Prof. univ. dr. Mircea Miclea: „EDUCAȚIA trebuie făcută cu forme de penalizare. Efectele bune – date de penalizările mici”
This browser does not support the video element.
Prof. univ. dr. Mircea Miclea, psiholog, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cercetător, a fost invitatul lui Marius Tucă într-o ediție transmisă live de Gândul. Copiii ar trebui educați prin penalizări mici, dar consecvente, informează acesta. Urmăriți aici, integral, emisiunea lui Marius Tucă
Daca nu pot stăpâni copiii, profesorii nu ar avea ce să caute în sistemul de educație, consideră Mircea Miclea.
„Asta spune mult despre calitatea dascălului, despre incapacitatea lui de a face managementul clasei. De asemenea, este vorba și despre incapacitate universităților de a pregăti profesori. Ei nu au cum să facă managementul clasei dacă nu au niciun fel de pregătire pentru asta. Dacă ar face master didactic, ar avea un semestru de managementul clase”, a adăugat acesta.
În ceea ce privește situația care a avut loc în Serbia, profesorul universitar a declarat că „în 2021 erau 920.000 de arme la o populație de peste 8 milioane, adică o armă la 8 locuitori. Acea tragedie s-a întâmplat tocmai din cauza accesului foarte ușor la arme de foc. Nu numai în Serbia, e și în Statele Unite – în fiecare an vedem că se întâmplă același lucru. Nu am cum să spun că în România s-ar putea întâmpla o situație asemănătoare, că nu este cazul.
„Părinții încep să își educe copiii cu tot mai puține reguli”
„Avem o vocație de a fuma chiștoacele aruncate de alții. Unii fumează țigări, ajung până la chiștoc și aruncă chiștocul, după care noi luăm de pe stradă, îl fumăm cu mare entuziasm, spunând că e extraordinar, pentru că și cel dinainte la fumat, uitând că-i de fapt e chiștoc. Ideologia aceasta de a face educație fără niciun fel de penalizare – adică îl lăsăm mereu pe copil să facă ce vrea, ca nu cumva să îl traumatizăm, să-i reducem din creativitate – a fost abandonată în străinătate. Chestiile astea se văd și în filme: Părinții care au bani își duc copiii la licee unde sunt reguli, cei mici stau la internat, au uniformă, fiind dați afară dacă nu respectă regulamentul. Nu putem să facem o educație fără să avem niște reguli. La noi, părinții au preluat ideologia acesta, copiii să nu cumva să fie traumatizați”, a continuat psihologul.
Penalizările mici au efecte mult mai bune
Profesorul a explicat ce trebuie să facem pentru ca cei mici să aibă o anumită disciplină.
„Copiilor nu trebuie să le dai penalizări mari, ci mici, dar aplicate consistent și de către toată lumea.Penalizările mici au efecte mult mai bune. De fiecare dată când copilul a greșit, nu doar mama trebuie să îl pedepsească. Penalizările mici, aplicate consecvent, dau efecte mult mai bune decât penalizările mari și aplicate rar. Astea sunt toate studiile despre penalizări și ar trebui să fie luate în seamă de către părinți, dacă vrem să avem niște copii care să aibă o anumită autodisciplină. Asta se întâmplă în cei 7 ani de acasă, dar apoi urmează școala, care să facă această disciplină. Adică, dacă a sunat la și 10, eu la și 10 intru în clasă, nu stau pe coridor, nu ies la fără 25 pentru că m-am plictisit. Am reguli pe care eu le respect și am anumite standarde, nu pedepse mari, ci mici și consecvente”, a încheiat Mircea Miclea.
Emisiunea o puteți urmări pe mariustuca.ro, miscareaderezistenta.ro, pe paginile de Facebook Marius Tucă și Gândul, și pe canalul de YouTube Gândul. ”Tineți aproape!”