După ce primarul localității Feldioara, Sorin Taus, a emis o autorizație de construire pentru un depozit petrolier, chiar în apropierea uzinei Nuclearelectrica, acolo unde este produs combustibil nuclear, acuzațiile se intersectează, specialiștii avertizează că poate avea loc o tragedie de proporții, iar prefectul județului Brașov a atacat în instanță actul administrativ al edilului.
Cei care se opun construirii depozitului petrolier în acea zonă susțin că autorizația a fost emisă ilegal și că întreaga comunitate este pusă într-un pericol major. În scenariu este prezent și grupul petrolier MOL Ungaria, acuzat că ar folosi firma TRANSIT OIL ca intermediar pentru dezvoltarea depozitului de la Feldioara.
Potrivit Legii Conteciosului Administrativ, un act administrativ considerat nelegal, emis de autorităţile administraţiei publice locale, poate fi atacat de prefect și este „suspendat de drept până la soluționarea cauzei”.
Legea Conteciosului Administrativ prevede, la articolul 3:
Gândul prezintă, în exclusivitate, informații de ultimă oră legate de acest depozit petrolier – care, prin amplasarea la doi pași de fabrica Nuclearelectrica de la Feldioara, acolo unde este procesat concentratul de uraniu, reprezintă un pericol ce nu poate fi, sub nicio formă, neglijat -, dar și punctele de vedere exprimate de prefectul Mihai-Cătălin Văsii și primarul din Feldioara, Sorin Taus.
Totodată, Gândul prezintă și reacția lui Adrian Veștea, ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, după ce numele său a fost vehiculat în acest caz și s-a spus că l-ar „ajuta” pe primarul din Feldioara să obțină un nou mandat și că ar fi știut despre această autorizație de construire.
În raportul întocmit în urma controlului Inspectoratului de Stat în Construcții (ISC) se menționează că Primaria comunei Feldioara, respectiv primarul Sorin Taus, a emis autorizația de construire nr. 20/19.09.2023 prin încălcarea gravă a mai multor prevederi ale Legii 50/1991.
În data de 11 ianuarie 2024, prin adresa nr. 8135, ISC a informat Prefectura Brașov despre această situație, prezentând și neregulile constatate.
“Autorizația s-a emis în lipsa următoarelor avize: avizul Companiei Naționale a Uraniului, avizul Companiei Naționale CFR, avizul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Brașov”, s-a mai precizat în Raportul întocmit de inspectorii ISC.
Autorizația de construire emisă de primarul din Feldioara poartă data de 19 septembrie 2023, fix la trei săptămâni după tragedia de la Crevedia.
„Ce l-a putut determina pe primarul comunei Feldioara să acorde ilegal autorizație de construire pentru un depozit petrolier în apropierea uzinei Nuclearelectrica Feldioara (în lipsa avizului Companiei Naționale a Uraniului), în data de 19.09.2023, la doar trei săptămâni după explozia de la Crevedia? Este exclus ca domnul primar al Feldioarei să nu fie informat de activitatea industrială din localitatea sa, unde Nuclearelectrica Feldioara este parte a programului nuclear național, cu investiții de 12 miliarde de euro în următorii 10 ani”, au spus sursele Gândul.
„Decizia strategică de a achiziționa o parte din activele Feldioara necesare pentru procesarea materiei prime a avut ca scop păstrarea și dezvoltarea ciclului integrat al combustibilului nuclear românesc, a capacităților de producție integrată din SNN și, în egală măsură, asigurarea producției de fascicule de combustibil și a funcționării optime a CNE Pitești și CNE Cernavoda, în contextul extinderii capacității centralei nucleare, la un cost de tranzacție avantajos. Cu proiecte de investiții în valoare de 12 miliarde de euro pentru următorul deceniu, scopul nostru este de a consolida capacitățile nucleare și de a oferi României o capacitate investițională deplină”
Cosmin Ghiță, CEO SN Nuclearelectrica SA – 6 aprilie 2023
Surse din Primăria Feldioara au prezentat, în exclusivitate pentru Gândul, o explicație foarte interesantă despre presupuse ilegalități comise prin acordarea Autorizației de construcție nr. 20/19.09.2023 pentru SC TRANSIT OIL SRL.
