Teodora Iacob, coordonator Program Școala de Mediu: Când am început, educația de MEDIU lipsea. În 4 ani, 25.000 de copii au fost la cursurile noastre
Școala de mediu este un proiect la nivel national, început în 2021. De atunci, 25.000 de copii din clasele primare din jumătate din județele țării au urmat cursurile, iar rezultatele sunt încurajatoare. “Sunt clase unde nu se colecta separat sau clase care nu aveau un proiect de reutilizare. Acum aduc de acasă tot felul de obiecte, reutilizează și au idei care sunt inspirate până la urmă din proiectul nostru și asta înseamnă că ceea ce spunem și ceea ce facem are un impact real”, a declarat Teodora Iacob, coordonatoarea Programului Școala de Mediu, în cadrul emisiunii Gândul Green, susținută de Țiriac Auto.
“La momentul la care am început proiectul nostru, acum mai bine de 4 ani, am simțit nevoia să răspundem la o problemă care era foarte actuală atunci, este în continuare și anume lipsa educației de mediu pentru copii. Eu am fost reporter foarte mulți ani, știi foarte bine și am acoperit și acest domeniu legat de mediu și tot documentând, am sesizat faptul că cei mici nu află mare lucru despre protejarea naturii și până la urmă despre protejare a sănătății. Nici eu la școală nu am făcut absolut nimic legat de mediu și atunci m-am gândit ce am putea face astfel încât să îi ajutăm pe cei mici să afle cât mai devreme cum pot avea grijă de mediu”, a declarat Teodora Iacob.
Educatia de mediu în pandemie a fost o reală provocare, însă nu s-a dat bătută.
“A fost dificil în momentul în care s-au redeschis școlile, în luna martie sau aprilie. Atunci ne-am dus și noi în școală și am avut primul proiect Școala Mobilă de mediu. Știu că am vorbit atunci la emisiunea ta și chiar mă gândeam, venind încoace, ce timid am început atunci în București, cu un proiect pilot 1.000 de elevi și astăzi am ajuns deja la peste 25.000 de elevi din mai bine de jumătate dintre județele țării. Deci deja avem un proiect national”, a completat coordonatoarea Programului Școala de Mediu.
„Școala de mediu este cel mai mare proiect al nostru”
Cursurile au fost susținute mai întâi urmare a autopromovării: au fost date explicații și au fost făcute prezentări învățătorilor și profesorilor. Apoi s-a dus vestea și au fost chemați în toată țara.
“Școala de mediu este cel mai mare proiect al nostru care ajunge în fiecare an școlar în cât mai multe zone din țară, atât în orașe, cât și în zona rurală. Avem o platformă școalademediu.ro unde săptămânal primim zeci de solicitări și mă bucur atât de mult că este un proiect care a crescut. Ni s-a dus vorba în târg, să spun așa, pentru că noi n-am făcut o promovare agresivă, în afară de aparițiile aparițiile mele, pur și simplu am mers în școli și ni s-a dus vorba prin toată țara. De fiecare dată când primesc câte un formular de înscriere. Abia aștept să văd unde mai suntem chemați Satu Mare, Baia Mare, Maramureș, Bucovina. Din toată țara avem solicitări. Le răspund tuturor învățătorilor, le explic care e procesul și le promit că sunt acolo pe lista noastră și pe măsură ce noi încheiem parteneriate cu diferiți sponsori pentru catelierele trebuie să fie gratuite”, a spus Teodora Iacob, la Gândul Green.
Cordonatoarea Programului Școala de Mediu a dezvăluit și cum se desfășoară cursurile.
“Avem mai multe tipuri de ateliere. Cel care pe care îl facem foarte des este un atelier pe mai multe teme: risipă alimentară, colectare separată și eficiență energetică. Adică într-o oră, practic trecem prin toate aceste teme și cu ajutorul unor machete, unor jocuri, unor experimente, materiale inedite construite de echipa mea, le povestim fiecare problemă în parte pe următoarea structură cauze, efecte și soluții aici. Eu țin foarte mult ca cei mici, după această oră să plece acasă cu un set de soluții ușor de pus în practic. Adică dacă am venit în sala de clasă cu un frigider, de exemplu, da, din lemn și cu alimente și ți-am arătat că fiecare raft are o temperatură diferită și fiecare aliment are un loc diferit în frigider în funcție de această temperatură. Ei de abia așteaptă să ajungă acasă, să verifice dacă într-adevăr părinții lor au pus așa cum trebuie”, a conchis ea.
„Ceea ce spunem și ceea ce facem are un impact real”
Și, foarte important, este că primește destul de repede feedback-ul muncii depuse.
“Avem bucuria să ne întâlnim cu copiii de la an la an. De exemplu, am făcut primul proiect în clasa a 2-a acum, în clasa a 4-a și pentru că se înscriu, îi vizităm din nou și vedem obiceiuri prietenoase cu mediu chiar în sala de clasă. Deci sunt clase unde nu se colecta separat sau clase care nu aveau un proiect de reutilizare. Acum aduc de acasă tot felul de obiectele, reutilizează, ideii care sunt inspirate până la urmă din proiectul nostru și asta înseamnă că ceea ce spunem și ceea ce facem are un impact real”, a adăugat Teodora Iacob.
Aceeași situație se regăsește și în urma cursurilor Școlii de Vară.
“Anul acesta am avut a 4-a ediție și, la fel, aAcolo vin părinți cu copii și mai vin la fel, copii care au participat în trecut și ne spun părinții: . Și faptul că ei înțeleg de ce e important să facă ceva, de fapt, de aici plecăm. Nu faci de frica unei amenzi sau a unei sancțiuni, trebuie să faci pentru că ai înțeles care e impactul tău asupra mediului și asupra sănătății tale. Adică ne furăm singur căciula. Dacă fac un gest neprietenos cu mediu, se întoarce împotriva mea”, a conchis Teodora Iacob.
CITEȘTE ȘI:
Mircea Fechet, la Gândul Recycle Now: România este mai curată decât acum un an. „Vinovat” este SGR