Senatorii au adoptat, marți 23 iunie, un proiect extrem de ambițios, dar și de costisitor: elevii și profesorii ar urma să primească, la cerere, un laptop sau o tabletă cu care să poată participa la cursuri online, începând din toamnă, în cazul în care România se va confrunta cu un val doi al pandemiei. Rămâne de văzut dacă se vor găsi banii pentru proiectul inițiat de PSD și la care parlamentarii PNL s-au abținut de la vot, din motive de precauție bugetară.
Senatul a adoptat, marţi, în calitate de for decizional, propunerea legislativă prin care Ministerul Educaţiei asigură fiecărui elev sau cadru didactic, la cerere, un laptop sau o tabletă, conectate la internet. În favoarea propunerii legislative au votat 103 senatori şi 26 s-au abţinut.
De remarcat că, spre deosebire de forma adoptată la Cameră, în care primeau dispozitive IT doar elevii cu bursă socială, senatorii au plusat și au adoptat un amendament care le permite tuturor elevilor din sistem accesul la un laptop sau tabletă. Impactul financiar nu a fost calculat, iar Guvernul respinsese chiar și forma mai soft a proiectului, în care erau eligibili doar elevii dezavantajați social.
„Așa cum prevăd amendamentele adoptate în Comisia pentru învățământ din Senat, la cerere, fiecare elev care are nevoie va putea obține o tabletă sau un laptop conectat la Internet”, spune inițiatoarea proiectului, deputata PSD Roxana Mînzatu, într-un comunicat de presă transmis GANDUL.ro.
Ministrul Educației Monica Anisie declarase încă din luna mai că şcoala trebuie să fie pregătită să ţină cursurile online, în cazul în care epidemia de coronavirus va fi prezentă şi în toamna acestui an și că ministerul plănuieşte, până în septembrie, să le asigure tablete sau laptopuri elevilor fără acces la tehnologie.
„Ministerul Educaţiei şi Cercetării asigură elevilor şi profesorilor infrastructura necesară constând în dispozitive şi acces la internet pentru accesarea Bibliotecii Şcolare Virtuale, Platformei şcolare de e-learning şi a altor platforme educaţionale agreate şi (…) asigură, la cerere, fiecărui cadru didactic şi fiecărui elev un dispozitiv laptop sau tabletă, conectat la internet pentru a putea participa la activităţile de e-learning”, prevede actul normativ adoptat acum de Senat.
Propunerea legislativă, iniţiată de un grup de parlamentari PSD, modifică Legea Educaţiei Naţionale 1/2011 astfel încât „procesul educaţional să se poate desfăşura şi online”.
„Votul dat astăzi de colegii senatori este istoric, pentru că marchează un pas uriaş pe care statul român îl face în direcţia asigurării soluţiilor digitale pentru fiecare copil care primeşte bursă socială şi pentru fiecare dascăl din România. Criza generată de pandemia de coronavirus a adus modificări uriaşe procesului de predare-învăţare, modificări pe care nu le putem ignora ca decidenţi şi datoria noastră, ca legiuitor, este să nu lăsăm niciun copil în afara procesului educaţional. Aştept promulgarea urgentă a legii de către preşedintele ţării şi voi urmări aplicarea ei, atât acum, în acest an de criză, dar şi în anii care vor urma”, a afirmat marți deputatul PSD Roxana Mînzatu, iniţiatoarea legii.
Deputatul PSD a criticat votul de abţinere al parlamentarilor PNL, atât la Camera Deputaţilor, cât şi la Senat. „Votul dat marți marchează deschiderea unei noi etape în învățământul de stat, mai ales că, de aici încolo, toate guvernele vor fi obligate prin lege să vină în sprijinul copiilor cu posibilități materiale reduse și să bugeteze, an de an, dotări digitale pentru aceștia dar și pentru toți dascălii”, a mai punctat inițiatoarea legii, Roxana Mînzatu.
În forma propusă de inițiator, se spune că Ministerul Educației și Cercetării .,asigură fiecărui cadru didactic şi fiecărui elev care are dreptul la bursă de ajutor social a unui dispozitiv de tip laptop sau tabletă, conectat laInternet, pentru a putea participa la activităţile de e-learning desfăşurate în afara orelor de la clasă.”
În expunerea de motive din aprilie 2020, se spune că prezentul proiect de lege stabileşte obligalia statului român de a asigura profesorilor şi elevilor din categorii dezavantajate, cu statut socio-economic precar echipantentcle necesare pentru a beneficia de educatie online. „În plus, estimări informale arată că astăzi, in România. sute de mii de elevi sunt excluşi total din procesul educațional care continuă, in starea de urgentă, exclusiv online in aceste săptămăni care cel mai probabil vor deveni luni”, spunea documentul.
De remarcat că Guvernul României a dat aviz negativ și a precizat că NU susține proiectul depus de PSD: „Iniţiativa legislativă are un impact semnificativ asupra bugetului general consolidat, iar în Expunerea de motive nu este indicată nicio sumă de bani care ar intra în mod suplimentar la buget, în situaţia în care noile reglementări ar fi adoptate”.
VEZI AICI forma adoptată de Camera Deputaților pe data de 18 mai 2020.
Un amendament depus la Comisia de învățământ din Senat și adoptat în plen a înlocuit prevederea privitoare la categoriile dezavantajate cu un text care deschide larg ușa pentru toți elevii, indiferent de statutul social: „asigură, la cerere, fiecărui cadru didactic și fiecărui elev un dispozitiv – laptop sau tabletă -, conectat la internet, pentru a putea participa la activitățiile de e-learning.”