Prima pagină » Emisiuni » Marius Tucă Show » Dan Dungaciu: „Înainte de 1989, Europa LIBERĂ era TikTok-ul de astăzi”

Dan Dungaciu: „Înainte de 1989, Europa LIBERĂ era TikTok-ul de astăzi”

Într-o ediție transmisă live de Gândul, prof. univ. dr. Dan Dungaciu, sociolog, geopolitician și analist, a realizat o paralelă între radiourile Europa Liberă și Vocea Americii, care au marcat perioada comunistă, și rețelele sociale de astăzi, precum Tiktok. Acesta a explicat cum regimul comunist încerca să combată aceste mesaje externe, dar adevărata problemă rezida în neîncrederea populației în propriul sistem, situație similară cu cea din prezent. Urmăriți aici, integral, emisiunea lui Marius Tucă.

Dan Dungaciu a explicat că, în perioada comunistă, radiourile precum Europa Liberă și Vocea Americii erau esențiale pentru români, oferindu-le o alternativă la discursul oficial. Ascultarea acestor emisiuni devenise o tradiție, iar regimul încerca, fără succes, să blocheze recepția acestora.

„Înainte de ’89, părinții noștri și noi, într-o oarecare măsură, în fiecare duminică ascultam aproape religios Europa Liberă sau Vocea Americii. Regimul comunist, foarte supărat, încerca să bruieze, dar oamenii căutau cele mai bune radiouri ca să capteze mesajele. Într-un fel, Europa Liberă era Tiktok-ul de atunci”, a declarat Dan Dungaciu.

Problema nu era mesajul extern, ci vulnerabilitatea internă

Dungaciu a subliniat că adevărata cauză a influenței acestor radiouri nu era doar conținutul mesajelor transmise, ci neîncrederea profundă a populației în regimul comunist. Societatea românească nu funcționa, iar oamenii căutau informații din surse externe care să reflecte realitatea lor.

„Sistemul comunist s-a distrus pentru că societatea nu funcționa. Populația avea o lipsă totală de încredere în sistem, încât asculta cu religiozitate și credea tot ce spunea Europa Liberă sau Vocea Americii. Căutau acel mesaj pentru că regimul nu le oferea nimic”, a explicat analistul.

Atenția trebuie îndreptată spre societate

Potrivit lui Dan Dungaciu, situația actuală reflectă o logică similară. În loc să ne concentrăm exclusiv pe canalele de comunicare moderne, precum Tiktok, este esențial să înțelegem vulnerabilitățile societății care permit răspândirea unor mesaje manipulative.

„Astăzi suntem în aceeași logică. Nimeni nu se uită la cum arată societatea, ce gândește ea și ce vrea ea. Credem că problema noastră este Tiktok sau alte instrumente de comunicare, dar adevărata întrebare este de ce publicul devine receptiv la astfel de mesaje”, a concluzionat Dungaciu.

 

Emisiunea o puteți urmări pe canalul de YouTube Gandul și pe mariustuca.ro. ”Tineți aproape!”

Bianca este absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, specializarea Jurnalism. A debutat în carieră pe ... vezi toate articolele