Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, propune revenirea la trimestre, așa cum era în urmă cu 22 ani, și un an școlar mai lung, decizie care ar putea fi luată chiar din septembrie 2021, dacă părinții și cadrele didactice vor accepta schimbarea calendarului viitorului an școlar.
GÂNDUL.RO a stat de vorbă cu doi foști miniștri ai Educației, pe care i-a întrebat cum văd ideea prelungirii anului școlar, dar și revenirea la trimestre. Daniel Funeriu, fost ministru al Educației (23 decembrie 2009 – 9 februarie 2012), spune că numeroase studii arată efectele pozitive, mai ales pentru elevii în dificultate, ale prelungirii anului școlar. La rândul său, profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educație (29 decembrie 2004 – 10 noiembrie 2005), susține începerea anului școlar la 1 septembrie.
Reporter: Cum vedeți dvs ideea prelungirii anului școlar?
Daniel Funeriu: Având în vedere că eu am propus-o acum vreo două luni, am certitudinea că e excelentă. Sunt numeroase studii care arată efectele pozitive, mai ales pentru elevii în dificultate. În Germania un elev care termină 12 clase a petrecut, în realitate, echivalentul a doi ani școlari și jumătate în plus în școală. Având în vedere că nimeni nu a inventat metoda de a ști mai mult învățând mai puțin…
Mircea Miclea: Extinderea anului școlar este o idee bună pentru că noi, practic, menținem o structură a anului școlar care, în linii mari, a fost stabilită de Spiru Haret, atunci când activitățile erau mai degrabă legate de muncile agricole, de aceea vacanța de vară era atât de lungă. Eu consider că ar fi bine ca școala să înceapă de la 1 septembrie, ar fi binevenit lucrul acesta, și poate chiar ca anul școlar să se încheie pe 30 iunie. Eventual, vacanța de iarnă poate să fie prelungită cu o săptămână.
Reporter: Care ar fi principalele beneficii?
Daniel Funeriu: Simplu: mai multă școală pentru copii.
Mircea Miclea: În mod cert ar aduce beneficii pentru că practic ai mai multe ore la dispoziție pentru a parcurge aceeași materie.
Reporter: În anii 1998 – 1999, învătământul școlar a avut parte de schimbări.Atunci s-a decis înlocuirea trimestrelor cu cele două semestre. Știți dacă au existat analize, studii, în urma cărora s-a luat această decizie?
Daniel Funeriu: Știu: nu a existat niciun studiu. S-a trezit Marga într-o dimineață și a luat decizia. Avea o imagine publică de om serios, așa că lumea a înghițit decizia pe nemestecate. O eroare.
Mircea Miclea: Din ceea ce știu eu, nu a existat niciun fel de fundamentare. În ceea ce privește împărțirea pe semestre, oricum este fragmentat anul școlar din cauza vacanțelor. Este o vacanță prin noiembrie, apoi prin decembrie, apoi în februarie. Principiul care trebuie văzut – este de a reduce din fragmentările excesive pe care le induc în momentul acesta vacanțele acestea scurte care sunt pe parcursul anului școlar. Este posibil să se treacă la trimestre, nu văd un lucru rău asta, dacă crește numărul de săptămâni de activitate școlară.
Reporter: Care sunt în opinia dvs, trei dintre cele mai importante prevederi din Legea educației naționale nr.1/20211 care nici după zece ani nu sunt aplicate?
Daniel Funeriu: Simfonia Legii 1 a fost transformată de guverne într-o penibilă manea. E inutil să facem o ierarhie a distrugerii învățământului.
Reporter: La momentul la care dvs erați ministrul Educației, ați propus începerea cursurilor pentru elevi la 1 septembrie. De ce nu ați reușit în mandatul dvs această schimbare? De ce piedici v-ați izbit?
Daniel Funeriu: Am decis și aplicat cel mai lung an școlar din ultimele decade. Am reușit fără probleme să îl prelungesc, dar nu am făcut-o atât de radical cât ar fi fost nevoie. Îmi pare rău că nu am făcut-o, că nu am prelungit anul școlar la 42 de săptămâni, nu percepeam atunci problema la adevărata ei amploare.