Prezentă la Alba Iulia, acolo unde luni a semnat contractul de finanţare a proiectului „Consorţiul Regional pentru Suport în Carieră, Educaţie Nonformală, Duală şi Tehnologică Alba”, pentru construcţia unui campus de învăţământ dual, de tip regional, Ligia Deca a vorbit despre structura anului școlar 2024-2025.
În opinia ministrului Educației, nu sunt motive pentru a aduce modificări. Astfel, anul școlar va rămâne pe aceeaşi structură de module.
„A fost realizată o evaluare a percepţiei profesorilor, elevilor, părinţilor cu privire la structura anului şcolar, studiu care a arătat că există o percepţie pozitivă a alternării de perioade de efort academic cu perioade mai scurte de vacanţă. Aşadar, structura anului şcolar pentru anul viitor rămâne pe această structură de module”, a menţionat ministrul Educaţiei.
Despre reintroducerea tezelor, Ligia Deca a adăugat că nu a existat nici o discuţie la nivelul ministerului.
În contextul în care prim-ministrul Marcel Ciolacu i-a solicitat, săptămâna trecută, să preia propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discute „rapid” cu sindicatele, Ligia Deca a fost întrebată de jurnalişti când încep aceste discuţii.
Ministrul Educației a menționat că, potrivit raportului experţilor OCDE, într-adevăr salarizarea ar trebui legată de standarde de performanţă în cariera didactică, care să fie asociate inclusiv cu progresul în carieră.
„Acum însă avem un raport tehnic, cel lansat împreună cu colegii de la Comisia Europeană şi de OCDE de săptămâna trecută, şi urmează să adâncim discuţia tehnică, mai ales că noi avem într-un proiect european deja lucrat un profil al cadrului didactic. El trebuie detaliat pe niveluri de carieră şi pe tipologie de parcurs în cariera didactică. De exemplu, una sunt profesorii care se concentrează pe mentorat, pentru viitorii profesori, alta este atunci când mergi pe o carieră de management şi devii director de şcoală.
Deci, trebuie să detaliem toate aceste etape de dezvoltare în carieră, care sunt standardele de performanţă pentru ele şi apoi să legăm acest lucru de salarizare”, a declarat ministrul Educaţiei.
„Este nevoie de foarte multe date, pentru că a măsura performanţa în zona didactică nu este deloc simplu. Şi vedem asta din exemplul altor ţări, care au sisteme multicriteriale. Adică avem extrem de multă sursă de performanţă şi pe baza acesteia reuşim să realizăm un astfel de sistem. Nu este simplu, nu se poate face peste noapte, pentru că ne dorim ca salarizarea să fie una echitabilă” – Ligia Deca