Una dintre certitudinile negative ale mandatului lui Nicușor Dan la Primăria Municipiului București (PMB) este aceea că edilul refuză, cu obstinație, să semneze autorizații de construire și certificate de urbanism. Sub „argumentul” că dorește să protejeze spațiile verzi ale Capitalei și aducând în prim-plan o luptă susținută cu cei pe care îi etichetează drept „rechini imobiliari”, primarul general al Capitalei al ales blocajul urbanistic în locul dezvoltării urbanistice, iar Bucureștiul suportă consecințele.
Nicușor Dan dorește să obțină un nou mandat de primar general și afirmă că va continua „lupta” la nivel urbanistic, numai că specialiștii îi atrag atenția că se află într-un conflict de interese indiscutabil, chiar și o eventuală victorie în alegeri putând fi „întoarsă” în luna septembrie a acestui an.
Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) l-a amendat pe Nicușor Dan cu 6.000 de lei, încă din luna februarie a anului 2022, pentru că nu a emis o autorizație de construire în termenul stabilit de lege.
Raportul de evaluare al ANI a stabilit că Nicușor Dan a încălcat „regimul juridic al incompatibilității și al conflictelor de interese”, s-a ajuns în instanță, iar sentința finală va fi dată de magistrați în luna septembrie a acestui an, pentru că primarul general al Capitalei a contestat raportul de evaluare întocmit de ANI, a pierdut în instanță și a făcut recurs.
În exclusivitate pentru Gândul, avocatul Radu Dinulescu a reamintit că, de la preluarea mandatului de primar general al Capitalei, Nicușor Dan a reușit să se transforme în omul care blochează tot în domeniul urbanistic și al autorizării lucrărilor de construire.
Rezultatul? Au fost create prejudicii atât persoanelor fizice, cât și juridice, dar și bugetului local Municipiului București, pentru că edilul – amendat în repetate rânduri – nu plătește din propriul buzunar, ci din bugetul Capitalei.
„Blocajele create de Nicușor Dan în domeniul urbanismului și în domeniul autorizării lucrărilor de construire, încă din data preluării mandatului de primar general al Capitalei, s-au concretizat în grave prejudicii cauzate persoanelor fizice și persoanelor juridice care au inițiat astfel de demersuri în relația cu administrația publică locală a municipiului București.
„Mai mult, gravele încălcări ale drepturilor de proprietate recunoscute în beneficiul persoanelor fizice și în beneficiul persoanelor juridice comise prin neemiterea, de către Nicușor Dan, a autorizațiilor de construire și a certificatelor de urbanism au avut drept consecință atragerea, în mod nejustificat, a răspunderii patrimoniale a municipiului București”.
Astfel, în condițiile în care neîndeplinirea obligațiilor stabilite în sarcina primarului general, în ceea ce privește emiterea autorizațiilor de construire și certificatelor de urbanism, a fost sancționată de către Inspectoratul de Stat în Construcții – instituție publică având competențe în ceea ce privește exercitarea controlului de stat cu privire la aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul autorizării executării lucrărilor de construcții –, prin aplicarea a zeci de amenzi adresate lui Nicușor Dan.
Acesta este indicat în cuprinsul proceselor-verbale de recepție drept contravenientul sancționat, dar constatăm că toate sumele datorate de persoana fizică Nicușor Dan au fost plătite, în mod ilegal, din bugetul local al municipiului București”, a declarat avocatul Radu Dinulescu, în exclusivitate pentru Gândul.
Potrivit dispozițiilor art. 49 din Norma metodologică de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții – a precizat avocatul Radu Dinulescu, la solicitarea Gândul –, semnarea autorizaţiei de construire/desfiinţare se face de către preşedintele consiliului judeţean sau de primar, după caz, de secretar şi de arhitectul-şef sau de persoana cu responsabilitate în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului din aparatul propriu al autorităţii administraţiei publice emitente care îndeplineşte condiţiile prevăzute de legislaţia specifică sau de către persoanele împuternicite din cadrul instituţiilor prevăzute la art. 4 şi 43 din Lege.
