O elevă din Vaslui a rămas nerepartizată la liceu, deși a luat note bune la Evaluarea Națională. Acest lucru s-a întâmplat pentru că a completat prea puține opțiuni. „Și-au asumat această situație”, spune directoarea școlii unde a studiat adolescenta.
Eleva din localitatea Băcești, județul Vaslui, a avut rezultate bune la Evaluarea Națională – 9,15 la Limba română și 7,65 la Matematică. Astfel, media de admitere a fost 8,40 și ar fi avut șansa să intre la un liceu foarte bun din Vaslui.
Adolescenta și mama ei au vrut ca ea să studieze la un liceu din Iași, specializarea Filologie sau Științe Sociale. Atrecut în fișa de înscriere doar câteva opțiuni.
„Da, într-adevăr, avem o elevă care nu a fost repartizată la liceu. Este o situație regretabilă, mai ales că are o medie bună. A venit cu mama să completeze fișa de înscriere, le-am explicat că e indicat să treacă mai multe opțiuni, însă au insistat că nu își doresc altă specializare în afară de Științe Sociale și Filologie. Și-au asumat această situație. Am înțeles că mai sunt trei locuri la Colegiul Național “Vasile Alecsandri” Iași, specializarea Filologie, și va opta, în doua sesiune, pentru unul dintre aceste locuri”, a explicat directoarea Școlii Gimnaziale “Teodor Juncu” Băcești, citată de publicația locală Vremea Nouă.
Mama elevei este profesoară în comuna Băcești, iar fata a învățat foarte bine pe parcursul celor patru ani de gimnaziu. Ea a încheiat clasa a VIII-a cu media 9.77.
Potrivit listei elevilor nerepartizați înscriși în județul Iași, aceasta are șanse să prindă unul dintre cele trei locuri de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” Iași, pentru că se află pe locul II, după un elev de la Miroslava care are media 8,42, conform sursei citate.
Doar câteva sutimi diferenţă la repartizarea pe liceu au schimbat complet traseul unor adolescenţi care îşi doreau să intre la cel mai râvnit profil din Bucureşti. Media 9.95 a fost prima peste linia de admitere. Karina are media 9.92 şi s-a clasat mai jos de poziţia 200 în ierarhie.
Cu această medie, Karina n-ar mai fi avut nicio şansă să intre la cea mai dorită clasă din Bucureşti, profil matematică informatică bilingv de la Colegiul Sfântul Sava. Adolescenta nu a fost printre primii 26 de norocoşi.
„Am avut prima opțiune Lazăr, ştiintele naturii, apoi mate-info, apoi am Sava, mate info bilingv”, a declarat Karina pentru observatornews.ro.
Diferenţele de două, trei sutimi au schimbat complet traiectoria unor elevi.
„Diferența între un copil cu 9.92 și 9.90, diferența între ele cel puțin 500 de copii. Au fost notele foarte mari și multe. Probabil dacă puneam prima opțiune aș fi intrat”, adaugă Karina.
Specialiştii în Educaţie îi asigură pe elevi că valoarea lor e aceeaşi. La polul opus, România e reprezentată şi de elevii care au intrat la liceu cu media 1 sau 2.
Ceea ce unii dintre elevii de top numesc eşec acum, nu e deloc aşa. Inflaţia de valori este explicată de specialişti prin subiectele prea uşoare făcute de Ministerul Educaţiei.
„Cum într-o clasă media minimă de admitere să fie 9.95 din 10 puncte? Aşa ceva este absurd. Aceste medii mari rezultă din probleme foarte uşoare, şi atunci înseamnă că ele nu reflectă corect câta carte ştiu copiii pe bune”, spune Marian Staș, expert EDU.
Caruselul emoţional poate fi extrem de periculos pentru un adolescent dacă familia nu îl susţine în această perioadă, avertizează specialiștii.
Ana Maria Oancea, consilier școlar, explică faptul că se poate declanșa o „revoluție” în sufletul copilului bine pregătit, care a muncit dar nu a intrat acolo unde a vrut.
Cel mai rău lucru pe care îl putem face copilului nostru este să impunem propriile standarde, acelea pe care noi nu le-am atins, e clar ca e necesară o școală a părinților, mai spune experta în Educație.