Lajos Kristof, antrenorul copiilor supradotați, și-a împlinit visul și a deschis prima școală de mentorat din România, aflată sub coordonarea Centrului pentru Tineret al Municipiului București. În vremuri în care nimic nu mai e sigur, nici măcar educația, spune tânărul Lajos, la școala de mentorat tinerii beneficiază de cursuri gratuite, ateliere de public speaking și artele spectacolelor, cursuri de scurtmetraj, dar și testare a abilitățiilor, consiliere și mentorat: „Să ne amintim de 1 Decembrie că suntem români, iar ceea ce am moștenit noi ca români de la strămoșii noștri este iubirea față de semeneni și față de pământul românesc”, spune Lajos.
Povestea lui începe însă în 1985, în leagănele comuniste. A copilărit la orfelinat, a experimentat suferința, indiferența, durerea și a învățat că cea mai puternică armă împotriva răului este educația.
Astăzi, Lajos este expert educațional la Centrul pentru Tineret al Municipiului București și voluntar în mai multe educaționale și umanitare. Tânărul luptă cu toate forțele pentru copiii orfani, pentru cei talentaţi şi pentru cei supradotaţi, inclusiv pentru cei care au familii.
La centrul pentru mentorat sunt înscriși 60 de tineri, atât din familii, cât și din instituții de protecție a copilului, inclusiv tineri cu dizabilități, autism și sindromul down.
Am dus o mie de ghete de iarnă pentru copii și în fiecare weekend mergem în comuna Bilciurești în care organizăm diverse activitătăți pentru copii, inclusiv teatru și dans. Încercăm să-i păstrăm în contact cu oameni de la care se pot inspira. Lucrez în continuare și cu copiii supradotați la Amias Small School, o școală non-profit, recent deschisă. În prezent, pregătim un album de colinde la studio cu 12 copii cu abilități muzicale”, spune Lajos.
Școala de mentorat pentru acești copii este un refugiu, mai ales pentru tineri și adolescenți. Faptul că li s-a închis mediul de socializare, pentru că au nevoie de interacțiune umană, îi ajută să-și deschidă mintea, să-și înțeleagă emoțiile. Școala de mentorat îi ajută să-și urmeze obiectivele în viață și să ia decizii sănătoase. Mai ales în situația aceasta de criză unde nimic nu mai este sigur, nici măcar sănătatea. Ministerul Educației trebuie să implementeze urgent un program de mentorat la nivel educațional. Creezi locuri de muncă și stagii de practică pentru tineri studenți și îi pregătești pentru sistem. Ca să faci educație trebuie ca acei copii din mediile sărace să aibă un trai decent. Ei trebuie să știe că nu le cade acoperișul în cap, că nu-i mănâncă șobolanii. Trebuie să știe că au cu ce să se spele. Trebuie să le oferi posibilitatea de a trăi condiția umană, apoi să faci educație, spune Lajos Kristof.
Lajos avea aproape 22 de ani când intrat sub aripa profesorului Florian Colceag, formatorul de genii, căruia îi datorează răbdarea. Alături de el a coordonat programe pentru identificarea profilului de inteligență la copii. A creat prima revistă de specialitate în domeniul psihopedagogiei excelenței ”Revista Excelență” care a durat doar patru ani din lipsă de finanțare.
Tânărul Lajos nu crede în școala online și spune că îi lipsește interacțiunea directă dintre profesor și elev, iar România, în prezent, nu e pregătită pentru online.
„E o nevoie falsă la nivel de comunitate doar să bifăm acolo. Sunt copii care nu au ce să mănânce, dar în același timp, nu au curent. Pentru mulți copii curentul este un lux, iar internetul și tableta o știință avansată. Noi nu suntem pregătiți pentru școala online. Statisticile arată că 40% din profesori nu știu să utilizeze tehnologia informațiilor. Guvernul vorbește de statistici iar noi care trăim în realitate ne lovim de cazuri foarte grave, de sărăcie lucie. Cine crede că școala online acoperă lipsurile unei întâlniri fizice dintre elevi și profesori nu mai are ce căuta la catedră. Au apărut cazurile de cyberbullying, care e mult mai crunt. E o formă de violență mult mai inteligentă care ucide lent, dar sigur”, mărturisește Lajos Kristof.
„Celor care ne conduc le urez poftă bună. De 1 Decembrie, cei care ne conduc dacă sunt cu adevărat români, să meargă pe ascuns să hrănească un copil înfometat. Nu în fața presei, ci pe ascuns. Sau să-i inspire pe ceilalți. Iubirea față de români înseamnă să-ți pese în ce condiții trăiesc românii. Unul dintre rezultatele școlii de mentorat este că s-a reușit cu succes incluziunea prin diversitatea socială și educațională. Tinerii tipici, au acceptat tinerii cu dizabilități să lucreze împreună și asta este o mare forță umană”, spune Lajos Kristof.