Prima pagină » Eu Primar » Detaliul esențial care le-a lipsit candidaților din București. „Nu au reușit decât să se umple de ridicol”

Detaliul esențial care le-a lipsit candidaților din București. „Nu au reușit decât să se umple de ridicol”

Detaliul esențial care le-a lipsit candidaților din București. „Nu au reușit decât să se umple de ridicol
Criza de idei, lipsa unei strategii și absența departamentelor interne de comunicare sunt cele trei motive care ar putea rezuma modul deficitar în care sloganurile candidaților la alegerilor locale din 5 iunie au fost construite. De la termeni care nu reflectă nicio acțiune, ci doar starea brută a "atributului", până la sintagme ulterior contrazise de acțiunile celor intrași în cursa electorală, cuvintele care compun sloganurile au reușit performanța de a depăși bariera "unicității" și de a se potrivi oricărui candidat, indiferent de profil, culoare politică sau obiective profesionale. Ambiguitatea, ridicolul sau chiar platitudinea mesajului sunt câteva dintre caracteristicile care definesc cea mai mare parte a sloganurilor în campania electorală pentru alegerile locale din 5 iunie, care au picat examenul memorabilității.

Iată câteva exemple de pe lista sloganurilor cu care candidații defilează în campania electorală: Gabriela Firea, candidatul PSD la Primăria Capitalei: „Rezultate pentru bucureșteni”; Cătălin Predoiu, candidatul PNL la Primăria Capitalei: „Pentru București, soluția serioasă”;
Laura Chiriac, candidatul ALDE la Primăria Sectorului 1: „Se poate cu mâinile curate”; Nicușor Dan, candidatul USB la Primăria Capitalei: „Salvează Bucureștiul de politicieni”; Alexandru Nazare, candidatul PNL la Primăria Sectorului 1: „Tu cu mine suntem 1”; Dan Tudorache, candidatul PSD la Primărian Sectorului 1: „Născut și crescut în Sectorul 1″; Robert Turcescu, candidatul PMP la Primăria Capitalei: „Deșteptarea, București!”; Răzvan Mironescu, candidatul PNL la Primăria Sectorului 6: „Reabilitez Sectorul 6! Vin cu soluții”; Eugen Tomac, candidatul PMP la Primăria Sectorului 1: „Tomac, omul tău”; Bogdan Lencu, candidatul PRU la Primăria Sectorului 5: „Albim Sectorul 5”.

În viziunea lui Vlad Tăușance, specialist în marketing online și comunicare, foarte multe dintre sloganurile electorale nu au legătură cu candidatul, sunt făcute amatoricește și nu îl individualizează de oponenții săi.

„Într-o perioadă în care toată lumea vorbește despre producerea de interacțiune și crearea de conținut, genul ăsta de slogan nu poate să fie unul doar bazat pe atribute: „dreptate”, „competență” etc și, de cele mai multe ori, făcute amatoricește. Cu foarte mici excepții, ele par neterminate și nu conțin nicio indicație, niciun îndemn la acțiune, niciun „hai să”, niciun verb. Cea mai mare problemă care mi se pare este că ele sunt foarte ușor interșanjabile, adică poți să folosești același slogan pentru patru-cinci candidați diferiți fără să simți absolut nicio diferență”, a declarat, pentru Gândul, Vlad Tăușance.

La rândul său, Adrian Preda, director de creație la Friends Advertising, consideră că sloganurile cu care candidații la locale au ieșit în față fie nu își respectă statutul, fie nu sunt reținute de electorat din cauza limbii de lemn în care sunt construite.

„În teorie, un slogan este definit ca o sintagmă, scurtă și concisă, care să încapsuleze ADN-ul unui brand. Trebuie să fie puternic, memorabil și interesant pentru publicul țintă. Astfel, la o primă vedere, cel puțin jumătate dintre ele fie nu sunt sloganuri, fie pică testul memorabilității. O înșiruire de platitudini, cioplite dintr-o superbă limbă de lemn. Mai există o categorie unde intră cei ce s-au dorit disruptivi, dar care nu au reușit decât să se umple de ridicol”, a declarat, pentru Gândul, Adrian Preda.

