Preşedintele Klaus Iohannis a prezentat miercuri, 14 iulie, Proiectul „România Educată”. Într-o conferință de presă comună cu premierul Florin Cîțu, șeful statului a declarat că reforma sistemului de educaţie este obligatorie. „Reforma este obligatorie dacă vrem ca generaţiile viitoare să beneficieze de educaţie de calitate şi de şanse reale pentru a fi competitivi pe piaţa muncii, în continuă şi rapidă schimbare”, a spus Iohannis.
Klaus Iohannis vede în „România Educată” un proiect „foarte aproape de sufletul meu”. De aceea, el afirmă că este, deopotrivă, „o oportunitate istorică, dar şi o mare responsabilitate pentru actuala clasă politică de a genera schimbări pe termen lung, nu doar de a rezolva problemele specifice unui singur ciclu electoral”.
Liderul de la Cotroceni le-a transmis membrilor Guvernului că „românii aşteaptă un plan coerent de implementare, cu responsabili şi cu termene realiste, care să pună sistemul de educaţie pe făgaşul necesar: unul al coerenţei, al responsabilităţii, al stabilităţii şi al profesionalismului”.
„Singurul tren către un viitor mai bun este educaţia. Doar astfel putem oferi copiilor şi tinerilor şansa de a profita pe deplin de oportunităţile pe care le oferă o economie modernă. România se confruntă cu un declin demografic accentuat. Nu avem timp să irosim potenţialul tinerilor noştri. Nu ne permitem să îi pregătim cu instrumente din trecut pentru nevoile viitorului. Nu avem voie să lăsăm niciun copil în urmă!”, a insistat Iohannis.
Din spusele celor doi decidenți, Proiectul „România Educată” beneficiază de un sprijin financiar (prin intermediul PNRR) în valoare de 3,6 miliarde de euro.
În noul proiect propus de Klaus Iohannis, liceele vor putea organiza, dacă vor dori, examene de admitere. În plus, elevii se vor putea transfera de la un liceu la altul în anumite condiții.
Șeful statului a propus ca tranziția spre ciclul secundar superior, care se desfășoară la finalizarea clasei a VIII-a, să se facă astfel:
„Atât liceele teoretice, cât și cele vocaționale și profesionale au dreptul (dar nu și obligația) de a organiza, examene de admitere, conform unei metodologii stabilite de Ministerul Educației. Liceele care optează pentru a nu organiza un examen de admitere vor utiliza rezultatele Evaluării Naționale pentru a departaja elevii în cazul unui număr mare de cereri. Elevii de clasa a VIII-a au dreptul de a se înscrie la examenul de admitere, iar cei care primesc o ofertă de studiu ca urmare a promovării acestuia nu mai trebuie în mod obligatoriu să participe la Evaluarea Națională” – din Proiectul „România Educată”.
Liceele vor fi împărțite în trei categorii: teoretice, vocaționale (cu profil militar, teologic, sportiv, artistic şi pedagogic) și profesionale.
„Transferul între cele trei filiere ale învățământului secundar superior se poate face anual, în baza unor examene competitive, în funcție de numărul de locuri existente (…) Testele vor permite inclusiv schimbarea anului de studiu (de exemplu, pierderea/câștigarea unui an) și vor fi deschise și elevilor care doresc să «sară» un an de studiu în aceeași filieră (indiferent de an), având această capacitate. Transferurile nu se pot face în clasa a IX-a sau după începutul clasei a XII-a”, se mai arată în document.
Important de știut: cei care nu promovează Bacalaureatul, dar finalizează clasa a XII-a (sau a XIII-a, după caz), primesc diploma de absolvire şi foaia matricolă care atestă finalizarea studiilor liceale şi care oferă dreptul de acces în învăţământul postliceal, precum şi dreptul de susţinere a examenului național de bacalaureat, inclusiv în sesiuni ulterioare.
Țintele asumate, propuse pentru orizontul de timp 2025-2030, sunt următoarele: