Prima pagină » Educație » FOTO EXCLUSIV. BAC-ul la așa-numitul liceu „de fițe” din Capitală. Mai puține emoții la MATE și dorința de a emigra: „Nu pot să-mi găsesc un viitor aici”

FOTO EXCLUSIV. BAC-ul la așa-numitul liceu „de fițe” din Capitală. Mai puține emoții la MATE și dorința de a emigra: „Nu pot să-mi găsesc un viitor aici”

Zeci de elevi au susținut, miercuri, la Liceul Teoretic ”Jean Monnet” din Capitală, proba obligatorie a profilului la Bacalaureat: istorie sau matematică. Dacă în anii trecuți, Liceul Jean Monnet era cunoscut drept „liceul de fițe” din București, făcându-se remarcat prin ținutele scumpe ale elevilor, mașinile luxoase, astăzi, „mitul liceului de fițe” este aproape inexistent: „Sunt și copii normali. Copiii care au chiar bani puțini, din familii modeste”, spune mama unui elev.

Încă de la ora 11, elevii au început să iasă, rând pe rând, din curtea școlii. Câteva mașini parcate, părinți emoționați și prieteni îi așteaptă pe absolvenții de liceu. Mașinile de lux s-au împuținat și ele. Un TICO prăfuit e în fața liceului, iar pantofii cu toc de altădată sunt complet absenți din peisaj.

Râsete, țigări aprinse, chicoteli și mulțumirea că au picat subiecte ușoare: „Toată lume zice că au fost subiecte ușoare. Au avut noroc”, spune o mamă care își așteaptă fiica să iasă de la examen.

Spre nemulțimirea celor are așteptau să vâneze o geantă Gucci, o mașină luxoasă, sau o haină de firmă, normalitatea a fost cuvântul de ordine la Jean Monnet, în rândul elevilor, puși în fața primului examen al maturității lor.

O altă mamă își îmbrățișează fiul care a dat examenul la matematică: „Bravo, mama! Știam că vei reuși”, spune aceasta. „Iau un șase sigur. Nu am învățat la timp, altfel, aș fi avut șansa să iau mai mult”, spune un elev care tocmai a ieșit din sala de examen.

Foto: Două eleve ies din curtea școlii

Emoții mai mari la română

Pe bordura din fața liceului doi băieți și-au aprins o țigară și discută subiectele între ei. Azi au dat examenul la istorie, iar mâine vor susține proba scrisă la sociologie și geografie. Emoții mai mari au avut la română, că „a fost prima probă”:

„A fost ușor. A picat Constituția la istorie. Asta ne și așteptam să ne pice. Ne era teamă dacă aveam ca subiect Romanitatea, cred că ar fi fost mai greu așa. La Constituție oricum știai să scrii ceva. Am avut noroc, pot spune”, explică Alex.

Alex s-a hotărât să meargă la Politehnică, iar Cătălin încă nu știe.

„Cel mai greu ne-a fost cu învățatul. Dar ne-am adaptat rapid la orele online. Am făcut pe Zoom, Skype. De asemenea, în perioada asta când au venit măștile a fost dificil, au fost foarte groase, dintr-un material foarte gros. Pentru mine a fost mai greu să dau examenul cu masca pe față”, spune Cătălin.

Facultate în străinătate, pentru „mai multe șanse”

Luca a dat examenul la matematică și se pregătește pentru admiterea la Politehnică. Azi a avut mai puține emoții decât la română și joi se pregătește să susțină proba la informatică: „A fost ușor, dar am avut mult de muncă. Cel mai greu mi-a fost să gestionez stresul. Oricum, sunt de părere că dacă lucrai suficient, era imposibil să nu iei o notă mare. Stresul cu examenul a fost, în schimb,  devastator. Am făcut și meditații. Cu masca pe față a fost mai greu, neavând voie cu aerul condiționat, chiar a fost greu de suportat”, spune Luca.

La ieșire din curtea liceului l-am întâlnit și pe Eduard. Azi a dat examenul tot la matematică, la M1 și se pregătește să meargă la facultate în Olanda în domeniul business și econimie. A ales Olanda pentru că a vizitat-o anterior și i-a plăcut viața de acolo. Pe perioada pandemiei de coronavirus, cel mai greu i-a fost să se apuce de învățat: „Acasă nu am avut motivația pe care aș fi avut-o la școală.Vreau să plec în Olanda la facultate. Nu pot să-mi găsesc un viitor aici, din punctul meu de vedere. Cred că acolo aș avea mult mai multe șanse să-mi găsesc un loc de muncă. Și chiar dacă m-aș întoarce în țară până la urmă, aș avea oricum șanse mai mari decât dacă aș termina facultatea în România”, spune Eduard.

Foto: Eduard, după examenul la matematică

Și Călin și Matei au ieșit entuziaști de la examen, mai puțin de punctul C la examenul de matematică: „Nu mă așteptam la așa lovitură la ultimul subiect. A fost un subiect mai delicat. Ceva nestudiat mult, având în vedere și pauza”, spun băieții.

„Învățatul online a fost superficial, nimic nu am prins de acolo. Mai mult din meditații”, spune Călin. Mai departe, cei doi băieți se gândesc să meargă la Politehnică sau la matematică, la Universitatea București.

Pe bordura din fața liceului, câțiva elevi au improvizat o mică ceremonie de absolvire și au făcut câteva fotografii cu toca pe cap.

Mesajul unei profesoare pentru elevi

„Cine vă spune că nu trebuie să aveți emoții vă minte cu nerușinare. Emoțiile sunt bune, dar nu le modelați sub forma anxietății. Transformați-le în emoții constructive și copleșiți-le voi pe ele, printr-o imagine care vă proiectează dincolo de acest examen important pentru voi. Vedeți-vă cu colegii voștri înainte, plângeți-vă unul altuia de Otilii și de Ștefani, de integrale și de țesuturi, fiți alături unii de ceilalți. De undeva, dincolo de bănci, și noi, profesorii, suntem alături de voi și vă trăim emoțiile”, este mesajul profesoarei pentru elevii care susțin în această perioadă bacalaureatul.

Cum a fost Bacul la limba și literatura română, aici:

Este absolventă a Facultății de Litere-Limbi și Literaturi Străine din București. Are un masterat în domeniul jurnalismului și cel al comunicării obținut în urma studiilor urmate la FJSC și ... vezi toate articolele

Citește și