„Responsabilitatea emiterii actului revine tuturor semnatarilor acestuia, potrivit atribuţiilor stabilite în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Trebuie precizat că sancțiunile prevăzute în cazul nerespectării obligațiilor stabilite, potrivit textului de lege mai sus menționat, în sarcina primarului general sunt prevăzute în cuprinsul art. 26, alin. (1), lit. h), lit. h1) și lit. h2) din Legea nr. 50/1991.
“Art. 26.
h) neemiterea certificatelor de urbanism în termenul prevăzut la art. 6 alin. (2), precum şi emiterea de certificate de urbanism incomplete ori cu date eronate, care nu conţin lista cuprinzând avizele şi acordurile legale necesare în raport cu obiectivul de investiţii, sau eliberarea acestora condiţionat de elaborarea prealabilă a unei documentaţii de urbanism sau a oricăror documentaţii tehnice de definire a scopului solicitării, cu depăşirea termenului legal, sau refuzul nejustificat ori condiţionarea furnizării informaţiilor de interes public prevăzute la art. 6 alin. (1);
De asemenea, potrivit art. 26 alin. 2 din Legea nr. 50/1991 „(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1), săvârşite de persoanele fizice sau juridice, se sancţionează cu amendă după cum urmează:
Având în vedere cele menționate în cuprinsul paragrafelor de mai sus, constatăm că vinovată de săvârșirea contravențiilor prevăzute de art. 26, alin. (1), lit. h), lit. h1) și lit. h2) din Legea nr. 50/1991 nu poate fi decât persoana fizică în sarcina cărora au fost stabilite atribuții în ceea ce privește semnarea și emiterea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire (obligații care se impugn a fi îndeplinite în termenele prevăzute de Legea nr. 50/1991).
În aceste condiții, amintim – cu titlu de exemplu – Procesul-Verbal de constatare și sancționare a contravențiilor seria A, nr. 0006460/21.02.2022, potrivit căruia salariații Inspectoratului de Stat în Construcții, Inspectoratul Regional în Construcții București-Ilfov, au constatat depășirea termenului de emitere a autorizației de construire solicitate de beneficiar,aplicând primarului general o amendă în cuantum de 6.000 lei.
Așadar, se impune să precizăm faptul că amenda anterior menționată a fost aplicată lui Nicușor Dan, persoana fizica vinovată de săvârșirea contravenției constatate de salariații Inspectoratului de Stat în Construcții și nu Municipiului București”, a avertizat avocatul Radu Dinulescu, în exclsuivitate pentru Gândul.
„Ce mai pot însemna vorbele lui – spații verzi etc. – față de situația reală, legală, constatată și de instanță? Nicușor Dan nu a câștigat, încă, nicio contestație pe care a făcut-o, le-a pierdut pe toate. La fel ca și aceasta, toate celelalte vor deveni definitive, iar Nicușor Dan va pierde. Instanțele nu-și schimbă opinia, pentru că este același fel de nelegalități pe care el le face nonstop. Și sunt sute de beneficiari care nu l-au dat încă în judecată”
Avocatul Radu Dinulescu
Nicușor Dan a decis – ilegal, spune avocatul Radu Dinulescu – să plătească amenda aplicată de ISC folosind fonduri provenind din bugetul local al Municipiului București.
„Totodată, se impune să precizăm faptul că instanța a respins, atât în fond (potrivit Sentinței Civile nr. 4740/06.06.2020, pronunțată de Judecătoria Sectorului 5 București), cât și în apel (conform Deciziei Civile nr. 943/29.03.2023, pronunțată de Curtea de Apel București), contestația formulată de Nicușor Dan împotriva amenzii aplicate potrivit procesului-verbal menționat în cuprinsul paragrafului de mai sus.
Astfel, costurile ocazionate de plata avocaților care au asigurat apărarea reclamantului au fost achitate tot din bugetul local al Municipiului București, în pofida faptului că obiectul contestației a fost reprezentat de o amendă aplicată unei persoane fizice, respectiv Nicușor Dan, în calitate de contravenient.
