Gelu Duminică: Copiii au nevoie de un alt sistem educaţional
Sociologul Gelu Duminică susține că România are nevoie de un alt sistem educațional, în condiţiile în care 400.000 de copii nu merg la şcoală.
În comunităţile de romi se oferă mai degrabă o pseudo-educaţie decât o educaţie. (…) 400.000 de copii, aproximativ două generaţii, nu mai merg la şcoală, chiar dacă ar fi trebuit să o facă, 4 din 5 copii termină clasa a VIII-a şi doar 7 din 10 copii finalizează liceul sau şcoala profesională. Unul din 4 copiii romi învaţă în şcoală segregată. Mulţi copii cu dizabilităţi nu merg la şcoală, şansele lor de a finaliza învăţământul sunt mai mici. Patru din 10 elevi cu vârste de 15 ani au dificultăţi de a înţelege textele pe care le citesc, unul din cinci adolescenţi şi tineri nu merg la şcoală, nu urmează formare profesională sau alte tipuri de formare şi, prin urmare, nu-şi poate găsi un loc de muncă”, a declarat Duminică, potrivit Agerpres.
El spune că cei mai expuşi riscului de abandon şcolar sunt copiii care provin din mediul rural, din familii sărace, din comunităţile de romi sau cei care au o dizabilitate.
Toţi copiii au nevoie de un alt sistem educaţional
„România are cea mai mare rată a mamelor minore din toată Uniunea Europeană. Toţi copiii au nevoie de un alt fel de sistem educaţional”, a subliniat Gelu Duminică.
Gelu Duminică explică cum era el privit la școală: „copil rom”, „copil sărac”, „copil cu părinte analfabet”.
„Acestea au creat o imagine de inferioritate în faţa multor cadre didactice pe care le-am avut. Multe cadre didactice considerau că sunt defect şi că am probleme numai pentru că proveneam dintr-o familie săracă, de etnie romă, cu părinţi analfabeţi.
Nu au fost puţine momente în care am luat şuturi în suflet şi în care mi se spunea că visele pe care le am sunt prea mari pentru un copil de genul meu. (…) Au fost şi foarte puţini profesori care au văzut şi altceva şi care au trecut peste culoarea pielii, peste starea de sărăcie (….) şi au văzut în ochii mei mari nu un defect, ci mai degrabă licărul de cunoaştere, dorinţa de a înţelege. Dacă nu ar fi fost ei, alături de părinţii mei, eu aş fi renunţat cred de vreo 50 de ori la şcoală, pentru că era greu sa te duci în fiecare zi într-un mediu ostil la şcoală”, a detaliat Duminică.