Copiii din România care termină ciclul gimnazial sunt în majoritate analfabeți funcțional sau au un nivel „funcțional” minim, arată rezultatele unui studiu realizat de BRIO în anii 2021 – 2022.
Potrivit unui raport realizat de BRIO, o platformă digitală pentru îmbunătățirea performanțelor școlare, majoritatea copiilor români care termină ciclul gimnazial sunt analfabeți funcționali sau au un nivel minim funcțional.
Doar 11% dintre elevii de gimnaziu din România înțeleg un text citit și sunt capabili să extragă din el o informație, arată datele BRIO. Studiul a fost realizat pe o perioadă de 15 luni, între ianuarie 2021 și aprilie 2022.
În timp ce 11% dintre absolvenții de gimnaziu au fost calificați ca având nivel „funcțional”, alți 47% se încadrează în categoria „minim funcțional”, iar 42% sunt în zona nefuncțională. Expertii subliniază că această problemă este gravă, întrucât un analfabet funcțional nu poate să înțeleagă corect semnele de circulație sau informațiile de pe afișe.
Conform datelor, există o diferență minoră între fete și băieți în ceea ce privește alfabetizarea, cu 40% dintre fete și aproape 44% dintre băieți situați în zona nefuncționalității.
Din punct de vedere geografic, județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș au cele mai mari procente de copii analfabeți funcțional, în timp ce județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui au cele mai mici procente.
Analfabetismul funcțional are consecințe pe termen lung, cum ar fi sărăcia, ca urmare a unui venit mic obținut la un job prost plătit, o sănătate fizică slabă și o speranță de viață redusă.
Este important să se ia măsuri urgente pentru îmbunătățirea educației în România, în special în mediul rural și în județele cu cele mai mari procente de analfabetism funcțional, pentru a asigura viitorul și bunăstarea copiilor din țară.
Sursa: Adevărul