Igor Bergler, cel mai bine vândut autor român din ultimii 30 de ani, a vorbit la podcastul „Altceva” cu Adrian Artene, despre „pontifii literaturii” din România. „Le cari geanta și faci un fel de stagiatură. Un fel de test mafiot”, susține Bergler.
„Știți ce mă și mă mâhnește? Ăia care vorbesc despre cărți fără să le fi citit. În rest, dacă nu-ți place, e dreptul tău. Dacă vrei să o citești, bine, nu te obligă nimeni. Dacă nu vrei să citești iar bine. Știu oameni cărora nu le plac pur și simplu. Zic «Bravo!» ai citit-o, e dreptul tău. Cât timp ai plătit pentru carte, ai dreptul să te exprimi. N-ai dreptul să te exprimi dacă n-ai plătit pentru ea sau nu te-ai dus într-o bibliotecă și ai furat-o, în primul rând. Și n-ai dreptul să te exprimi dacă nu ai citit-o
Acesta este singurul lucru care mă enervează. În rest, sigur, atacurile xenofobe, rasiste. Scrie acolo că e cel mai vândut autor român și e un bombardament de atacuri care că ce român este ăsta Bergler? Mă amărăsc, dar nu mă enervez.
Eu nu vin din lumea literară. La început nu înțelegeam ce au cu mine pentru că nu m-au cunoscut. În primul rând, un scriitor nu trebuie să vorbească despre un alt scriitor din țara lui. Eu nu vorbesc niciodată despre niciunul, nici de bine – adică când pot să-i laud, îi laud, dar niciodată nu mă apuc să zic ceva pentru că e aberant. E clar că e ceva la mijloc acolo. Tu ai fi scris cărțile alea altfel? Ok, poate că le-ai fi scris altfel, dar nu mai sunt cărțile lui, atunci sunt ale tale”, a povestit Igor Bergler, cel mai vândut scriitor român din ultimele decenii, la podcastul ALTCEVA.
Celebrul scriitor spune că nu face parte din lumea elitistă a scriitorilor români, lucru pe care îl cataloghează drept „enervant” pentru „pontifii literaturii”.
„Șușală mi-a explicat că asta enervează: «că ai venit de nicăieri, că poate dacă veneai din lumea lor». Asta se duce tot mai rău și asta enervează pe «pontifii literaturii române». Era așa: tu ești tânăr, ai scos o povestire și te duci la unul dintre mari autori, unul dintre patriarhii ăștia și zici: „Domnule, uitați, eu vă iubesc, vă respect, am scris despre dumneavoastră pe blog, vă laud, v-am citit și toate cărțile, le-am cumpărat. Am scris și eu ceva. Zice: «Bine, bine, vino poimâine sau trimite-mi pe email». Și nu-ți răspunde două-trei luni, mai trimiți un email. «Nu vă supărați, vă amintiți de atunci»? Îți răspunde și zice «Domnule, ți-am citit povestirea, dar uite, mai schimbă pe aici, pe colo și retrimite și între timp poate vii cu mine acolo și zici două vorbe sau scrie acolo, mai scrie, mai slugărești, mai cari o geantă».
La un moment dat zice «Bravo, povestirea ta e gata, uite, te publicăm în revista asta literară în două exemplare». Acolo nu te citesc nici ăia care o publică măcar, nici babele, nici familiile lor. După care mai cari geanta, mai lauzi și vii cu o cărticică și pe aia ți-o face harcea-parcea marele autor și te învață și-ți explică el, uneori pe bună dreptate. Exact ca la avocați. Așa se face. Îi cari ăluia geanta, faci un fel de stagiatură pupincuristă din asta continuă și după aia ajunge să-ți publice cartea tot la editură de-asta marginală care are 10 exemplare și niciun cititor. Și uite așa urci toate treptele și ajungi să sprijini gașca și să faci parte din gașcă.
Adică e un fel de test mafiot acolo ca să intri în mafie. Dar astea se cam duc și știți de ce? Criticul literal nu mai nicio putere”, a relatat sursa citată anterior.
Născut pe 21 septembrie 1970, Bergler este regizor, critic de film și specialist în marketing. De asemenea, este doctor în Naratologie si în Științe Economice și a fost de-a lungul timpului visiting professor la diverse universități.
Și-a petrecut copilăria la Timișoara, unde a absolvit liceul „C. D. Loga”. A intrat la Politehnică în 1989, dar revoluția, după cum el însuși mărturisește, i-a schimbat viața. A plecat la București, unde a studiat mai întâi Regie de film, apoi Scenaristică și filmologie la ATF (în prezent UNATC), după care a fost admis în urma unui examen la DFFB (Academia de Film și Televiziune din Berlin).
A realizat 12 filme (scurt și mediu metraje) și două lungmetraje, printre care primul film produs vreodată de o televiziune particulară din România, „Gambitul Damei” (1995) și ceea ce presa a numit primul thriller românesc, „Porțile” (1996).
În 2015, a publicat ”Biblia pierdută”, prima carte din seria Charles Baker. Aceasta a depășit toate recordurile de vânzări, până în acest moment fiind cumpărată de peste 400.000 de cititori. Ulterior, ”Testamentul lui Ahraham” s-a vândut în 350.000 de exemplare, iar ”Minciuna lui Michelangelor” a epuizat, în doar doi ani, un tiraj de 150.000. Toate cele trei volume au obținut cel mai important premiu al celui mai mare eveniment editorial din România, Târgul de carte Gaudeamus.
Până acum drepturile pentru „Biblia pierdută” au fost vândute în 35 de țări de țări, fenomen fără precedent pentru o carte scrisă în limba română.
De asemenea, o agenție americană s-a arătat interesată să cumpere drepturile de publicare a „Testamentului lui Abraham”, dar și pentru cel de-al treilea volum din seria Charles Baker, „Minciuna lui Michelangelo. Catedrala în flăcări” (carte apărută în 2021).
Urmărește podcastul integral cu Igor Bergler doar pe canalul de YouTube Altceva cu Adrian Artene.
Vă recomandăm să citiți și:
Sursa foto: captură video YouTube podcast ALTCEVA