O variantă de lucru a noilor legi ale educației, revizuită de ministrul Ligia Deca, apărută în spațiul public, stârnește deja critici și nemulțumiri în rândul elevilor. Într-o petiție online lansată de Asociația Elevilor din București și Ilfov, este criticată propunerea din proiectul legii învățământului preuniversitar care ar permite unor licee să organizeze propriul examen de admitere, la nivel de unitate de învățământ sau pentru fiecare profil.
Președintele Asociației Elevilor din București și Ilfov, Ana Costache, a declarat, pentru Gândul, că această dublă examinare nu face decât să îngreuneze viața elevilor și să sporească nivelul de stres.
Ana Costache susține că elevii au nevoie de o structură școlară clară, de o materie bine stabilită și de un singur examen, așa cum este în momentul de față, cel de Evaluare Națională, care stă la baza admiterii la liceu prin repartizare computerizată în ordinea mediilor de la examen și a opțiunilor.
Ministrul Educației, Ligia Deca, a explicat, la Radio România Actualități, decizia de a introduce examenul de admitere în liceu ca opțiune suplimentară față de Evaluarea Națională, susținând că scopul demersului este acela de a testa „potrivirea mai bună a candidaților cu profilul pe care ei și-l doresc.”
Precizarea făcută de ministrul Educației vine în contextul în care noul proiect al legilor educației nu este încă public și ar trebui să fie prezentat până la începerea sesiunii parlamentare din februarie, potrivit termenului dat de premierul Nicolae Ciucă ministrului Ligia Deca.
Potrivit Edupedu.ro, noul proiect al legilor educației prevede că liceele din întreaga țară vor putea organiza concurs de admitere pe 90% din locuri, fiind un al doilea examen, pe lângă Evaluarea Națională organizată în prezent pentru admiterea și repartizarea computerizată la liceu.
Ana Costache susține că petiția inițiată de Asociației Elevilor din București și Ilfov are scopul de a trage un semnal de alarmă în ceea ce privește propunerile de schimbare din educația românească, făcute de la o săptămână la alta, fără un fundament clar și în defavoarea elevilor.
“Examinarea dublă din clasa a VIII-a, din care va rămâne Evaluarea Națională, înseamnă și adăugarea și organizarea de către fiecare liceu în parte a unui al doilea examen, pe care elevii ar trebui să-l dea ca să intre la liceul dorit. Se pot scoate practic la concurs din locurile unei clase până la 90% și restul de 10% sunt lăsate pentru copiii care intră cu CES (cerințe educaționale speciale – n.r.) sau copiii de etnie romă.
Problema cu regula asta este faptul că o examinare dublă aduce foarte, foarte mult stres pentru elevi, stres prin care trec și pe care trebuie să-l suporte pentru prima evaluare.
A doua nu va fi ceva la nivel național, ci va fi organizată de fiecare liceu în parte, deci structura nu le va fi cunoscută, va fi totul ceva nou și este un factor de care ei nu au nevoie. Nu pot duce atâta stres”, susține președintele Asociației Elevilor din București și Ilfov.
Președintele Asociației Elevilor din București și Ilfov a precizat că, în opinia ei, varianta de acum din Legea educației pentru admiterea la liceu nu trebuie schimbată, pentru că elevii cunosc foarte bine care sunt cerințele, cum se face evaluarea și pe ce cunoștințe trebuie să se bazeze la examen.
”Cu această petiție, ne dorim să atragem atenție doamnei ministru Deca și Ministerului Educației, dar și să sesizeze faptul că educația din România are foarte multe probleme care pot fi rezolvate și nu trebuie făcute schimbări. Pur și simplu trebuie luată problema și rezolvată. Dacă se schimbă totul, nu este o rezolvare, cumva este doar o amânare.
Din punctul meu de vedere, admiterea la liceu, așa cum este acum, este în regulă. Adică, o evaluare cu o structură bine stabilită, pe care elevii o cunosc dinainte. Materia este, de asemenea, stabilită cu mult timp înainte și nu se mai fac schimbări pe parcursul anului, așa cum a fost cazul în 2020, atunci când a fost pandemie, și se făceau schimbări în materia de evaluare din săptămână în săptămână. Ar trebuie să fie o structură clară, materia bine stabilită și un singur examen”, a mai spus Ana Costache, pentru Gândul.
Ministrul Educației, Ligia Deca, a avut, la Radio România Actualități, o reacție pe acest subiect care a stârnit critici, dar și îngrijorări, în rândul elevilor și al părinților.
Eu cred că orice fel de testare induce un sentiment de stres pentru elevi. Ceea ce trebuie noi să asigurăm este în primul rând un sprijin corespunzător pe tot parcursul ciclului primar și al gimnaziului, care să includă o școlarizare eficientă, deci trebuie să reușim să facem ca acele competențe să ajungă la copiii, să poată fi atinse la toate materiile.
Mi se pare absolut normal ca dacă un copil vizează un profil de liceu care are, de exemplu, 10-12 ore pe săptămână de științe, să știe dinainte dacă are profilul și înclinația necesară cât să poată să susțină un astfel de efort.
Cred că știm cu toții cazuri de elevi care după clasa a IX-a, având în vedere repartiția computerizată bazată doar pe română și matematică, decid că nu li se potrivește profilul și cer un transfer. Este păcat să avem astfel de mișcări, mai ales la un moment ulterior clasei a IX-a, pentru că se pierde posibilitatea ca acei elevi să parcurgă exact tipul de profil de liceu care li se potrivește”, a spus Ligia Deca.
Posibilitatea ca unele licee să organizeze propriul examen de admitere ar fi prevăzut de articolul 98 din proiectul legii învățământului preuniversitar. Prevederile avute în vedere în varianta de lucru a acestui articol sunt:
„Art. 98
(1) După absolvirea învăţământului gimnazial, elevii susţin evaluarea naţională. Evaluarea naţională de la finalul clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele limba şi literatura română şi matematică, fiind organizată conform unei metodologii aprobate anual prin ordin al ministrului educaţiei.
(2) Unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu, după susţinerea de către elevi a evaluării naţionale.
(3) 10% dintre locuri, sunt ocupate fără concurs, pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională şi conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată, de către elevi cu dizabilităţi şi/sau CES, şi de către elevi de etnie romă.
(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului şi repartizarea în urma acestuia se atribuie pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională, conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată.
(5) În situaţia în care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul şcolar următor.
(6) Data desfăşurării concursului de admitere este stabilită de Ministerul Educaţiei şi se face publică la începutul fiecărui an şcolar.
(7) Organizarea concursului şi criteriile de admitere se stabilesc prin decizia Consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, care se publică pe site-ul instituţiei, la începutul fiecărui an şcolar. Concursul de admitere constă în administrarea a două probe, stabilite la nivelul unităţii de învăţământ, care vizează discipline aferente profilului/specializării.
(8) Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate şi unice la nivel naţional, fiind elaborate sub coordonarea Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, pe baza programei şcolare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei”.
CITEȘTE ȘI: