Prima pagină » educatie » Rezultatele TESTELOR PISA 2022 dau de pământ cu școala românească. Ligia Deca vede partea plină a paharului: „Avem un sistem de educaţie rezilient”

Rezultatele TESTELOR PISA 2022 dau de pământ cu școala românească. Ligia Deca vede partea plină a paharului: „Avem un sistem de educaţie rezilient”

Rezultatele TESTELOR PISA 2022 dau de pământ cu școala românească. Ligia Deca vede partea plină a paharului:

Ligia Deca, ministrul Educaţiei, a anunţat marţi că rezultatele României la PISA 2022 s-au menţinut la acelaşi nivel ca în 2018, menţionând că, spre deosebite de alte state, ţara noastră nu a înregistrat pierderi semnificative în performanţele elevilor. Reamintim că România a avut cele mai slabe rezultate din ultimii nouă ani la testele PISA 2018. Atunci, procentul de analfabetism funcțional a fost de 44%, în medie.

Testările PISA 2022 s-au desfășurat în primăvara anului 2022, iar în România au participat peste 7.000 de elevi din 180 de școli. A fost pentru prima dată când România a susținut testul digitalizat.

PISA – Programme for International Student Assessment – este un studiu comparativ internațional organizat de către OCDE. El măsoară competențele de bază ale elevilor în vârstă de 15 ani în trei domenii principale – citire, matematică și științe.

OCDE amintește, în anunțul privind data lansării rezultatelor, că ultima ediție, cea din 2022, a pus accentul pe matematică, existând un test suplimentar de gândire creativă.

Școala românească, altă Mărie cu aceeași pălărie!

România nu a înregistrat niciun progres relevant, în cinci ani, față de celelalte țări participante la PISA 2022, evaluarea competențelor de bază a elevilor de 15 ani, organizată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Informațiile nu sunt deloc optimiste, în condițiile în care România se clasează pe penultimul loc în rândul țărilor UE participante la această evaluare, înaintea Bulgariei, care a înregistrat regrese semnificative.

La nivel general apare pe locul 45 din totalul de 81 de țări și teritorii, cu un punctaj mediu semnificativ mai mic decât media OCDE.

Ligia Deca rămâne un ministru optimist

“Ştim că rezultatele României la PISA 2022 s-au menţinut la aproximativ acelaşi nivel ca în anul 2018. De exemplu, la matematică, ponderea OCDE a elevilor aflaţi la nivelul 2 sau mai sus de competenţă a scăzut cu şapte puncte procentuale, de la 76% în 2018 la 69% în 2022, în timp ce rezultatele ţării noastre au rămas stabile.

Spre deosebire de multe alte state, România nu a registrat pierderi semnificative în performanţele elevilor. Asta după doi ani de pandemie, doi ani marcaţi de pauze în procesul educaţional clasic. Aceasta demonstrează că avem un sistem de educaţie rezilient şi că ţara noastră a reuşit, prin ansamblul măsurilor luate, să limiteze efectele pandemiei”, a explicat Ligia Deca.

Ea a adăugat că meritul principal pentru acest lucru le revine profesorilor, elevilor şi părinţilor, care “în acea perioadă au depus toate eforturile necesare pentru ca elevii să-şi continue învăţarea”.

Dacă, la precedenta evaluare, România înregistra 428 de puncte la citire, 430 la matematică și 428 la științe, acum rezultatele sale s-au stabilizat la o medie de 428 de puncte pentru fiecare dintre cele trei evaluări.

Aceasta o plasează la o distanță de circa 50 de puncte de media OCDE și la circa 100 de puncte în urma liderului european, Estonia.

În rândul țărilor UE, România reușește să depășească doar Bulgaria, țară care a înregistrat un regres major atât la matematică (-19 puncte), cât și la citire (-16 puncte), precum și unul minor la științe (-3 puncte) față de PISA 2018. Acum cinci ani, Bulgaria depășea România la capitolul Matematică.

Rezultate PISA 2022. Punctajul României

În anul 2022 elevii români au obținut la citire 428 de puncte, iar la matematică tot 428 de puncte.

  • Citire:

La citire ne aflăm pe locul 45 din 80. Locul 1 este ocupat de Singapore, locul doi de Irlanda, locul trei de Japonia. Pe locul patru se clasează Coreea de Sud.

  • Matematică:

La matematică elevii români se clasează pe locul 45, din 80 de țări participante la nivel mondial.

  • Știință:

Și la știință România ocupă locul 48. România se încadrează, în rândul țărilor participante, în a treia categorie – cea a țărilor cu rezultate sub media OCDE.

35% dintre elevi sunt distrași la ore de folosirea dispozitivelor digitale

Potrivit datelor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică pentru ediția din 2022 a programului, 28% dintre elevii din România nu ascultă ce spune profesorul. Aceleași date mai arată că 35% dintre elevi sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OCDE: 30%) și 31% sunt distrași de alți elevi care folosesc dispozitive digitale (media OCDE: 25%).

  • În 2022, 83% dintre elevii din România au declarat că își fac prieteni cu ușurință la școală (media OCDE: 76%) și 50% au simțit că aparțin școlii (media OCDE: 75%).
  • Între timp, 17% au raportat că se simt singuri la școală, iar 15% ca un străin sau că sunt lăsași pe dinafară (media OECD: 16% și 17%). Comparativ cu 2018, datele nu s-au schimbat semnificativ în România.
  • În perioada mai recentă (2018‒2022), diferența dintre primii 10% elevi (cei cu cele mai bune performanțe) și ultimii 10% (cei cu cele mai slabe performanțe) nu s-a schimbat semnificativ la matematică, lectură sau științe.
  • Comparativ cu anul 2012, proporția elevilor care au obținut rezultate sub nivelul competenței de bază a crescut cu 8 puncte procentuale la matematică și cu 7 puncte procentuale la științe, în timp ce la lectură a rămas constantă.
  • Elevii din România au obținut rezultate mai scăzute decât media OCDE la matematică, lectură și științe.
    O proporție mai mică de elevi din România, față de ​​media țărilor OCDE, au avut performanțe de nivel ridicat – nivelul 5 sau 6.
  • De asemenea, proporția elevilor din România care au atins cel puțin nivelul minim de competență (nivelul 2) a fost mai mică decât ​​media țărilor OCDE, la toate cele trei domenii.

 

CITIȚI ȘI:

EXCLUSIV VIDEO | Părinții, mai afectați decât elevii de greva din educație. Bunic: „Situația este foarte dificilă”

Încheierea mediilor, în pericol din cauza grevei. Sindicalist: „Probabil le va încheia ALTCINEVA, nu știu”

Evaluarea Națională pentru clasa a VI-a, reprogramată din cauza GREVEI profesorilor / Ce se întâmplă cu examenele naționale

VIDEO EXCLUSIV | Grevă generală în școlile din România. Director: „Educația nu a fost niciodată prioritate națională. Educația nu aduce voturi” 

Sindicatele din învățământ le spun părinților „să țină copiii acasă!” REACȚIA elevilor și părinților după anunțarea grevei. „Nu este de joacă!”

Profesorii scot la tablă politicienii, GREVĂ GENERALĂ după 18 ani. Colegiul la care predă Carmen Iohannis a fost miercuri în grevă de avertisment

Ligia Deca: „Încă sper că nu ajungem în situaţia în care GREVA de protest din învățământ să fie declanşată”

Mara Răducanu este jurnalist de eveniment. A terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București și a lucrat la mai multe publicații, precum Jurnalul național, Evenimentul ... vezi toate articolele