Violonistul Alexandru Tomescu a vorbit, la podcastul ALTCEVA, despre miza pe care a dat-o „mandatului” său pentru vioara Stradivarius, care se încheie în 2023. El a povestit că a pornit foarte multe proiecte în această perioadă, cel mai important dintre acestea fiind turneul Stradivarius, pe care l-a gândit în așa fel încât să „monetizeze” interesul și curiozitatea publicului pentru vioara legendă și să aducă oamenii mai aproape de muzică.
„Mandatul” său pentru vioara Stradivarius se încheie în 2023, pentru a da posibilitatea și altor violoniști să lucreze cu ea, a explicat Alexandru Tomescu.
„Eu am pornit foarte multe proiecte legate de vioara Stradivarius, cel mai important dintre acestea fiind turneul Stradivarius, pe care, începând din 2008, l-am organizat în fiecare an, inclusiv în anii de pandemie – când concertele au fost oprite cu totul. La început publicul vedea vioara Stradivarius cu o curiozitate mai de … tabloid. Mai degrabă oamenii erau interesați să o vadă, să o atingă, decât să o asculte . Și m-am gândit să convertesc acest potențial de imagine într-un interes cultural. Că mulți dintre cei care voiau să atingă vioara credeau că le poartă noroc, ca un fel de Vasilică. Și eu am sperat că cei care o vor auzi vor reveni la concerte. Nu neapărat la acesta, ci la orice fel de concert. Dar am ajuns în foarte multe locuri și am reușit să aduc oamenii împreună, pentru că asta face muzica – aduce oamenii împreună și, mai mult decât atât, îi face să vibreze la aceleași emoții, însă fiecare în felul său”, a spus violonistul.
Violonistul a vorbit cu emoție despre relația dintre muzician și instrument și despre importanța conexiunii cu forța cu care vioara este înzestrată să transmită vibrația muzicii.
„Dacă tu nu știi cum să dozezi forța, comparabilă cu cea din ambreiaj, din accelerație, dacă nu poți să transformi în vibrație toți caii putere ai viorii, vioara nu sună. M-am convins de asta la finala concursului Jacques-Thibaud (n.r. organizat la Paris) la care concuram cu o vioară la care nici nu mai cânt în ziua de azi, o vioară de o calitate foarte proastă – eram în finală și acolo doi sau trei candidați aveau o vioară Stradivarius. Și unul dintre ei făcuse rost de vioara respectivă cu doar două zile înainte de finala concursului și el își imagina că îi va aduce un avantaj instrumentul respectiv. Însă neavând timp să se acomodeze cu ea a fost de fapt un dezavantaj ”, a povestit violonistul.
Violonistul Alexandru Tomescu este invitatul lui Adrian Artene în cadrul podcastului ALTCEVA ce va fi difuzat sâmbătă, 10 septembrie, începând cu ora 19:00.
Alexandru Tomescu a debutat la vârsta de 9 ani ca solist al Orchestrei Simfonice din Constanța. De la debutul său din 1985 a susținut peste 200 de concerte și recitaluri în peste 30 de țări. A câștigat numeroase premii naționale și internaționale la festivalurile de muzică clasică.
Pentru măiestria lui, în septembrie 2007, i-a fost acordat de către statul român privilegiul de a cânta la faimoasa vioară Stradivarius Elder-Voicu 1702 pentru o perioadă de cinci ani. Vioara Stradivarius Elder, folosită timp de patru decenii de maestrul Ion Voicu, este considerată a fi unul din cele mai bine conservate instrumente Stradivarius.
„Sunt viori și viori, violoiști și violoniști. Între om și instrument este o relație, ca între doi oameni. Poate fi o dragoste la prima vedere, poate fi ceva care să fie construit în timp. Maestrul Ion Voicu îmi spunea că lui i-au fost necesari cam 10 ani să se împrietenească cu vioara. Mie la acel moment mi se părea extrem de mult, o cifră exagerată, dar acum – după 15 ani – pot spune că avea dreptate”, a povestit artistul.