Sondaj: Doar unul din trei părinți își va trimite copiii la școală cu haine și încălțăminte noi. Ce buget alocă pentru începutul anului școlar
Mai sunt doar două zile până la începerea anului școlar 2022-2023, iar pregătirile sunt pe ultima sută de metri. Părinții români fac eforturi financiare pentru a asigura copiilor cele necesare, cheltuind, în medie, 540 lei pentru fiecare copil cu pregătirile pentru debutul școlii, după cum rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro.
Cei mai mulți dintre părinții partipanți la sondaj (33,23%) au alocat bugete între 300 și 500 de lei, 31,2% au alocat între 500 și 1 000 de lei, iar la polul opus doar 8,11% au declarat că au alocat peste 1.000 lei, arată comununicatul transmis de CEC Bank.
Anul școlar 2022 – 2023 începe luni, pe 5 septembrie, pentru 2,94 milioane de elevi, preșcolari și antepreșcolari, în aproape 18.000 de unități de învățământ.
Elevii se întorc la școală de luni 5 septembrie și vor avea 36 de săptămâni de cursuri, la fel ca și în anul școlar trecut, dar multe activități de predare, învățare și evaluare vor fi noi.
Peste 10% iau bani împrumut
La întrebarea dacă bugetul alocat pentru cumpărăturile de școală se va reduce sau va crește, 47,74% dintre respondenți au declarat că bugetul va crește cu circa 30% și doar 12,17% au menționat că va fi similar cu anul trecut.
Principala sursa de finanțare pentru aceste cumpărături este, pentru aproape jumătate dintre părinți (47,1%), salariuldin luna curemtă. Doar 24,5% strâng bani din timp, iar peste 11% vor cumpăra cele necesare pentru începutul școlii pe datorie (de la prieteni/card de credit).
O altă categorie importantă de cheltuieli pentru părinți o reprezintă meditațiile, iar unul din trei români declară că apelează la acest sistem, iar cel mai frecvent, apelează la meditații la matematică (42,2%) și limba română (28,05%).
Principalele tipuri de cheltuieli sunt cele cu rechizitele. Cei mai multi respondenti alocă între 300 și 500 lei pentru rechizite. Pe locul secund, îmbracămintea și încălțămintea ocupă un procent de 34,82% din bugetul alocat, urmat de manuale și caiete speciale (21,79%).
Potrivit rezultatelor sondajului, doar 1 din 3 părinți își va trimite copiii la școală cu haine și încălțăminte noi. Iar 1 din 2 copii nu va avea parte de un ghiozdan nou odată cu începutul anului școlar. La polul opus, doar 3,6% dintre copii își cumpără mai multe ghiozdane noi în timpul anului, fiind considerat un accesoriu de modă.
Mall-urile și supermarketurile rămân în continuare locul preferat pentru cumpărături – fiind menționate de 43,1% dintre români, urmate de magazinele specializate (22%) și librării (21%). Doar 14% dintre respondenți preferă varianta online pentru cumpărăturile de școală.
Aproape toți respondenții spun că cei mici folosesc tehnologia pentru școală, astfel, ecranele devin indispensabile în procesul educațional. Românii declară că smartphone-urile sunt pe primul loc (34,67%), urmate de tablete (29,7%), laptop (25,5%) și doar 10% – desktop, acesta avânt tendința să devină un instrument foarte puțin utilizat.
Până pe 30 septembrie, CEC Bank are în derulare o campanie promoțională prin care încurajează plățile cu cardul: clienții care cumpără produse pentru școală și le achită cu carduri VISA sunt înscriși automat în tragerea la sorți și pot câștiga diverse premii: tablete, iPad-uri Pro sau cursuri Dalles.
Sondajul privind pregătirile pentru începerea anului școlar a fost realizat online, de comparatorul financiar FinZoom, la cererea CEC Bank, pe un eșantion reprezentativ de aproape 1.100 de respondenți din toată țara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet. 61,8% dintre respondenți sunt salariați, 32,21% au vârsta cuprinsă între 25-40 ani, 35,86% au studii superioare.