Elevii români sunt analfabeți funcțional la matematică și științe, relevă rezultatele TIMSS 2019. Specialişti în educaţie şi testare educaţională de la Universitatea din Bucureşti au fost implicaţi direct în realizarea acestei cercetări desfăşurate la nivel european.
Studiul „Tendinţe în domeniul Studiilor Matematice şi Ştiinţifice Internaţionale” – TIMSS 2019 (clasa a VIII-a) s-a desfășurat la nivel global.
Conform rezultatelor, elevii români de clasa a VIII-a sunt mai puţin competitivi la matematică şi ştiinţe decât colegii lor europeni. Ei au obţinut un scor de 479 de puncte la matematică şi 470 la ştiinţe, asta în timp ce media internaţională este de 500 de puncte. În 1995, elevii de clasa a VIII-a obţineau 474 puncte la matematică şi 471 la ştiinţe, iar minimul istoric a fost înregistrat în 2007, când copiii români obţineau 458 de puncte la ştiinţe, același punctaj fiind înregistrat şi în 2011, la matematică.
„O chestiune complexă, cum e performanţa elevilor, are o cauzalitate complexă. Dar dacă noi vom face acest model cauzal şi vom arăta care sunt variabilele care influenţează performanţa şi care e ponderea de influenţă a fiecărei variabile, pentru fiecare dintre ele se vor putea gândi politici educaţionale focalizate, ţintite, care să ne scoată din îngheţarea în care ne aflăm de mai bine de 20 de ani”, a remarcat prof. univ. dr. Lucian Ciolan, unul dintre coordonatorii echipei care a implementat studiul în România.
Chiar dacă rezultatele arată că nivelul competenţelor la matematică şi ştiinţe al elevilor români este similar cu cel de acum 25 de ani, este îngrijorător faptul că 22% dintre elevi sunt analfabeţi funcţional la matematică şi ştiinţe, în comparaţie cu media internaţională (de 13%).
„Educaţia e gratuită în statul nostru pentru că este marele egalizator. Copiii pleacă în viaţă cu egalitate de şanse. Dar pentru a avea egalitate de şanse trebuie să ai un start similar în viaţă. Şi dacă statul nu asigură această şansă, face un deserviciu masiv unei părţi importante a populaţiei, pe care o condamnă de fapt la insucces, nu doar în şcoală, ci şi ulterior, în profesie şi în viaţă. Iar acest lucru înseamnă că nu se achită de una din funcţiile fundamentale pe care le are.
De aceea e o problemă atât de mare inechitatea din sistemul educaţional, iar rezultatele arată o distribuţie inechitabilă a performanţei elevilor”, este de părere și prof. univ. dr. Dragoş Iliescu, coordonatorul naţional al proiectului TIMSS 2019.
Alte concluzii preliminare ale rezultatelor la evaluarea TIMSS 2019 vorbesc despre distribuţia inegală a performanţei în rândul elevilor români, despre încrederea de sine a lor, care este o variabilă importantă a studiului, dar cu procente dezavantajoase pentru România, precum şi despre sărăcie: aproape jumătate dintre elevii români ajung flămânzi la şcoală!