Tăușance: „Nu mi se pare că vreunul dintre candidați a știut să spună ceva cu adevărat despre el”

Specialistul în marketing online și comunicare este de părere că niciunul dintre candidați nu și-a asumat riscuri, o chestiune gravă, în viziunea sa, mai ales pentru cei care nu sunt creditați cu multe șanse la votul din 5 iunie.

 „Nu mi se pare că vreunul dintre candidați, în afară de Turcescu, care face apel, cumva, la trecutul lui de jurnalist, prin ideea cu „Deșteptarea, București”, a știut să spună ceva cu adevărat despre el. Cuvintele astea mari, „competență”, „seriozitate” – astea sunt valabile pentru toată lumea. E o campanie foarte monocromă, din punctul ăsta de vedere. Nimeni nu a avut curajul să își asume ceva memorabil. Mi se pare o chestie gravă, cumva, că niciunul dintre candidați nu își asumă cumva riscuri în zona asta de campanie electorală. Și mă gândesc aici mai ales la candidații fără șanse. Adică, dacă tu în sondaje ești credita cu 5%, 3%, sub 10% tu nu ai nimic de pierdut, până la urmă”, a explicat Tăușance.

Tăușance a afirmat că singurul slogan care i-a rămas în minte a fost cel al lui Robert Turcescu („Deșteptarea București!”)  candidatul PMP la Primăria Generală a Capitalei. În schimb, specialistul în marketing online și comunicare a criticat sloganul utilizat de candidatul ALDE la Primăria Sectorului 1, Laura Chiriac („Se poate cu mâinile curate”), în contextul în care aceasta a fost surprinsă în compania lui Sergiu Diacomatu, fost vicepreședinte al ANRP, aflat sub control judiciar în dosarul  în care e acuzat de abuz în serviciu.

„Singurul care mi-a rămas în minte și care mi s-a părut cât de cât inspirat, plecând dintr-o construcție deja existentă a limbii române e cel al lui Turcescu. În zona de ridicol absolut e cel cu „se poate cu mâinile curate”, venit din partea unei doamne pozate la o terasă, alături de un personaj… Presa a vuit pe tema asta și tu îmi spui că se poate cu mâinile curate?”, a spus Tăușance.

Preda: „Chiriac are un slogan bun, după care afli de o relație a candidatului ALDE cu unul dintre acuzații dosarelor ANRP și niciun slogan din lumea asta nu mai poate face nimic”

Referindu-se, la rândul său, la sloganul Laurei Chiriac, Adrian Preda a punctat faptul că este unul bun, „clar, puternic, cu o mică rimă care ajută la memorabilitate”, însă un anumit detaliu îl anulează.

„Deși, într-o dezbatere electorală, doamna Rifai a afirmat că este furat de la o altă jurnalistă (procurorii italieni din anii ”80 și regizorul Sergiu Nicolaescu nu cred că ar fi de accord) mie personal mi-a plăcut. După care afli de o relație a candidatului ALDE cu unul dintre acuzații dosarelor de ANRP și niciun slogan din lumea asta nu mai poate face nimic”, a afirmat Preda.

Oprindu-se și asupra sloganului candidatului PSD la Primăria Sectorului 3, Robert Negoiță („Pentru că iubim Sectorul 3”), Preda a afirmat că „și el este interesant” până când „afli de datoria de 232.068.248 lei a domnului primar” și mesajul nu mai are niciun efect.

Tăușance: „”Rezultate pentru bucureșteni”. Ok, ce rezultate? Rezultate de la analize?”

În ceea ce privește sloganul utilizat de candidatul PSD la Primăria Capitalei, Gabriela Firea („Rezultate pentru bucureșteni”), Tăușance a punctat faptul că nu este clar mesajul pe care îl transmite și că experiența din administrație este ultimul lucru care o recomandă, pe acesta, pentru funcția la care candidează.

„‘Rezultate pentru bucureșteni”. Ok, ce rezultate? Rezultate de la analize? Gabriela Firea este un personaj fără nici cea mai mică urmă de experiență în administrație. Este ultima chestie care o recomandă. Nu este un om care să înțeleagă politici publice, nu este un om care să înțeleagă, în general, politica. Nu înțeleg ce caută acolo”, a declarat Tăușance.

