Victor Ponta propune o SCHIMBARE radicală pentru TAROM: “Compania trebuie închisă și reorganizată alta de la zero“
This browser does not support the video element.
Într-o ediție transmisă live de Gândul, fostul prim-ministru al României, Victor Ponta, a analizat protestele piloților de la TAROM, precum și situația operatorului național de transport aerian. Urmăriți aici, integral, emisiunea lui Marius Tucă
Piloții companiei TAROM și-au exprimat nemulțumirile în legătură cu condițiile de muncă și conducerea deficitara a companiei, ceea ce a dus la o serie de zboruri anulate. În acest context, Victor Ponta a oferit o analiză critică a situației actuale, propunând posibile soluții bazate pe exemple internaționale și regionale.
Aeroportul Otopeni, o mașină de făcut bani
Victor Ponta a subliniat potențialul financiar al unui aeroport de dimensiunea și importanța celui din Otopeni.
„Un aeroport, cum e Otopeni, e o mașină de făcut bani. Faci bani din orice. Ccând îți iei bilet de avion, plătești aeroportul. O mașină de bani. Deci nu poți să zici că n-ai bani”, a spus Ponta.
Soluții propuse
Fostul prim-ministru a comparat aeroportul Otopeni cu alte exemple din regiune, menționând orașe precum Belgrad, Tirana și Budapesta, unde aeroporturile au fost date în administrare unor firme europene mari.
Aceste companii au modernizat aeroporturile din fondurile proprii, iar profiturile au fost împărțite astfel:
- 51% pentru investitori;
- 49% pentru stat.
Ponta a sugerat că o soluție similară ar putea fi adoptată și în cazul aeroporturilor românești.
„E o singură soluție pe care au adoptat-o alții din zona noastră. Nu mă uit la Istanbul, Dubai etc. Mă uit la Belgrad, unde zbor des, Tirana, unde zbor des, Budapesta, unde zbor des. Cea mai mare firmă europeană, le-a dat-o în administrare. Au modernizat-o din banii lor. Statul n-a dat niciun ban și acuma ei exploatează și spun așa: profitul 51% îl ia cel care a băgat banii și administrează, 49% statul. Deci tu, statul, iei 49% din profituri, n-ai nicio răspundere daca se enervează lumea”, a spus fostul premier.
Ponta a amintit și situația companiei aeriene WizzAir
„Într-adevăr, la cei de la Wizz, nu angajații sunt de vină, ci managerii. Daca ai 20 de avioane dimineața și tu pui două birouri…”
Situația TAROM
El a menționat că o posibilă strategie ar fi închiderea companiei actuale și înființarea unei noi entități, preluând doar avioanele și personalul competent.
„Cu Tarom-ul e o soluție. A făcut-o Băsescu cu CFR-ul, au făcut-o și alții. Să-l închizi pe ăsta, faci unul nou, în care iei doar avioanele și oamenii buni. Compania asta are ajutor de stat de la Comisia Europeană, are datorii, are nu știu câte mii de angajați de care n-ai nevoie. Are trei feluri de avioane. Un manager nou nu are ce să facă. E misiune imposibilă”, a continuat acesta.
Ajutorul Uniunii Europene
Comisia Europeană a aprobat planurile României de a acorda companiei TAROM un ajutor de restructurare în valoare de până la 95,3 milioane euro, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Ponta a făcut referire la acest ajutor spunând:
„Ne-a dat Uniunea Europeană ajutor pentru TAROM. În primul rând, nu ne-a dat niciun leu. I-am dat noi de la guvern și Uniunea Europeană ne-a lăsat să-i dăm. Dar în schimb ne-a pus condiții. Știi care e prima condiție? Să nu deschidem nicio linie nouă”, conchide fostul premier.
Emisiunea o puteți urmări pe mariustuca.ro, miscareaderezistenta.ro, pe paginile de Facebook Marius Tucă și Gândul, și pe canalul de YouTube Gândul. ”Tineți aproape!”