Ținând cont de faptul că Nicușor Dan a utilizat, în mod evident, fonduri publice provenind din bugetul local al Municipiului București, în scopul de a plati o amendă care nu a fost aplicată acestei unități administrativ-teritoriale (ci chiar lui, în calitate de contravenient), Asociația pentru Prevenirea Abuzurilor Fiscale a solicitat Agenției Naționale de Integritate, în data de 18.11.2022, efectuarea unei cercetări privind starea de conflict de interese în care se regăsește primarul general”, mai precizează avocatul Radu Dinulescu.
În urma solicitării transmise de Asociația pentru Prevenirea Abuzurilor Fiscale, ANI a întocmit Raportul de evaluare prin care s-a constatat „încălcarea regimului juridic al incompatibilităților și al conflictelor de interese, de către Dan Nicușor Daniel, primar general al Municipiului București”.
„Acțiunea formulată de Nicușor Dan, având ca obiect anularea Raportului de Evaluare nr. 7242/G/II/15.02.2023, întocmit de Agenția Națională pentru Integritate, a fost admisă doar în parte de către instanța de fond, aceasta din urmă admițând excepţia inadmisibilităţîi exercitării controlului de legalitate asupra dispoziţiei din raportul de evaluare prin care a fost sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Cu alte cuvinte, instanța a respins cererea de anulare formulată de Nicușor Dan cu privire la dispoziția cuprinsă în Raportul de Evaluare 7242/G/ÎI/15.02.2023, în temeiul căreia Parchetul de pe lângă ICCJ a fost sesizat cu privire la săvârșirea, de către primarul general, a infracțiunilor semnalate de Agenția Națională de Integritate.
Cu toate acestea, soluția pronunțată de instanța de fond în litigiul având că obiect anularea Raportului de Evaluare nr. 7242/G/ÎI/15.02.2023 nu este definitivă, primul termen al recursului fiind stabilit pentru data de 24.09.2024.
În aceste condiții, putem avea în vedere inclusiv posibilitatea menținerii în vigoare a Raportului de Evaluare nr. 7242/G/ÎI/15.02.2023, confirmând starea de incompatibilitate a Primarului General, Nicușor Dan.
Într-un astfel de caz, devin aplicabile dispozițiile art. 160, alin. (1), lit. b) din Codul Administrativ, potrivit cărora:
“(1) Mandatul primarului încetează, de drept, în următoarele cazuri:
b) constatarea şi sancţionarea, în condiţiile legii privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, a unei stări de incompatibilitate”
În consecință, chiar și în eventualitatea în care va fi reales în funcția de primar general al Municipiului București, Nicusor Dan riscă să piardă mandatul conferit de locuitorii acestui oraș în cazul în care instanța va menține raportul de evaluare întocmit de Agenția Națională de Integritate”, a încheiat avocatul Radu Dinulescu, în exclusivitate pentru Gândul.
Potrivit ANI, Nicușor Dan a fost în incompatibilitate pentru că, în perioada exercitării mandatului de primar general, a exercitat și alte funcții de conducere în cadrul a patru instituții sau servicii publice, fără mandat de reprezentare, nerespectând astfel dispozițiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.
”Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către Dan Nicușor Daniel a infracțiunii de abuz în serviciu prevăzută de art. 297 din Codul Penal și a infracțiunii de folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane prevăzută de art. 301 din Codul Penal, întrucât:
De asemenea, a fost sesizată și Prefectura Capitalei cu privire la legalitatea exercitării de către primarul general Nicușor Dan a altor patru funcții de conducere în cadrul Administrației Municipale pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic, Administrației Străzilor București, ALPAB, Centrului Cultural Expo Arte, fără a avea un mandat de reprezentare.
ANI a sesizat și Curtea de Conturi a României cu privire la legalitatea achitării amenzii contravenționale aplicată lui Nicușor Dan în calitate de persoană fizică, din bugetul Primăriei Municipiului București. (mai multe detalii AICI)
Citește și:
Nicușor Dan preferă dușurile calde, nu reci, și a scăpat ”porumbelul” la TV: ”Spune-i că-l bag în…”