Preda: „”Născut și crescut în Sectorul 1”, de zici că domnul candidat a crescut cel puțin în Harlem sau Bronx”. Tăușance: „Iată, în sfârșit un candidat care spune ceva despre originea lui de bucureștean”

La rândul său, Adrian Preda a criticat sloganurile utilizate de Gabriela Firea, candidatul PSD la Primăria Capitalei, Răzvan Mironescu, candidatul PNL la Primăria Sectorului 6 („Reabilitez Sectorul 6! Vin cu soluții”), Ștefan Florescu, candidat independent la Primăria Sectorului 6 („Cu experiență, pentru viitorul Sectorului 6!”), Dan Tudorache, candidatul PSD la Primăria Sectorului 1 („Născut și crescut în Sectorul 1”) și Cătălin Predoiu, candidatul PNL la Primăria Capitalei („Pentru București, soluția serioasă”), pe care le-a catalogat drept „platitudini lemnoase”.

„Urmează sloganuri ceva mai criptice, care înseamnă ceva doar în mintea candidaților, de exemplu: „5 altfel. E simplu.”, „Pun ordine in 4.”, „Deșteptarea, București!” sau „Tomac, omul tău”. O să pun aici și „Născut și crescut în Sectorul 1″, de zici că domnul candidat a crescut cel puțin în Harlem sau Bronx”, a mai spus Preda.

În schimb, Vlad Tăușance a apreciat sloganul lui Dan Tudorache, punctând că este candidatul care spune în sfărșit ceva despre originea sa de bucureștean.

„Foarte puțină lume mizează pe mândria locală a bucureștenilor, care e una considerabilă. Dar, din nou, un candidat PSD care spune „fapte, fără politică”, serios?”, a precizat Tăușance.

În acest context, Tăușance a ținut să precizeze faptul că „nimeni nu folosește până la capăt limba română” și că există „o grămadă de expresii intrare în limbajul popular, expresii idiomatice” de care candidații de sector se puteau folosi în construirea mesajelor cheie și nu au făcut-o.

„Răzvan Mironescu „Reabilitez, vin cu soluții”. Bun, toți venim cu soluții. Putea oricine să spună același lucru. Putea să spună Ștefan Florescu același lucru. „Cinci, altfel” – nu am înțeles care e povestea. „Cinci altfel. E simplu” – nu e simplu că nu înțeleg. Nu văd ce e atât de simplu în „Cinci altfel”; „Tomac, omul meu” – nu știu, nu înțeleg cum e omul meu. Parcă totul e făcut așa, la prima mână”, a detaliat Tăușance.

Tăușance: „”Tu cu mine suntem 1” mi se pare destul de ambiguu, chestie pentru care a fost și taxat”. Preda: „Chiar nimeni din echipa domnului candidat nu s-a gandit la vaga tenta sexuală?”

Specialistul în marketing online și comunicare consideră că „Soluția serioasă”, sloganul lui Predoiu, este decent, având în vedere „degringolada din acest moment”, însă nici acest mesaj „nu spune nimic despre el, nu spune nimic despre dimensiunea lui europeană, despre viziunea lui de dezvoltare”. În ceea ce privește sloganul lui Nazare („Tu cu mine suntem 1”), Tăușance este de părere că nu este cea mai bună realizare.

„”Tu cu mine suntem 1”, e o idee simpatică, care a intrat cumva în mentalul colectiv, dar care nu cred că e cea mai bună realizare. „Împreună suntem unul”, poate. „Tu cu mine suntem 1″ mi se pare destul de ambiguu, chestie pentru care a fost și taxat”, a punctat Tăușance.

În aceeași notă, Adrian Preda a afirmat că sloganul candidatului PNL la Primăria Sectorului 1 este interesant, însă internetul a taxat imediat „vaga tentă sexuală”.

„Domnul Nazare urmează epic cu „Tu cu mine suntem 1″, slogan care, atenție, nu ar fi un slogan rău. Are un gând creativ, e interesant și are și un minitratament grafic. Însă chiar nimeni din echipa domnului candidat nu s-a gandit la vaga tentă sexuală? Tentă taxată rapid de internet, care a pus rapid în Photoshop „Tu in mine…”, a spus directorul de creație al firmei Friends.