„Grupul petrolier MOL Ungaria folosește firma TRANSIT OIL ca interpusă pentru dezvoltarea acestui depozit petrolier de la Feldioara, pentru a nu se expune într-o astfel de situație.
După finalizarea depozitului, grupul petrolier MOL Ungaria îl va opera pentru a aduce motorina și benzina din Ungaria direct în centrul României, indiferent de riscurile regionale conferite de această contrucție ilegală.
Primarul Feldioarei, Sorin Taus, s-a pregătit de campanie electorală, împreună cu colegul său de partid, Adrian Ioan Veștea, actualmente ministrul Dezvoltării, care ar fi promis susținere în campania electorală și un nou mandat de primar în schimbul autorizării ilegale a depozitului care va urma să ajungă, prin interpuși, la MOL Ungaria.
Interesele din spatele acestei autorizări ilegale se pare că susțin și campania electorală din județ a ministrului Veștea, care-și dorește funcția de președinte al Consiliului Județean Brașov (pe care a mai ocupat-o din 2016 până în 2023, când a ajuns în Guvern – n.r.).
Acest depozit petrolier periclitează siguranța întregii zone de centru a țării și pune în pericol viața locuitorilor și activitatea economică regională”, au declarat sursele Gândul.
Contactat de Gândul, Adrian Ioan Veștea, ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, a spus, în exclusivitate, că eventuala sa implicare în emiterea unei autorizații de construire de către primarul din Feldioara nu este decât o „speculație”, cu atât mai mult în campanie electorală pentru alegerile locale 2024.
„Nici nu am auzit de așa ceva, acum aud. Acum, în campanie, dacă nu se va vorbi despre Adrian Veștea și despre alți oameni, probabil că este campania destul de seacă.
Ca să poți să emiți o autorizație de construcție, la bază stă un certificat, sunt mai multe avize care trebuie obținute. Dacă ISC-ul a făcut o constatare, ISC-ul este în subordinea Ministerului Dezvoltării. Și atunci, chiar din contră, nu l-am ajutat pe primarul din Feldioara. Și dacă a făcut prefectul plângere… Prefectul e tot liberal. E clar că noi respectăm legalitatea.
Eu nici măcar nu eram atunci (n.red. – la data la care a fost emisă autorizația de construcție), sunt plecat din iunie 2023 de la președinția Consiliului Județean, n-am avut cunoștință de așa ceva.
Nu știu despre acest lucru, nu eram președinte de Consiliu Județean la vremea respectivă, sunt simple speculații de campanie electorală.
Nu am avut nicio implicare, atâta vreme cât eu am fost plecat de la Consiliul Județean”, a declarat Adrian Veștea, ministrul Dezvoltării, în exclusivitate pentru Gândul.
În data de 7 februarie 2024, prin adresa nr. 561, Instituția Prefectului Județului Brașov deschide la Tribunalul Brașov o acțiune în contencios administrativ pentru anularea autorizației de construire nr. 20/19.09.2023, emisă de Primăria Feldioara.
În 12 februarie 2024, este înregistrat la Tribunalul Brașov dosarul nr. 716/62/2024, pentru anularea autorizației de construire nr. 20/19.09.2023 – Depozit combustibil Feldioara – SC TRANSIT OIL SRL.
Dosarul nu a primit, încă, un termen de judecată, iar sursele Gândul spun că toată această amânare nejustificată este datorată „influențelor politice” și că, până la declanșarea procesului și anularea autorizației de construire, „vor fi efectuate lucrări ilegale”.
În exclusivitate pentru Gândul, Mihai-Cătălin Văsii, prefectul județului Brașov, a declarat că:
„Legislația prevede că prefectul poate să atace aceste autorizații de construcție, la sesizarea Inspectoratului de Stat în Construcții, în baza procesului verbal de control al acestei instituții. Așa s-a făcut această acțiune.
