Clasicele „perle” ale elevilor care susțin zilele acestea „examenul maturității” nu s-au lăsat așteptate. Profesorii care au corectat lucrările la Limba și literatura română au aflat, printre altele, că „personalităţile înseamnă oameni morţi, deci nu ai emoţii cu morţi” și „Comedia e dramatică, dar aparţine genului liric”.
Unele dintre răspunsurile elevilor care au dat, luni, proba scrisă la Limba și literatura română arată nu doar că nu s-au pregătit pentru examen, ci și că nu au citit în anii de liceu. Comedia s-ar putea să fie o dramă, a scris un candidat. „Comedia, care mai mereu e dramatică, aparține genului liric, iar Ion Luca Caragiale este unul dintre cei mai mari scriitori români. Lumea îl știe cu „Scrisoarea pierdută”, dar să nu uităm că el a scris și volume întregi de poezii”, este un exemplu de „perlă”, culeasă de Știrile TVR.
Unii elevi au aflat că nu genului liric îi aparține comedia abia după examen, atunci când au văzut baremul. Un alt exemplu: „Particularitățile unei comedii sunt multe: piesa te face să râzi de prostia personajelor, folosește dialogurile sănătoase și critică politicienii venoși”. Acest elev probabil că a vrut să scrie „dialoguri savuroase” și „politicieni venali”, nu venoși. „Venal” înseamnă lipsit de scrupule, „venos” are legătură cu venele.
Profesorii au descoperit greşeli şi la subiectul în care li s-a cerut să argumenteze dacă întâlnirea cu o personalitate produce sau nu emoţie: „Personalităţile care mă impresionează pe mine sunt cântăreţii de top şi fotbaliştii din liga I”. „Întâlnirea cu o personalitate nu produce emoţie decât dacă eşti înnebunit după personalitatea aia. Personalităţile înseamnă oameni care au făcut lucruri mari în viaţă dar acum sunt morţi. Nu ai emoţii cu morţi”.
Personajele lui Caragiale au nume simpatice. Trahanache e făcut din cocă moale şi Tipătescu care merge tipa-tipa şi Caţavencu care turuie ca o moară stricată – a scris un altul
„În primul rând le lipseşte lectura. În al doilea rând nu au răbdare să citească cu atenţie textul. Copiii nu citesc o frază până la capăt, îşi închipuie că o citesc. Şi atunci sunt aceste greşeli”, crede Florina Rogalski, profesoară de Limba și literatura română.
Florina Rogalski crede că elevii nu știu ce înseamnă personalitate, dar, dincolo de asta, cele mai mari probleme rămân cele de scriere. „Ei ar trebui sa facă gramatică din clasa I până în clasa a douăsprezecea. În patru ani de liceu uită complet gramatica și atunci enunțurile sunt anacolutice. Frazele nu au legătură de conținut între ele”, crede profesoara citată de Știri de Cluj.
Afișarea primelor rezultate va avea loc în data de 27 iunie (până la ora 12:00). Pentru depunerea contestațiilor a fost alocat intervalul orar 12:00 – 18:00 în aceeași zi. Afișarea rezultatelor finale este prevăzută în data de 1 iulie.
Examenul național de bacalaureat se consideră promovat de către absolvenţii studiilor liceale care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii: au susţinut probele de evaluare a competenţelor, au susţinut toate probele scrise și au fost notați cel puțin cu 5 la fiecare dintre acestea, obținând cel puţin media 6 la probele scrise.