Prima pagină » Emisiuni » Altceva Podcast » ALTCEVA cu Adrian Artene | Ce îi lipsește proiectului „România Educată”? Răspunsul Ecaterinei Andronescu, fost ministru al Educației

ALTCEVA cu Adrian Artene | Ce îi lipsește proiectului „România Educată”? Răspunsul Ecaterinei Andronescu, fost ministru al Educației

Ecaterina Andronescu, fost ministru al Educației în mai multe mandate, a fost invitata lui Adrian Artene la podcast-ul ALTCEVA.

În această ediție, difuzată sâmbătă, 20 iulie, fostul ministru a răspuns la o serie de întrebări legate de problemele sistemului educațional din România.

Printre altele, a existat și o discuție referitoare la proiectul „România Educată”, anunțat acum câțiva ani de președintele Klaus Iohannis. În acest context, Andronescu a vorbit despre schimbările importante care s-au produs de-a lungul timpului în sistemul de educație, dar și despre cele care ar trebui să se întâmple, din punctul său de vedere.

„Dați-mi voie puțin să ne apropiem de evaluarea și de Bacul din acest an. Am trăit o experiență în primul mandat, în 2000, decembrie 2000, până în 2002 am fost. A fost cel mai lung mandat, până în iunie 2002. Atunci am încercat să rezolv câteva lucruri și am fost inspirată și din ceea ce se întâmplă în lume.

Pentru că un proiect în care trebuie să produci niște modificări în sistemul de învățământ îl poți face în măsura în care știi ce se întâmplă în lume și vezi din ceea ce se întâmplă în lume ce poți compatibiliza cu tradițiile sistemului tău național, cu caracteristicile sistemului tău național. Și atunci, în primul rând, am încercat să scot, să prelungesc învățământul obligatoriu de la clasa a opta până la clasa a zecea, am reușit să fac atunci, să restructurez Evaluarea Națională, era Capacitate, am restructurat-o în Evaluare Națională și am mai făcut un lucru pentru care n-am găsit model nici măcar în Uniunea Europeană, și anume repartizarea computerizată a elevilor din gimnaziu în licee și școli profesionale, pe baza opțiunilor personale ale lor și ale familiilor și a mediilor pe care elevii le-au obținut, cu o pondere în perioada gimnaziului și cu o pondere la examenul de Evaluare Națională.

Ca urmare, cred că și România Educată pe care ați pomenit-o este rezultatul unor dezbateri la nivel național. I-a lipsit direcția în care învățământul evoluează pe arena internațională și anvergura generată de cuplarea acestor două elemente fără de care nu poți să aplici nicio metodă pe sistemul românesc de învățământ. Atunci a fost mai simplu, de exemplu, în 2001, a fost mai simplă prelungirea învățământului obligatoriu de la opt la zece clase, pentru că trebuia să conving de această nevoie cu argumente care stăteau la îndemână și rezultau și din învățământul obligatoriu din celelalte țări europene. Eram în perioada în care ne agitam să închidem capitolele ca să putem să ne integrăm în Uniunea Europeană și era un argument puternic, aș spune. N-a fost simplu să pornim proiectul acesta de repartizare computerizată a elevilor de gimnaziu în liceu, pentru că fereau sistemul de învățământ de orice ingerință incorectă și care nu se încadra în moralitatea pe care trebuie să o aibă sistemul românesc de învățământ”, a spus Ecaterina Andronescu.

Ecaterina Andronescu: Școlile bune au devenit și mai bune

Fostul ministru a mai vorbit și despre modul în care sistemul de repartizare computerizată a fost implementat, dar și despre efectele benefice ale implementării acestuia.

„Veneam din Politehnică și-mi era greu să accept că un elev poate intra în liceu pe baza dosarului pe care îl lua din școala gimnazială și cu care alerga prin București să găsească un loc încă neocupat în liceu. Repartizarea aceasta pe un program informatic atunci cred că a fost un salt foarte important. S-a folosit prima dată în 2001, deci suntem în al 25-lea an de când se folosește fără niciun fel de derapaj. A produs, însă, o consecință pe care n-avem cum să n-o vedem. Au fost, totuși, 24 de ani în care aceste consecințe s-au statuat. Școlile bune au devenit și mai bune, pentru că în fiecare an și-au selectat cei mai buni elevi”, a mai explicat fostul ministru.

Cine este Ecaterina Andronescu

Ecaterina Andronescu este, în prezent, președinte al Senatului Universității Politehnice din București.

Din 22 decembrie 2008 și până pe 1 octombrie 2009 a fost ministrul Educației, Cercetării și Inovării în Guvernul Boc. Trei ani mai târziu, pe 2 iulie 2012, a devenit din nou ministru al Educației și Cercetării, poziție pe care a deținut-o până pe 21 decembrie 2012.

Ecaterina Andronescu a avut, în total, patru mandate de ministru al Educației și este una dintre cele mai importante figuri politice autohtone.

„Altceva”, un podcast în care se rostesc cuvinte pătrunzătoare

„Altceva cu Adrian Artene” este un podcast în care se rostesc cuvinte pătrunzătoare, iar invitații sunt lumini ce străpung întunericul.

E „Altceva”, un podcast săptămânal – în fiecare sâmbătă, de la ora 19:00 -, în jurul căruia s-a format o comunitate a oamenilor care vor să-și antreneze mintea și să-și hrănească sufletele.

Comunitatea oamenilor normali, care nu au abandonat lecturile, care știu să asculte o muzică și cu inima, nu doar cu urechile, dar și comunitatea celor care extrag răspunsuri din tăcere și se bucură de o piesă de teatru ca de o zi de duminică.

A acelora care cred că Dumnezeu ne-a creat pentru a arăta celorlalți bunătate și a lăsa în urma noastră opere de lumină.

Autor
Daniel Matei a absolvit Facultatea de Jurnalism din București, iar de-a lungul ultimilor zece ani a lucrat pentru mai multe publicații online din România. El s-a alăturat echipei GÂNDUL.RO în ... vezi toate articolele

Citește și