Acum, suntem în procedura de comunicare a citațiilor și probabil că în scurt timp se va stabili și acest termen de judecată.
Rațiunea pentru care ISC a făcut acest lucru nu a fost pentru faptul că ar exista un pericol și nici nu au abilitatea, oportunitatea și competența să spună dacă este un pericol sau nu. Ei au făcut (n.red. – procesul verbal după raportul de control) pentru lipsa unor documente, tot ceea ce înseamnă documentația de autorizare.
Obiectul controlului ISC nu este pentru un eventual pericol, ei au analizat această autorizație de construcție din punct de vedere al documentelor necesare și prevăzute de lege pentru emiterea autorizației.
Instanța de judecată va decide dacă această autorizație de construcție a fost emisă ilegal de primarul din Feldioara și tocmai de aceea am dat-o pentru rezolvare și competență în instanță. Ne-am însușit procesul verbal al ISC”, a spus prefectul județului Brașov, în exclusivitate pentru Gândul.
Așa cum precizam în preambulul acestui material, Inspectoratul de Stat în Construcții – în urma controlului pe care l-a efectuat la sfârșitul anului 2023 – a stabilit că autorizația de construire a fost emisă ilegal de primarul din Feldioara, fiind încălcate prevederile Legii 50/1991 și fără avizele de la Compania Națională a Uraniului, Compania Națională CFR și Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov.
La solicitarea Gândul, Sorin Taus, primarul din Feldioara, a declarat, în exclusivitate, că ar fi lipsit doar un aviz, de la Drumuri și Poduri, însă avizul a fost trimis și situația, acum, ar fi rezolvată.
În ceea ce privește acuzațiile că ar fi ajutat de ministrul Dezvoltării pentru obținerea unui alt mandat la Primăria Feldioara, Sorin Taus a precizat că nici nu poate fi vorba despre așa ceva, iar realizările pe care le-a avut de-a lungul timpului îi susțin punctul de vedere.
„Această autorizație de construire nu este controversată. Investiții trebuie să se facă în orice zonă de dezvoltare a localității. La Feldioara s-au mai făcut multe altele, printre care Fabrica de Mezeluri Reinert, Olympus este în zonă, Premium Porc, foarte multe investiții.
Nu cred că există un pericol, pentru că orice investiție care se face, se face cu niște autorizații, iar instituțiile abilitate – Garda de Mediu etc. – dau niște avize.
Din ce știu eu, cred că lipsea un aviz de la Drumuri sau nu era completă autorizația. S-a redepus avizul care lipsea și este totul în regulă, din informațiile mele. Eu știu că cei de la CFR au dat avizul sau era în două autorizații diferite.
Eu nu am nevoie de sprijinul nimănui (n.red. – întrebat dacă există un sprijin al ministrului Veștea pentru a obține un nou mandat la Primăria Feldioara). Eu, Sorin Taus, am niște realizări la Feldioara. Am reabilitat opt școli în cele patru mandate de primar, am făcut o cetate, infrastructură, apă, canal, gaze, drumuri, o nouă bază sportivă, cred că este exact invers versiunea.
Cred că eu aduc voturi Partidului Național Liberal, Sorin Taus, și dacă faceți o analiză pe ultimele alegeri, o să vedeți că Sorin Taus are 20% sau 30%. Între Sorin Taus, ca individ, și ca partid, cred că este invers. Ce spun unii și alții sunt povești.
Ministrul Veștea este un om deosebit, are niște realizări, menționez aeroportul și ceea ce a demonstrat ca președinte de Consiliu Județean. E ministru de vreo 10 luni. Ce să mă ajute pe mine pe proiecte trecute de ani de zile? Sunt lucruri total diferite, vă spun clar, răspicat și deschis”, a mai spus Sorin Taus, pentru Gândul.
Din informațiile obținute de Gândul, specialiștii care au analizat acest proiect spun că viitorul depozit petrolier de la Feldioara ar putea prezenta un risc ridicat la incendiu, din cauza vaporilor, iar faptul că este amplasat lângă depozite de uraniu mărește, suplimentar, acest risc.