Preda: „Cel mai bun și clar slogan este „Scapă Bucureștiul de politicieni”. „Tăușance: „Nicușor Dan joacă pe o pantă foarte periculoasă”

În ceea ce privește sloganul utilizat de Nicușor Dan („Salvează Bucureștiul de politicieni”), candidatul USB la Primăria Generală a Capitalei, Preda este de părere că este „cel mai bun si clar slogan”, întrucât „are o idee puternică și, deși nememorabil, este în linie cu acțiunile și tot discursul” candidatului. În schimb, Tăușance este de părere că Nicușor Dan „joacă pe o pantă foarte periculoasă”, în contextul în care mesajul său antipolitic „e unul naiv” și în contradicție cu unele acțiuni desfășurate, precum discuțiile purtate cu PNL.

„Sectorul ăsta cu „ne-am săturat de politică, vrem altceva” e unul ocupat de tot felul de extremiști. Politicile publice nu se pot face fără politică. Vorbim până la urmă tot de un consiliu, cu care trebuie să lucrezi, vorbim despre negocieri și tratative cu partidele pentru proiecte majore de infrastructură. Negocieri pe care el nu s-a ferit să le recunoască că le-a făcut. Adică în momentul în care tu recunoști că ai purtat discuții cu PNL, că joci cumva cu sistemul, că te-ai întâlnit cu sistemul, că ai primit propuneri, că le-ai luat în calcul, vii cu un mesaj antipolitică?”, a declarat Tăușance.

Preda: „”Albim sectorul 5”- homofobie și rasism”. Tăușance: „E o ofensă și, având în vedere subtextul gros, rasist din mesaj, oamenii ăia merită niște amenzi”

Întrebat cum vedea sloganul candidatului PRU la Primăria Sectorului 5, Bogdan Lencu („Albim sectorul 5”), Preda l-a calificat drept homofob și rasist. În aceeași măsură, Tăușance a afirmat că sloganul reprezintă o ofensă „și, având în vedere subtextul gros, rasist din mesaj, oamenii ăia merită niște amenzi”.

„Mi se pare exact genul de mesaj și de atitudine care, cumva, trebuie sancționat. Atenție, dorința asta de diferențiere nu înseamnă că îți permiți orice și că încalci minimele reguli ale jocului. Că jocul nostru, în cazul ăsta, se numește democrație, toleranță, reprezentativitate. Suntem, totuși, în Uniunea Europeană”, a spus Tăușance.

Preda: „Se vede din avion că mulți candidați nu au apelat la profesioniști”

Per ansamblu, potrivit lui Adrian Preda,”se vede din avion că mulți candidați nu au apelat la profesioniști, ci și-au pus băieții din echipa de campanie să inventeze ceva pe genunchi”, idee împărtășită și de Vlad Tăușance, care este de părere că partidele mari dovedesc, prin această campanie, că nu au departamente interne de comunicare și nici strategie.

„Și mai e ceva: cred că sloganurile promit prea mult pentru cât de proaste sunt produsele”, a mai punctat Preda.

„Se simte când nimeni nu are curajul să își asume responsabilitatea în campaniile astea. Toată lumea discută legi electorale, toată lumea acuză cu totul și cu totul altceva, dar nimeni nu propune cu adevărat soluții. Nimeni nu propune o viziune curajoasă, nimeni nu propune un concept de dezvoltare. Nu cred că genul ăsta de slogan și de mesaj pot să producă vreo răsturnare de situație sau efecte vizibile. Cred că lumea își confirmă statu-quo-ul, nimeni nu pierde, nimeni nu câștigă, cu atât mai puțin noi alegătorii”, a afirmat, la rândul său, Tăușance.  

Tăușance: „Se simte puternic criza de idei”

Prin comparație cu sloganurile utilizate în campania electorală la alegerile locale din 2012, Tăușance este de părere că cele de acum redau un peisaj „mult mai trist”, fiind și „mai clară și mai profundă criza de idei”.  

„Oamenii nu își mai permit să arunce bani pe lucruri cu care au fost obișnuiți să își facă campanie, respectiv celebrele printuri cu care erau inundate căsuțele poștale, toate calendarele cu sfinți pe o parte și „din partea primarului” pe partea cealaltă. Adică oamenii ăștia nu știu decât cu mici, calendare, plăsuțe, și echipe de voluntari îmbrăcați în culorile partidului. Când vine vorba de a transmite niște valori, un gând, o soluție, o poziționare, se simte puternic criza de idei”, a mai explicat specialistul în marketing online și comunicare.
 

Autor