuie finalizate până în 2026.
„Ministrul Cătălin Drulă mă asigură că proiectele sunt mature şi că pot intra la finanţare, la construcţie destul de rapid încât să îl terminăm în 2026 plus două capete din A8 care leagă Iaşi de Transilvania”, a declarat Cristian Ghinea.
În ședința de vineri a Guvernului s-a discutat despre Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.