Pe de altă parte, firma TRANSIT OIL susține că nu există niciun risc de accident major care să afecteze locuitorii și că este exclusă poluarea râului Crizbav, deși acesta este la doar 320 de metri distanță de depozitul de carburanți.
Riscul este cu atât mai mare cu cât depozitul de la Feldioara va stoca mari cantități de combustibil:
Specialiștii susțin că principalele tipuri de incidente sau accidente care pot să apară în procesele tehnologice de la viitorul depozit, datorate gazului natural, sunt:
„Incendiile se pot produce din cauza:
Avaria unui echipament sau utilaj poate determina noi explozii şi incendii. Acest tip de lanţ al accidentelor poate continua să se propage afectând alte zone de risc, aflate la distanţă mică şi poate cauza noi accidente, perpetuând lanţul denumit «efect Domino». Efectul Domino poate fi iniţiat de unul sau mai multe evenimente:
Potrivit specialiștilor, evenimentele care pot avea loc în zona depozitului de la Feldioara „sunt dificil de sintetizat, deoarece efectele accidentelor majore depind de mulţi factori”.
„Deoarece se discută despre un amplasament deschis, efectele şi limitarea consecinţelor accidentelor majore depind progresiv de coeficienţi ca: viteza vântului, condiţii de temperatură şi umiditate etc.
În acelaşi timp, efectele unor accidente majore care au ca urmare apariţia unor flăcări necontrolate pe rezervoarele de stocare, vagoanele cisternă și cisternele auto pot fi dezastruoase prin prisma Efectului Domino. Efectul Domino, văzut prin prisma instalaţiilor vecine, reflectă un lanţ de accidente pe raza de acţiune a suflului exploziei. (…)
Zonele de planificare teritorială depăşesc limitele amplasamentului pentru scenariile cu explozii tip BLEVE produse ca urmare a unor scurgeri masive de combustibil. Din acest motiv se recomandă ca în aceste zone să nu se dezvolte activităţi industriale care utilizează în mod obişnuit lucrări cu foc sau lucrări generatoare de scântei.
Deoarece efectele unor accidente pot depăşi limitele amplasamentului se recomandă ca în cadrul planificării de urgenţă să se elaboreze proceduri de informare reciprocă şi de alarmare între amplasamentele învecinate, în caz de producere de avarie sau accident”, au mai precizat reprezentanții ANPM.
„Deşi oricare din accidentele majore exemplificate mai sus se poate produce, unele având urmări devastatoare asupra vecinătăţilor, probabilitatea de producere a unui dezastru de proporţii este mică. Având în vedere faptul că instalaţiile ce aparţin Depozitului FELDIOARA vor fi verificate periodic, clasificăm scenariile de accidente, conform Directivei SEVESO, ca foarte rare sau improbabile”, s-a mai menționat în documentul depus la ANPM pentru obținerea acordului de mediu.
Pe de altă parte, Direcția de Sănătate Publică (DSP) Brașov a întocmit un studiu referitor la depozitul petrolier de la Feldioara și la locația acestuia, considerând că ar putea fi vorba despre un pericol doar în cazul în care regulile de protecție nu ar fi respectate și în „condiții normale de funcționare”.
Depozitul petrolier de la Feldioara se va întinde pe 50.000 mp și va cuprinde:
Carburanții vor fi depozitați în 8 rezervoare cilindrice, cu o capacitate totală de 8.700 mc.
„În condițiile respectării integrale a proiectului și a recomandărilor din prezentul studiu, distanțele existente reprezintă perimetru de protecție sanitară și obiectivul poate funcționa în locația propusă.
În condiții normale de funcționare, cu măsurile de reducere a poluării, nu se va înregistra un impact semnificativ dat de emisiile din timpul funcționării depozitului.
Apreciem că impactul activității din cadrul depozitului de carburanți asupra calității atmosferei va fi local și limitat, într-o anumită perioadă de timp”, au concluzionat reprezentanții DSP.
CITEȘTE ȘI: