Raport: România ocupă locul 31 în Europa în privinţa puterii de cumpărare a populaţiei
România ocupă locul 31 în clasamentul european al puterii de cumpărare, cu aproximativ 60% sub media europeană, conform rezultatelor studiului ’’GfK Purchasing Power’’ pentru România şi Europa, publicat luni.
Datele centralizate în cercetare arată că europenii au la dispoziţie puţin sub 9,5 trilioane de euro, având o putere de cumpărare medie pe în scădere cu 5,3% față de anul 2019, ca urmare a impactului economic al pandemiei COVID-19.
România – pe locul 31 în Europa în privinţa puterii de cumpărare a populaţiei
Potrivit sursei citate, în cazul României, există un decalaj foarte mare între bogaţi şi săraci. Astfel, locuitorii din București au puterea de cumpărare cu peste 81% mai mare, în comparaţie cu media naţională. De asemenea, bucureştenii au veniturile pentru cheltuieli şi economii de trei ori mai mari faţă de locuitorii din judeţul cu cea mai mică putere de cumpărare, Vaslui.
Judeţele Arad, Argeş şi Prahova cresc fiecare cu un loc în Top 10, din perspectiva puterii de cumpărare, ocupând poziţiile de la şapte la nouă. Pe locul al zecelea se află judeţul Alba, iar Hunedoara iese din top în acest an.
La nivel european, puterea de cumpărare medie pe cap de locuitor este, în acest an, de 13.894 de euro, dar venitul net disponibil din cele 42 de ţări studiate variază semnificativ, informează raportul GfK.
În acest sens, Liechtenstein, Elveţia şi Luxemburg au cel mai mare venit net disponibil, în timp ce Kosovo, Republica Moldova şi Ucraina au cel mai mic venit. Locuitorii din Liechtenstein au puterea medie de cumpărare de peste 37 de ori mai mare în comparaţie cu cea a ucrainenilor și de 11 ori mai mare față de cea a românilor.
Următoarele ţări incluse în top sunt Elveţia şi Luxemburg, cu venituri nete/cap de locuitor de 41.998 de euro, respectiv de 34.119 euro.
Liechtenstein şi Elveţia au suferit cel mai puţin ca urmare a crizei sanitare
De asemenea, în Islanda şi Norvegia, ţări care ocupă locurile patru şi a cinci în clasamentul puterii de cumpărare, Indexul de Impact Corona este cu 58%, respectiv, 63% mai mare în comparaţie cu media europeană. Ambele ţări au fost grav afectate de pandemia de coronavirus, unul dintre motive fiind devalorizarea monedelor naţionale faţă de euro.
Ultimul loc dintre cele 42 de ţări din clasament este deţinut de Turcia, unde Indexul este de peste 2,8 ori mai mare decât media europeană.
„GfK Purchasing Power Europe 2020” este disponibil pentru 42 de ţări europene cu detalii până la nivel de municipalităţi şi coduri poştale, cu detaliere a datelor despre locuitori şi gospodării, precum şi hărţi digitale.
Indexul de Impact Corona prezintă diferenţele dintre venitul net disponibil pierdut din cauza crizei de coronavirus la nivel naţional şi regional. Calculele se efectuează pe baza celor mai recente informaţii şi previziuni privind venitul net al gospodăriei, cheltuielile de consum ale gospodăriilor private şi modificările produsului intern brut.