VIDEO | Mesajul premierului cu ocazia începerii noului an școlar. Nicolae Ciucă: „Niciun elev să nu fie lăsat în urmă”
Premierul Nicolae Ciucă a transmis luni elevilor succes în noul an școlar și a explicat motivele pentru care este nevoie de o reformă a sistemului de învățământ.
Aproape trei milioane de elevi, preșcolari și antepreșcolari revin luni la cursuri, întâmpinați cu ceremonii, după doi ani în care la festivități au fost în vigoare restricții cauzate de pandemia de COVID-19.
Premierul a participat luni la ceremonia de începere a anului școlalar la Colegiul Național Militar Tudor Vladimirescu din municipiul Craiova.
„Începe astăzi un nou an școlar, moment încărcat cu emoții și speranțe atât pentru elevi, cât și pentru dascăli și părinți, care, firesc, își doresc pentru copii cele mai bune condiții de învățământ pentru a le pune în valoare calitățile și a le asigura tuturor șanse egale în viață. Ultimii ani au fost o provocare majoră pentru întreg învățământul românesc, pandemia obligând întregul sistem la o adaptare neașteptat de rapidă la era digitală. Minusurile care au ieșit la iveală în acel context în ceea ce privește capacitatea de modernizare a învățământului românesc încercăm să le corectăm printr-o nouă abordare a sistemului educațional din România, iar schimbările pe care le-am considerat necesare, cel puțin în acest moment, se reflectă în noile legi ale educației pregătite la nivelul Guvernului”, a transmis premierul.
„Actul educațional trebuie să țină cont de potențialul și aptitudinile elevului”
Șeful Executivului a detaliat obiectivele reformelor propuse pentru eduație. „Ceea ce ne propunem prin aceste legi este să readucem învățământul românesc în top, pentru că avem o generație tânără cu mare potențial. Copiii și tinerii români au dovedit că știu și sunt dornici să facă performanță, iar responsabilitatea noastră, ca factori decizionali, este să le oferim condițiile pentru a se dezvolta în domeniile în care se simt cei mai buni. Prin modificările pe care le propunem în materie de învățământ preuniversitar, actul educațional trebuie să țină cont de potențialul și aptitudinile elevului, pentru a-i oferi fiecăruia șansa ca drumul pe care și-l va alege în viață să fie cel în care poate performa”, a afirmat premierul.
„Ne dorim să oferim fiecărui copil dreptul la educație. Pentru ca niciun elev să nu fie lăsat în urmă am dezvoltat programele destinate reducerii abandonului școlar și susținerii copiilor din medii defavorizate. Pentru reducerea decalajelor în nivelul de pregătire avem în vederea introducerea unor programe care să ajute la consolidarea cunoștințelor. Atingerea obiectivelor pe care ni le-am propus prin Proiectul „România educată” necesită așezarea învățământului românesc pe principii noi care să asigure accesul la educație de calitate și să valorifice potențialul uman al României. Ca prim-ministru, rămân ferm angajat pentru concretizarea soluțiilor de sprijin pentru învățământul românesc, inclusiv prin alocarea fondurilor de care este nevoie”, a detaliat Nicolae Ciucă.
El a admis că un rol extrem de important în acest proces revine și personalului din sistemul de învățământ, precizând că avem multe exemple de oameni dedicați misiunii pe care și-au ales-o în viață, de a forma generațiile tinere, iar munca lor vedem deseori cum este răsplătită cu performanțe obținute de elevii lor în competiții de anvergură internațională.
„Le mulțumesc pentru contribuția pe care o are fiecare dintre ei la recunoașterea învățământului românesc în lume, profesori și elevi deopotrivă! La început de an școlar, vă urez, dragi elevi, succes și note bune! Profesorilor le doresc ca activitatea didactică să le aducă cât mai multe satisfacții, iar pe părinți îi asigur că educația rămâne pe lista de priorități a acestui Guvern”, a conchis premierul.
Starea infrastructurii școlare
Elevii se întorc la școală de luni 5 septembrie și vor avea 36 de săptămâni de cursuri, la fel ca și în anul școlar trecut, dar multe activități de predare, învățare și evaluare vor fi noi.
Conform ministrului Educației, 374 de unităţi de învăţământ sunt relocate. „Cele mai multe sunt în București, 36 de unități de învățământ, sunt în Vaslui 40 de unități de învățământ, avem în Constanța 18 unități de învățământ, în Caraș, în Prahova alte 18 unități de învățământ, deoarece fac obiectul unor acțiuni majore de reabilitare a clădirilor și de extindere a acestor clădiri, iar contractele încheiate au date de finalizare ce depășesc 5 septembrie”, s spus ministrul Sorin Cîmpeanu, la videoconferința convocată de premier cu prefecții.
De asemenea, potrivit ministrului, încă există 3,3% din numărul total de unități de învățământ preuniversitar care nu au încă autorizațiile DSP, dar se lucrează pentru compensarea aspectelor semnalate de DSP pentru ca aceste unități de învățământ să obțină autorizația sanitară până în data de 5 septembrie.
În ceea ce privește autorizația de securitate la incendiu, două treimi din clădirile școlare – și sunt 24.915 clădiri școlare – nu necesită obținerea acestei autorizații, conform reglementărilor legale. O treime necesită, iar din 33 % avem doar 18,7% și 14,3% care nu au obținut încă, fie sunt în curs de obținere, fie nici măcar nu au demarat procesul de obţinere a autorizării pentru securitate la incendiu, a spus Sorin Cîmpeanu.
În plus, responsabilii au ultimatum dat de premier ca până la finalul anului să aibă un plan ferm pentru rezolvarea situației toaletelor în curtea școlilor.
Structura noului an școlar 2022-2023
Din această toamnă de schimbă structura noului an școlar, care va include cinci module de învățare și 5 vacanțe, potrivit Ministerului Educației:
cursuri: luni, 5 septembrie 2022 – vineri, 21 octombrie 2022;
vacanță: sâmbăta, 22 octombrie 2022 – duminică, 30 octombrie 2022;
cursuri: luni, 31 octombrie 2022 – joi, 22 decembrie 2022
vacanța de iarnă: vineri, 23 decembrie 2022 – duminică, 8 ianuarie 2023;
cursuri: luni, 9 ianuarie 2023 – vineri, 3 februarie 2023, respectiv vineri, 10 februarie 2023, sau vineri, 17 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al Municipiului București, după caz;
vacanță: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al Municipiului București, în perioada 6 – 26 februarie 2023;
cursuri: luni, 13 februarie 2023, respectiv luni, 20 februarie 2023, sau luni, 27 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al Municipiului București, după caz, până joi, 6 aprilie 2023;
vacanță de Paște: vineri, 7 aprilie 2023 – marți, 18 aprilie 2023;
cursuri: miercuri, 19 aprilie 2023 – vineri, 16 iunie 2023;
vacanță: sâmbătă, 17 iunie 2023 – duminică, 3 septembrie 2023.
În ziua de 5 octombrie (Ziua internațională a educației și în zilele nelucrătoare/de sărbătoare legală prevazute de lege și de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.
Programul național „Școala altfel“ și Programul „Săptămâna verde“ se desfășoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare rămâne la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe nu se planifică în același interval de cursuri (modul de învățare).
Clasele din învățământul liceal – filiera tehnologică, din învățământul profesional și din învățământul postliceal organizează activități de instruire practică în perioadele dedicate programelor „Școala altfel“ și „Săptămâna verde“.